Leveringstjenester

Markedet for hurtiglevering tilspisses: Foodora lanserer abonnement i Norge

Europeisk sjef for Foodora-eier Delivery Hero, Pedram Assadi, forteller at han har det norske markedet øverst på prioriteringslisten og er villig til å ofre leveringsinntekter for å tiltrekke seg lojale superbrukere.

Pedram Assadi, Europasjef i Delivery Hero, vil prioritere vekst i det norske leveringsmarkedet
Publisert Sist oppdatert

– Dette er mitt andre besøk i Norge. Det er et utrolig spennende marked hvor jeg er optimistisk både på vegne av Foodora og hvilken impact vi kan ha på samfunnsnivå.

Dette er ordene til Pedram Assadi. Etter å ha startet opp en leveringstjeneste i Iran og jobbet i diverse tech-selskaper, sitter han nå med rollen som CEO for Delivery Hero Europe, morselskapet til leveringstjenesten Foodora

Med unntak av utfordringer knyttet til levering på vinterstid, har han ikke annet enn lovord å si om det norske markedet.

– Vi har en sterk merkevare og top of mind, sunn retention og god enhetsøkonomi i Norge. Det gjør det norske markedet til en av mine hovedprioriteter, sier Assadi.

Ofrer kortsiktige leveringsinntekter for å maksimere livstidsverdi

For å sikre flere lojale kunder i Norge, lanserte Foodora i går abonnementsløsningen Foodora Pro her til lands. Ved å betale 99 kroner i måneden kan alle norske kunder nå få gratis levering og tilgang til eksklusive rabatter fra restauranter og samarbeidspartnere.

– Det vil lønne seg allerede fra to bestillinger i måneden, sier Assadi fornøyd.

Han er ikke redd for å tape inntekter fra brukere som ellers ville betalt for levering mer enn to ganger i måneden.

– Vårt hovedfokus er å gi et best mulig tilbud til våre kunder. I det lange løp vil det føre til at livstidsverdien for hver kunde blir maksimert, sier han og viser til at Delivery Hero allerede har sett positive effekter ved å lansere abonnementsløsninger i Asia og Midtøsten.

Mekanismen bak økt livstidsverdi kan Foodoras pressesjef, Mads Blybakken, fortelle går ut på at abonnementsløsningen øker kundens levetid og lojalitet, samt kundens bestillingsfrekvens og -størrelse.

– Det, kombinert med å ha lavere pris, høyere rabatter og større utvalg enn konkurrenter, gir skala over tid som gjør det lønnsomt, sier han.

De tapte leveringsinntektene kompenseres altså for ved at hver bruker bestiller mer, bestiller oftere og er lojale til Foodora som leveringstjeneste. I tillegg er det en terksel for gratis levering som krever at handlekurven må være over 200 kroner hos restauranter og butikker, og 400 kroner hos dagligvarekonseptet Foodora Market.

Christian Kamhaug i Wolt sier de har fått god respons på Wolt+ og fremover vil utvide satsingen på quick commerce

Høna eller egget

En av Foodoras største konkurrenter i det norske markedet er Wolt. Den finske matleveringstjenesten ble solgt til den amerikanske giganten DoorDash, som må sies å være Delivery Heros argeste konkurrent, for svimlende 69 milliarder kroner i 2021.

Wolt har allerede hatt sin abonnementsløsning, Wolt+, ute i markedet i over et år. I likhet med Foodora Pro får kundene her gratis levering pluss at Wolts abonnenter får tilgang til spesialtilbud fra restaurantene og tilbud via samarbeidspartnere.

Ved spørsmål om kommentarer til Foodoras abonnementssatsing, sier Wolts kommunikasjonssjef Christian Kamhaug at konkurrentene må få drive med hva de vil, og at de i Wolt så langt har sett gode resultater fra abonnementstjenesten.

– De siste 12 månedene har vi tredoblet antall abonnenter på Wolt+. Det har blitt veldig godt tatt imot i markedet, sier han.

Videre deler Kamhaug at brukere av Wolt+ handler mer enn andre kunder, men er forsiktig med å trekke noen kausale sammenhenger:

– Det er nok litt som høna eller egget: Handler de oftere fordi de har Wolt+, eller har de Wolt+ fordi de uansett handler oftere? Der er vi litt usikre, faktisk, sier han.

Wolt har også en minimumsstørrelse på handlekurven for å få gratis levering, men Kamhaug forteller de fleste norske brukere som regel går over denne uavhengig av om de har Wolt+ eller ikke.

Storsatsing på hurtiglevering

Kamhaug trekker frem Wolts satsing på såkalt quick commerce, der kunder kan bestille ulike artikler og få de levert hjem på under en time, som en klar trend han ser for videre utvikling i leveringsmarkedet.

– Folk ønsker raskere levering og nettbutikkene er for treige, sier Kamhaug.

Han avslutter med å fortelle at Wolt i forrige uke lanserte et samarbeid med Jernia og fremover vil fortsette å utvide tilbudet for levering av andre artikler, også utover matvarer.