Marie Thrane, Kurt Falck Stokke, Ulf Rasmussen og Kamyar Rasta har som mission at det blir slutt på kasting av spiselig mat

Matsvinn-app henter 8 millioner

Throw No More startet som den legendariske PølseAppen. Nå har selskapet, i ny drakt, fått sin første store investering.

Publisert

I den gamle terminalbygningen på Fornebu, sitter teamet i Throw No More (TNM) og jobber med hvordan de best mulig kan bidra for å redusere mengdene mat som kastes i Norge.

Selskapet utvikler teknologiske løsninger for å redusere matsvinn, først i dagligvarebransjen, men også høyere opp i verdikjeden. Appen viser frem hva dagligvarebutikker har til nedsatt pris på grunn av kort holdbarhet.

Leder for driftsstøtte, Marie Thrane, forteller at butikkene som er koblet på TNM så langt har solgt over 4,6 millioner datovarer som sto i fare for å bli kastet.

Blant annet har de solgt 55.000 kartonger kremfløte, som er det produktet butikkene oftest priser ned og selger, og 42.000 pakker kyllingkjøttdeig.

– Målet vårt er at alle vinner på å bruke Throw No More: Brukerne får en god deal, butikkene får solgt mer av varene de ellers måtte kaste, matsvinnet reduseres, og vi har en startup som ruller og går, sier gründer og daglig leder Kurt Falch Stokke.

Startet med pølser som skulle kastes

Throw No More ble startet i 2016, men da som PølseAppen.

PølseAppen lot brukeren kjøpe de pølsene på bensinstasjoner som var på vei til søpla, for en billig penge.

Ifølge Stokke ble 8 millioner pølser kastet fra bensinstasjonene årlig. Det tilsvarer 10.000 griser som var slaktet unødig.

Det er store volum, men for å virkelig gjøre sitt for å minimerer matsvinn, var det en større pris Stokke hadde øynene på: Dagligvarebransjen.

I dag har Throw No More en eksklusivitetsavtale med Kjøpmannshuset, det vil si Joker, SPAR og Nærbutikken, som løper ut 2021.

– Vi har nå 511 butikker i Throw No More, og jobber for å få på alle butikkene i Kjøpmannshuset innen året. Deretter skal de jobbe mot å bli en del av flere butikkjeder, samt satse i utlandet. Vi har allerede startet å jobbe mot et annet land, og har kjeder som ser på løsningen, sier medeier og forretningsutvikler Ulf Rasmussen.

Hvilket land vil ikke gründerteamet si, men forteller at de alltid har jobbet for at Throw No More skal bli et internasjonalt selskap.

Fortsatt mye å gå på

En ny versjon av appen, med flere funksjoner, slippes over sommeren.

For å lykkes med veksten i både Norge og utlandet, har selskapet hentet inn 8 millioner kroner fra det Bergen-baserte investeringsselskapet Auris.

Det er den desidert største investeringen selskapet har fått. Tidligere har de hentet 1,5 millioner kroner, samt fått et lån av Innovasjon Norge.

– Nordmenn er langt fremme med å ha fokus på matsvinn. Det er likevel mye spisbar mat som fortsatt kastes. Heldigvis har kjedene også dette på agendaen, så som en liten startup opplever å bli tatt godt imot, sier Stokke.