Elias Ottosen og Erik Skaar i Tilit forsikring
Elias Ottosen og Erik Skaar i Tilit forsikring

Måtte vente i 12 måneder på godkjenning fra Finanstilsynet: «Tungt, seigt og krevende for motivasjonen»

Erik Skaar og Elias Ottosen var stjernelaget som fikk sin første million-investering basert på en idé. Etter fire år, har de endelig fått produktet på markedet.

Publisert Sist oppdatert

– Det var tøft. Vi vet at ting tar tid, også for startups, men hadde vi visst det skulle ta så lang tid, spørs det om vi hadde startet opp i første omgang, forteller gründer og daglig leder i Tillit forsikring, Erik Skaar.

Sammen med Elias Ottosen, startet han forsikringsselskapet Tillit i 2017. De var med på insurtech-akseleratoren til TheFactory.

Allerede da selskapet bare var en idé til en forsikringstjeneste med dynamiske priser, som justerer seg fra måned til måned, basert på faktiske skader, fikk de sin første investering.

Schibsted gikk inn med én million kroner i 2018. Investeringen fra medie- og rubrikk konsernet har siden blitt på totalt 12 millioner kroner.

I januar 2021, fikk Skaar og Ottosen endelig lansert tjenesten i markedet.

Vil fjerne interessekonflikten i bransjen

Skaar og Ottosen har begge bakgrunn fra forsikringsbransjen. Med Tillit ønsker de å løse det de mener er et stort problem: interessekonflikten som kommer av at forsikringsselskapene både er dommer og spiller av og med kunden.

De to bestemte seg dermed å se nærmere på hvordan forsikring fungerte i «gamledager».

–Brannkassen var en felles pott alle betalte inn til. Brant det, tok man penger ut. Det var enkelt og forutsigbart. Ikke minst billig, sier Ottosen.

Tillit satser i første omgang på mobilforsikring. Målgruppen er unge i alderen 18 til 24 år. Gründerne forteller at de startet med mobilforsikring fordi det er et område de store aktørene synes er for lite, derav mindre konkurranse.

Kunden betaler en månedspris og blir trukket i Vipps hver måned. Forretningsmodellen er basert på at 80 prosent av pengene kundene betaler, brukes på faktiske skader.

Siden januar har Tillit skaffet seg over 300 betalende kunder. Planen etter hvert er å tilby flere forsikringsprodukter.

Tillit har seks ansatte og holder hus på StartupLab i Oslo
Tillit har seks ansatte og holder hus på StartupLab i Oslo

– Grusomt lang behandlingstid

Forsikringsbransjen er veldig regulert. Det tar tid før man som ny aktør kan gå ut markedet. Man har blant annet ikke lov til å selge prototyper eller teste et uferdig forsikringsprodukt i markedet, forteller gründerne.

Tillit måtte også ha en forsikringspartner som var villig til å samarbeide og ta risikoen et samarbeide med et gründerselskap innebærer.

– Risiko er noe bransjen ikke er så glad i, så det tok tid. Men vi fikk til slutt satt opp samarbeid med forsikringsselskapet Eir i Sverige, sier Skaar.

Da alt det praktiske var i boks, inkludert app og kjernesystem utviklet inhouse, var seksmanns-bedriften endelig klare til å gå live.

Tillit sendte inn søknaden på godkjenning til Finanstilsynet. Da tenkte Skaar og Ottosen at det ville ta noen måneder for å få den godkjent.

Det tok et år.

– Vi hadde en grusom lang behandlingstid hos tilsynet. Vi var innom tre forskjellige advokatbyråer for å få hjelp til å få saken gjennom. Det var veldig krevende. Til slutt måtte vi spørre om å bytte saksbehandler. Da fikk vi godkjent, sier Skaar.

–Tungt, seigt og krevende for motivasjonen

Ottosen forteller at perioden fra november 2019 til november 2020, ikke var det mest produktive året for teamet.

–Vi brukte tiden til AB-testing og finjustering av produktet, men når vi ser tilbake på det er det irriterende at et helt år forsvant til byråkrati. Det var et år som var tungt, seigt og krevende for motivasjonen til de grader, sier Ottosen.

Det som gjorde at de ikke ga opp, var støtten fra tålmodige investorer og at de visste at søknaden ville bli godkjent. Det var bare et spørsmål om tid.

–Alt i alt smaker det mye bedre å være i gang. Vi har jobbet i flere år med dette. Det å endelig være i markedet, er utrolig deilig, sier Ottosen entusiastisk.