matkasse
Matkasse-omsetningen faller: Spår usikre tider i Sverige og Norge
Omsetningen svakt ned fra 2022 til 2023, viser tall fra selskapet bak Adams Matkasse og Godtlevert.
Overordnet er omsetningen lavere for den norske delen av Cheffelo, som står bak Godtlevert og Adams Matkasse.
Det viser kvartalstall presentert torsdag.
Omsetningen i konsernet går fra 586 millioner kroner i 2022 til 509 millioner kroner i 2023.
Samtidig økte driftsresultatet noe fra 2022 til 2023, fra 29,3 mililoner kroner til 34,1 millioner kroner i 2023.
I fjerde kvartal opplevde selskapet også en vekst i det norske markedet, på 3,1 prosent i norske kroner.
Adams Matkasse ble startet av kokk Adam Schive Bjerck og tre kompiser i Bergen. Selskapet ble solgt til det svenske matkasseselskapet bak Linas matkasse i 2016.
Cheffelo står nå bak matkasseprodukter i både Sverige, Danmark og Norge.
I fjerde kvartal opplevde Cheffelo AB sin sterkeste periode for året, med flere initiativer som genererte betydelige forbedringer på tvers av virksomheten, melder selskapet i en pressemelding.
Vekst i fjerde kvartal
– Vi er svært glade for den sterke veksten vi har oppnådd i fjerde kvartal, spesielt med tanke på utfordrende markedsvilkår, sier Walker Kinman, administrerende direktør i Cheffelo.
Alle deres markeder opplevde vekst i lokal valuta, men størst vekst var det i Danmark med en 38 prosent økning i leveransevolumer og en 47 økning i nettoomsetningen sammenlignet med samme periode i fjor.
Cheffelo legger også vekt på å forbedre kundeopplevelsen, og introduserte nye initiativer som et lojalitetsprogram og rabatterte oppskrifter, som ble positivt mottatt av kundene.
Nye tiltak og usikre tider
– Det er gledelig å se at våre nye tiltak har blitt godt mottatt av kundene våre, og vi vil fortsette å fokusere på å forbedre kundeopplevelsen, sier Kinman i pressemeldingen.
Cheffelo forventer fortsatt sterk vekst i Danmark, mens markedene i Norge og Sverige er mer usikre på grunn av økte boliglånsrenter og høye energipriser.
– Vi vil fortsette å jobbe hardt for å opprettholde vår konkurransedyktighet og drive lønnsom vekst i alle markeder vi opererer i, sier Kinman.
Denne saken er skrevet med bruk av Chatgpt, men desket av redaksjonen.