kultur
Matoma-backede musikkgründere utpekt til Norges beste kreativ-startup
Masterchannel ble denne uken kåret til årets mest lovende oppstartselskap innen kreativ teknologi.
– Det å vinne Creative Tech Hunt er en stor anerkjennelse, da det er et tydelig bevis på at vi har bygget noe som er appellerende til en større masse. Det gir også stor motivasjon for videre arbeid, forklarer Christian Ringstad Schultz, daglig leder & medgründer av Masterchannel, i en pressemelding.
Siden 2015 har coworking-spacet 657 Oslo jaktet etter de beste oppstartsselskapene innen kreativ teknologi i Norge. Blant de tidligere vinnerne er selskaper som Graphiq, Gameflow og Voisey. Sistnevnte ble solgt til Snap Inc. året etter seieren.
Investorjakt
Masterchannel forbedrer og optimaliserer lydkvaliteten på musikk på tvers av strømmetjenester, plattformer og enheter, og teknologien de har utviklet automatiserer prosessen ved hjelp av kunstig intelligens.
Selskapet er nå i full gang med en investorrunde for å vokse videre. Selskapet ble etablert i 2021 av norske Christian Ringstad Schultz og den Tyske audio-ingeniøren Simon Hestermann og har siden det fått med seg DJ og produsent Tom Stræte Lagergren, bedre kjent under artistnavnet Matoma, som medgründer og eier.
– Siden vi lanserte vår tjeneste mot musikkindustrien tidligere i år, har flere tusen artister, alt fra nybegynnere til Grammy-vinnende artister, brukt oss. De siste månedene har nye brukere funnet vår tjeneste, slik som podcastere og spillutviklere, noe som gir oss en god indikasjon på at vår teknologi kan brukes av alle som har behov for god lydkvalitet, sier Ringstad Schultz.
Til internasjonal finale
Masterchannel skal nå representere Norge i den internasjonale finalen for kreative startups, Creative Business Cup i København, hvor over 80 land er representert, og Norges finalister har gjort det særdeles godt flere år på rad.