Pouria Ruhi, Stig-Arne Graven, Siavash Shahkarami og Øyvind Holm-Johnsen
Martin Hall Larsen
Markedet for å «ta lappen» er verdt milliarder: Kör gir nå full gass for å kjøre fra «gammeldagse» konkurrenter
Mange har prøvd, og gitt opp, modernisering av trafikkskoler. Seriegründerne bak Kör mener derimot de vil lykkes.
– Driften av kjøreskole er veldig gammeldags. Det er minimalt med digitale løsninger og det er mange små aktører hvor alle er sin egen lille konge. Her ser vi store muligheter for Kör, forteller daglig leder, Pouria Ruhi.
Sammen med medgründere Øyvind Holm-Johnsen og Siavash Shahkarami ruller han i disse dager ut kjøreskolen Kör.
Brettet over flere siden i Aftenpostens A-Magasinet desember 2020, ble Askeladden & Cos inntog i flere bransjer problematisert fra et byutviklingsperspektiv.
På spørsmål om hvilke bransjer gründerfabrikken har valgt å styre helt unna, svarte gründerprofil Martin Schütt «kjøreskoler».
«Tilbudet deres er ganske godt. Det var ikke så mye vi kunne gjort bedre», sa han leende til «Tanta i Akersgata».
Selv om Askeladden & Co har valgt å styre unna, mener gründertrioen bak Kör at det er mye de kan gjøre bedre i en bransje verdt 2,5 milliarder kroner fordelt over 1.100 kjøreskoler over hele landet.
Utviklet egen «kjøreapp»
Kör tilbyr en app hvor brukeren kan dokumentere, følge og ha oversikt over progresjon på veien mot sertifikat.
Appen er gratis og tilgjengelig for alle.
I tillegg tilbyr selskapet tradisjonell kjøreopplæringen. Det er med tilleggsproduktene Kör tjener penger.
For 2021 er målet å omsette for 20-30 millioner kroner. Siden «soft lauch» i august 2020, har selskapet omsatt for 2, 4 millioner kroner, forteller Ruhi til Shifter.
Fleksibilitet og tilpasning
– Vi selger ikke pakker, som de fleste andre kjøreskoler. Hver elev får et skreddersydd program tilpasset ønske og behov. Gjennom appen kjøper man kjøretimer og leser tilbakemeldinger fra trafikklærer på blant annet hva man må øve på, sier medgründer Øyvind Holm-Johnsen.
Kör er ikke en plattform. Alt av kjøretimer, undervisning og oppfølging gjøres av kjørelærere som er ansatt i Kör.
Alle elevene kan velge hvor de ønsker at kjøretimen skal starte.
Elevene booker timer i appen og får den kjørelæreren som er tilgjengelig. Pouria Ruhi mener det ikke er nødvendig å ha den samme lærer hele tiden.
– Et av de problemene vi identifiserte i researchfasen var at det er kronglete og tidkrevende å finne et tidspunkt som passer både lærer og elev. Algoritmen vår prøver alltid å gi eleven samme lærer fra gang til gang, men vi mener dette er en bedre løsning.
Vil hente 10-15 millioner
Siden august har Kör hatt 180 elever innom. Syv har tatt lappen. Kör-appen har over tusen nedlastninger.
I dag har selskapet seks kjørelærere og har solgt kjøretimer og kurs for 2,5 millioner kroner. I løpet av 2021 satser Ruhi og Holm-Johansen å ansette 20-30 nye lærere.
For å vokse videre planlegger de å hente mellom 10 og 15 millioner kroner. Penge skal blant annet brukes på ekspansjon til utlandet.
Holm-Johnsen forteller at kjøreskoler på generelt grunnlag opererer med okay marginer. Selv om Kör mener de går løs på bransjen med nye, innovative løsninger ligger de på samme pris som snittet.
– Vi har ikke et ønske som å være lavkost. Vi mener tilgjengelighet og «convenience» kan forsvare å ta markedspris på trafikkopplæringen, sier han.