Maria Amelie i spissen for ny tech-satsing som skal avsløre falske nyheter
En rekke oppstartsprofiler har investert i «fake news»-detektoren Factiverse.
Året da Storbritannia stemte for Brexit og Donald Trump gikk seirende ut mot Hillary Clinton i kampen om det amerikanske presidentembetet, 2016, ble det satt i gang et forskningsprosjekt om falske nyheter ved Universitetet i Stavanger.
– Jeg hadde ingen kommersielle ambisjoner med prosjektet, sier forsker og ekspert på maskinlæring, Vinay Setty.
Nå har forskningen blitt til oppstartsbedriften Factiverse, som ledes av Maria Amelie.
Nylig sikret selskapet investeringer på fem millioner kroner fra flere kjente startup-profiler, deriblant Murshid M. Ali, Petter Berge, David Baum, Startuplab og Valide Invest. I tillegg har Innovasjon Norge tildelt prosjektet to millioner kroner.
Ingen sannhetsmaskin
Setty holder en doktorgrad fra Universitetet i Oslo, og har tolv års erfaring med avanserte teknologier, særlig innen datautvinning ved det anerkjente forskningsinstituttet Max-Planck-Gesellschaft. Hensikten med forskningsprosjektet i 2016 var å finne ut av hva som gjorde nyhetshendelser populære, og etter hvert å finne effektive, teknologiske måter å identifisere falske nyheter på.
En av publikasjonene i den sammenhengen ble lagt merke til av Valide, et teknologioverføringskontor (TTO) i Rogaland. De kontaktet Setty med en idé om å kommersialisere teknologien han beskrev, og bidro med å sikre patent på den.
Factiverse ble så etablert i desember 2019. Selskapet utvikler nå et verktøy myntet på journalister, særlig i nyhetsbyråer. Teknologien skal ved hjelp av en rekke kriterier hjelpe til å avgjøre hvilken informasjon som er til å stole på og ikke.
– Jeg må understreke at dette ikke er en sannhetsmaskin, men et verktøy. Vi lar brukerne ta den endelige avgjørelsen, sier Setty.
«Fake news»-detektor
Han er nå medgründer og teknologisjef (CTO) i selskapet. Tidlig i løpet ble startupprofilen Maria Amelie koblet på prosjektet. Amelie har jobbet som teknologijournalist i en årrekke, og har også skrevet boken Alt eller ingenting, der hun dybdeintervjuer en rekke kjente norske gründere. Hun er nå daglig leder og har medgründer-status i Factiverse.
– Vi startet med en hypotese om at det var nødvendig med en «fake news»-detektor. Journalister er ofte gode på å identifisere falske nyheter, men trenger likevel hjelp med misinformasjon. Når noen gjør feil, spres det fort, sier hun.
Behovet for den typen teknologi, mener hun, blir stadig mer aktuelt ettersom redaksjonene har blitt tappet for ressurser over flere år, mens mengden tilgjengelig informasjon blir stadig større.
Jakter de største
Foreløpig har Factiverse et samarbeid med Norsk Telegrambyrå (NTB). Selskapet har jobbet mye med kunstig intelligens og robotjournalistikk, og har et uttalt mål om å være ledende i Europa på medieinnovasjon.
Men det virkelige markedet ligger utenfor landets grenser, ifølge Amelie. Selskapet satser på en Saas-løsning og jakter de store, internasjonale mediehusene, som Reuters og New York Times.
– Og på sikt kan man tenke seg at aktører Facebook og Wikipedia kan bli kunde av oss, mener Amelie.
Per i dag har Factiverse utviklet en prototype, og de vurderer nå om den skal bli til ett eller to separate produkter. Fremover skal teamet jobbe intenst for å gjøre brukeropplevelsen så intuitiv som mulig. Målsetningen for året er å få betalende kunder.
Med pengene som nå er på konto, kan Factiverse holde på i omtrent ett år, ifølge Amelie. Men en ny kapitalinnhenting vil etter alle solemerker skje før den tid, sannsynligvis i sommer.
– Men før det, må vi bevise at det er betalingsvilje for dette.
For ordens skyld: Maria Amelie har levert flere frilansartikler til Shifter de senere årene.