Nuno Sitima, daglig leder i MeaWallet har åpnet lommeboken i løpet av sommeren og kjøpt et latvisk teknologiselskap.

MeaWallet kjøper lanseringsmuskler

Betalingsselskapet MeaWallet kjøper latvisk utviklingsselskap. Det skal sikre at lanseringen av det nye produktet MeaPay går etter planen.

Publisert Sist oppdatert

I mars år hentet MeaWallet 26 millioner kroner i en investeringsrunde som priset selskapet til 150 millioner kroner. Den var ledet av hovedeier Idekapital.

Pengene skal først og fremst brukes på MeaPay, et softwarebasert salgssystem som på sikt vil bidra til å gjøre kortterminaler unødvendige i butikkene.

I dag er det slik at en butikk trenger en såkalt POS «point of sale». Det er vanligvis en kortterminal. Hittil har det vært et krav at en slik terminal må være sertifisert av de store kortnettverkene som Visa, Mastercard og Amex i tillegg til den programvaren som blir brukt i terminalene.

Kjempedisrupsjon

Fra og med begynnelsen av neste år vil det være nok å sertifisere software-delen.

– Dette er en kjempedisrupsjon. Det betyr i praksis at vi kan bygge en betalingsløsning, legge den på Google Play, og så kan butikken bruke hvilken som helst dings som bruker NFC, sa daglig leder i MeaWallet, Nuno Sitima til Shifter da han fortalte om teknologiskiftet i mars.

Da gjelder det også å være tidlig ut av startgropen. Som et av relativt få selskaper som er betrodd partner til alle tre kortnettverkene har MeaWallet kunnet begynne utviklingsarbeidet tross at den endelige spesifikasjonen ikke vil være klart før inn i 2022.

- Koblingen til kortnettverkene og hvordan kortdata skal behandles. Det har vi hele tiden vært bra på. Men skal vi levere en løsning som dette til handlere, trenger vi også andre nettverkkoblinger, som backend-systemer, log-in, onboarding og rapportering.

- Det får vi med kjøpet av Banklaunch, sier Sitima til Shifter.

Har jobbet sammen før

Det latviske selskapet med fem ansatte er godt kjent for MeaWallet og har gjennomført flere konsulentoppdrag for det norske selskapet. I kontaktene mellom selskapene har MeaWallet etter hvert også blitt kjent med den plattform som selskapet har utviklet.

- Den vil spare oss for mange måneder arbeid i forkant av lanseringen av MeaPay, og sikrer at vi kan holde fast ved ambisjonen om være klare i første halvår 2022, sier portugiseren Sitima.

Vender seg til småbedrifter

Det er ikke bare butikker som får mulighet til å droppe kortterminaler som vil kunne ha glede av MeaPay. Småbedrifter som rørleggere, elektrikere og andre som tidligere har benyttet fakturaer, får med denne løsningen mulighet å ta betalt direkte.

Vipps tilbyr en lignende løsning, men for MeaWallet er ikke målet å erobre det norske markedet. Av selskapets 103 kunder i dag er det bare Komplett Bank som er norsk.

- Det fungerer i Norge fordi både bedrifter og kunder har Vipps. Slik er det ikke i andre land. Det finnes ingen steder som har en så dominerende spiller som Vipps, forklarer Sitima.

Har fortsatt veksten

Da Shifter snakket med MeaWallet i mars, hadde selskapet 45 ansatte og 67 kunder. Veksten siden den gang har vært bra på begge punktene. Med de fem fra Banklaunch er selskapet nå opp i 60. og på kundefronten har tallet gått fra 67 til 85

- Vi ser at flere og flere vil samarbeide med oss, og vi har stor tro på at vår teknologi vil kunne være allemannseie for småbedrifter i løpet av et par år, sier Sitima og legger til:

- Det er fra nå av det begynner å bli interessant. Vi kan bli to selskaper i ett, som jobber både med betalingsselskaper og småbedrifter.

Banklaunch-sjefen Dmitrij Buzdin blir etter oppkjøpet en del av ledergruppen i MeaWallet, og viser med dette at selskapet blir en viktig komponent i MeaWallets vei videre.

Hvor mye MeaWallet betaler for det latviske selskapet er ikke kjent. Selskapene har besluttet å ikke si noe om dette.

I en første versjon av artikkelen stod det at MeaWallet hadde 85 kunder. Det riktige tallet er 103.