Matcher handelslokaler med leietakere: Nå har Plaace sikret 10 millioner kroner
Antler-produktet får med seg både rutinerte investorer og gründerspirer på eiersiden.
I det den første virusbølgen skyldte innover Norge, fullførte Snorre Jordheim Myhre Antlers norske akseleratorprogram for vordende gründere.
Ut av programmet kom han med et flunkende nytt gründerteam, bestående av han selv, Tobias Martinsen og Peder Søholt, samt proptech-selskapet Plaace, som Antler valgte å støtte med oppstartskapital. Plattformselskapet skal, basert på stordata og en database av brukerprofiler, koble gårdeiere og andre utleiere av næringseiendom med de ideelle leietakerne, samt gi innsikt om områdene.
– Vi har ikke markedsført noen ting ennå, men får stadig henvendelser. Her om dagen var det noen fra New York, forteller Myhre, som er daglig leder.
Nå har den nyetablerte bedriften sikret seg 10 millioner kroner til å videreutvikle konseptet og utvide teamet. Blant annet har Startuplab kommet inn på eiersiden, sammen med Gunnar Rydning (Fermin AS), Helene Jebsen Anker og Peter Anker (Langebru AS), samt flere ansatte og folk tilknyttet Askeladden. Selskapet har også fått støtte fra Innovasjon Norge.
Datadrevet
Allerede før coronakrisen inntraff, var det mange fysiske butikker som slet; netthandelen tar en stadig større del av kaka. I år har trendene akselerert ytterligere. Hovedstaden lider av butikkdød og kundeflukt, noe som i tur har sendt leieprisene for butikklokaler i Oslo i fritt fall, ifølge en oktober-rapport fra næringsmegleren Colliers International.
Ideen om en datadreven matchingplattform innen retail ble til under en sprint sammen med Møller Eiendom, der de skulle svare på nettopp hvordan man kan redde «bygulvet». Over 50 intervjuer ble gjennomført med ulike aktører, både gårdeiere, leietakere og meglere.
– Det var tydelig at det var et veldig stort behov for en slik løsning, sier Myhre.
Han mener at modellen kan sammenlignes med den Spacemaker, som nylig ble solgt for 2,2 milliarder, har gjort suksess med: bruk objektive data for å finne den ideelle sammensetningen og innretningen av bygg. Det samme kan gjøres i handelsstanden, tror gründerne og investorene bak Plaace.
Selskaper, både eiendomsaktører og de som søker lokaler, oppretter egne profiler på plattformen, og på den måten samles det inn data. I tillegg brukes kartdata, omsetningsdata samlet inn av Vipps, og bevegelsesdata fra Telia. Sintef bidrar også.
– Det er en del data tilgjengelig, men handelseiendom er underprioritert. Kontorer og leiligheter er de store segmentene. Handelseiendom har blitt en lillebror, også internasjonalt, sier Myhre.
– Så det er klart det er muligheter, mener han.
Betalende pilotkunder
Selskapet baserer seg på en B2B Saas-modell, der leietakere i stor grad får gratis tilgang, mens utleiere må betale for tilgang, og det vil koste ekstra for dypere analyser og innsikt.
Allerede har Plaace «noen hundre tusen» i omsetning, via 10 pilotkunder, deriblant størrelser som Akershus Eiendom og Scala Eiendom, samt Heimstaden - som i stor grad eier og forvalter leiligheter.
– Kanskje ikke det mest opplagte for oss, sier Myhre om sistnevnte, – men det er viktig med gode servicetilbud i nærheten av leiligheter, påpeker han.
I pilotfasen har også den hurtig ekspanderende massasjekjeden Squeeze, et Askeladden-produkt, brukt tjenesten for å finne nye lokasjoner.
I løpet av første kvartal 2021 planlegger selskapet å gå fra beta-versjon og ut i markedet.
– Nå er det om å gjøre å få «tunet inn» modellen før vi går bredt ut.
Vil fort ut
– Men dere har allerede fått henvendelser fra New York. Hvordan tenker dere om ekspansjon?
– Vi starter i Norge, men tenker selvsagt internasjonalt. Men vi går ikke til New York med en gang, sier Myhre lattermildt.
Han presiserer imidlertid at tanken, fra dag én, har vært å lage en global plattform.
Gründeren vil ikke avsløre selskapets tallfestede målsetninger ennå, men forteller at de planlegger en større emisjon høsten 2021 - og at de allerede har blitt kontaktet av flere internasjonale ventureinvestorer.
Markedet og krisen
– Dere bygger dette selskapet midt i en krise, for et marked som står i episenteret og lider på begge sider. Hvordan påvirker det dere?
– Det kommer nok dessverre til å bli mange tomme lokaler fremover. Det opplagte er at mange er i ferd med å gå konk. Mange har omsetningsbasert leie, med et minimum, og klarer ikke å betale. Det betyr også at gårdeierne får seg en skikkelig trøkk. Så på kort sikt har markedet blitt svakere. At det kommer en avskalling er det ingen tvil om.
– Men så kan det komme en skikkelig etterspørselsboom også, tror Myhre.
Samtidig påpeker han at denne tiden har vært god for selskapsbyggingen i seg selv, så sant finansiering var på plass. Særlig peker han på tilgangen på talenter; i sommer hadde de seks «interns» fra den ettertraktede linjen for industriell økonomi på NTNU hos seg. Disse har tradisjonelt de største bedriftene og konsulenthusene snappet opp. I tillegg har tilgangen på «soft funding» og øvrig støtte fra Innovasjon Norge vært god, påpeker gründeren.
– Hva har krisen lært dere om markedet dere skal inn i?
– For vår del har det forsterket trendene. Overgangen til netthandel, og overgang til annen type forbruk; lokale opplevelser. Det tvinger frem en omstilling fra både gårdeiere og leietakere. Vi tror det betyr mer samarbeid, med objektive data til grunn. Det blir mer og mer behov for en slik løsning. Men, på kort sikt har det vært krevende for samarbeidspartnerne. Likevel opplever jeg at alle har prioritert å delta i produktutviklingen, sier han.