matkasse
Matkasse-omsetningen faller: Spår usikre tider i Sverige og Norge
Omsetningen svakt ned fra 2022 til 2023, viser tall fra selskapet bak Adams Matkasse og Godtlevert.
Øker: Økning i både omsetning og driftsresultatet for selskapet bak Adams Matkasse, som varer her viser. Arkivfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Overordnet er omsetningen lavere for den norske delen av Cheffelo, som står bak Godtlevert og Adams Matkasse.
Det viser kvartalstall presentert torsdag.
Omsetningen i konsernet går fra 586 millioner kroner i 2022 til 509 millioner kroner i 2023.
Samtidig økte driftsresultatet noe fra 2022 til 2023, fra 29,3 mililoner kroner til 34,1 millioner kroner i 2023.
I fjerde kvartal opplevde selskapet også en vekst i det norske markedet, på 3,1 prosent i norske kroner.
Adams Matkasse ble startet av kokk Adam Schive Bjerck og tre kompiser i Bergen. Selskapet ble solgt til det svenske matkasseselskapet bak Linas matkasse i 2016.
Cheffelo står nå bak matkasseprodukter i både Sverige, Danmark og Norge.
I fjerde kvartal opplevde Cheffelo AB sin sterkeste periode for året, med flere initiativer som genererte betydelige forbedringer på tvers av virksomheten, melder selskapet i en pressemelding.
Vekst i fjerde kvartal
– Vi er svært glade for den sterke veksten vi har oppnådd i fjerde kvartal, spesielt med tanke på utfordrende markedsvilkår, sier Walker Kinman, administrerende direktør i Cheffelo.
Alle deres markeder opplevde vekst i lokal valuta, men størst vekst var det i Danmark med en 38 prosent økning i leveransevolumer og en 47 økning i nettoomsetningen sammenlignet med samme periode i fjor.
Cheffelo legger også vekt på å forbedre kundeopplevelsen, og introduserte nye initiativer som et lojalitetsprogram og rabatterte oppskrifter, som ble positivt mottatt av kundene.
Nye tiltak og usikre tider
– Det er gledelig å se at våre nye tiltak har blitt godt mottatt av kundene våre, og vi vil fortsette å fokusere på å forbedre kundeopplevelsen, sier Kinman i pressemeldingen.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Cheffelo forventer fortsatt sterk vekst i Danmark, mens markedene i Norge og Sverige er mer usikre på grunn av økte boliglånsrenter og høye energipriser.
– Vi vil fortsette å jobbe hardt for å opprettholde vår konkurransedyktighet og drive lønnsom vekst i alle markeder vi opererer i, sier Kinman.
Denne saken er skrevet med bruk av Chatgpt, men desket av redaksjonen.