helseteknologi

Matvare-appen CanEat inngår avtale med tech-selskap 

13.000 bruker matappen CanEat. Appen skal hjelpe allergikere til å få oversikt over ingredienser i matvarer. 

Inngår nytt samarbeid: Gründerne Ceciilie Hauge Ågotnes Elisabeth Kolbrun Hansen i CanEat holder til hos helseinkubatoren Eitri.
Publisert Sist oppdatert

Matvare-appen CanEat er laget for at det skal bli lettere for allergikere å unngå produkter de ikke tåler. 

Den fungerer på den måten at man kan skanne varekoden til matvarene og få informasjon. Man kan tilpasse appen sine egne allergier. 

Appen er gratis å bruke. Selskapet skal utvikle premium-moduler som man må betale for, men vil foreløpig ikke si noe mer om dette av konkurranse-hensyn. 

Appen har vært testet i ett år og er utviklet i samarbeid med Haukeland Universitetssykehus, Norsk Cøliakiforeningen og LHL Astma- og allergi. Selskapet har fått støtte fra Innovasjon Norge, Stiftelsen DAM, Norsk Katapult og DOGA.

Selskapet holder til hos helseinkubatoren EITRI i Bergen. 

Selskapet inngår nå et samarbeid med teknologiselskapet Itera - for å satse på skylagring og kunstig intelligens. Målet er å gjøre matvarebransjen mer transparent og tilgjengelig for forbrukerne. 

Ny avtale: Gründerne Elisabet Kolbrun Hansen (fra venstre) og Cecilie Hauge Ågotnes sammen kommersiell leder Terje Bølstad i Itera.

– Vi har et felles ønske om å bruke teknologi for å tilgjengeliggjøre informasjon om hva45 som er i maten vi spiser. Dette handler om å gi forbrukeren mulighet til å ta informerte valg og styrke forbrukermakten, sier en av gründerne, Elisabet Kolbrun Hansen.

Hun har gründet selskapet sammen med Cecilie Hauge Ågotnes. Hansen er UX-designer og retoriker, mens Ågotnes har en kostrelatert sykdom som gjorde at hun startet selskapet. Hun har skrevet fire bøker om kosthold og gjesteforeleser ved høyskoler og universiteter. 

– Itera er fullskala-utviklere med internasjonal erfaring, som kan hjelpe oss med alt fra skalering, internasjonalisering og ikke minst; kunstig intelligens, sier Hansen. 

Kommersiell leder i Itera i Bergen, Terje Bølstad, mener at det nye samarbeidet med CanEat passer godt med en av Iteras kjerneverdier - entreprenørskap.

– Vi ser behovet for å utvikle markedet og åpne opp for at nye selskaper kan etablere seg og vokse. En av grunnene til at vi inngår dette samarbeidet er at vi tydelig ser gründerne sine visjoner - og måten de aktivt tar samfunnsansvar i alle deler av driften og i utviklingen, sier Bølstad. 

CanEat forteller at deres strategi er å hjelpe forbrukerne med å handle matvarer, som er bra for dem, på en enklere måte.

– Mange irriterer seg over liten skrift på forpakningene og bruker mye tid på å finne riktige produkter, ofte med det resultat at maten må kastes på grunn av feil ingredienser. CanEat tilbyr en diett- og trendnøytral plattform der mennesker uavhengig av alder, livssituasjon og funksjonsevne lettere kan ta de valgene som er best for dem, sier Kolbrun Hansen. 

Selskapet hadde ingen inntekter i 2023 og har så langt hentet 600.000 kroner. Selskapet er nå i sluttfasen av en pågående emisjon. 

– Dette er en unik mulighet for investorer til å bli en del av et selskap i vekst som arbeider med å gjøre matvarebransjen mer transparent og tilgjengelig, sier Hansen. 

Teamet: Elisabet Kolbrun Hansen (fra venstre) (UX+bærekraft), Maria Linnerud (ernæring+some), Nina Helen (sykepleier+PR), Ilakia Tamizh (IT), Cecilie Hauge Ågotnes (bruker+gründer) ikke tilstede: Hanne Olsen (prototyping+design)

– Pengene fra denne emisjonen skal i hovedsak gå til videreutvikling slik at vi får implementert to nye moduler til appen, moduler som skal gi oss inntekt, sier Hansen. 

Med API, altså tilgang på og implementering av data, direkte fra matprodusentene skal appen alltid ha en oppdatert database. Løsningen skal også gi data som industrien kan bruke for å tilpasse seg forbrukerens ønsker og behov.

– Forbrukeren krever at matvareindustrien skal bli mer transparent, og vårt samarbeid sørger for at vi får flyttet forbrukeren og industrien nærmere hverandre, sier Hansen.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.