Salgs- og markedssjef Kjell Ingvar Torvik (t.v) og daglig leder Kristian Løining i Kristiansand-baserte Checkin ser optimistisk på fremtiden etter at pandemien ikke ble så ille som først fryktet

Med 15 millioner i ny kapital, skal Checkin sjekke ut nye markeder

Første stopp for arrangements- og betalingssoftwaren er Sverige og Danmark. Deretter står resten av kontinentet for tur.

Publisert

Kristiansand-baserte Checkin har lykkes godt med sin plattformtjeneste for billett- og arrangementshåndtering. Selskapet har flere kjente aktører på kundelisten, blant annet Oslo Business Forum, Egmont og IKT Norge.

I 2019 håndterte de i underkant av 300 millioner kroner via systemet. Checkin tar en prosentandel av den totale kontantstrømmen til et arrangement. I fjor landet Checkin på syv millioner kroner i inntekter.

Inngangen på fjoråret var bra - frem til midten av mars.

Salgs- og markedssjef Kjell Ingvar Torvik fryktet det verste da pandemien slo inn for fullt. Det skulle derimot vise seg at situasjonen ikke var så ille som først fryktet, forteller han nå.

– Ja, fysiske arrangementer forsvant mer eller mindre på dagen. Men det tok ikke lang tid før mindre arrangementer og digitale arrangementer kom i gang igjen, sier han.

– På grunn av viktigheten rundt smittesporing, fikk vi et stort tilfang av kunder som trengte et system for å ha oversikt over alle deltakerne.

«All time high»

Checkin ble opprinnelig utviklet for ideelle aktører som trengte et system for påmelding og betaling for deltakere på leirskoler og festivaler.

Dette var kunder som trengte et svært fleksibelt og effektivt system som enkelt kunne brukes av frivillige medarbeidere.

Da Torvik kom inn i selskapet så han raskt at systemet kunne gi store fordeler også i det kommersielle markedet.

Siden 2019 har Checkin hatt stor kundevekst, og nå som det igjen blir mulig med fysiske arrangementer ser selskapet muligheter for å kapitalisere på den underliggende kundeveksten.

– Nå går det 4000 påmeldinger gjennom systemet hver dag. Nå i september, som vanligvis ikke er en særlig god måned, får vi all time high omsetning, sier Torvik.

Hentet penger midt i pandemien

Målet til Checkin er å gjøre arrangementshåndtering så enkelt for kunden som mulig. Det handler om å tilrettelegge for salg av billetter, betalinger, matbestillinger, allergier, overnatting, adgangskontroll og annen oppfølging av deltakere før og under et arrangement.

Særlig automatikken i fakturering av konferansedeltakere med tilhørende regnskapsføring, forteller Torvik har truffet godt i markedet.

Selskapet har i sommer fylt opp krigskassen med friskt kapital fra blant annet Skagerak Maturo og Melesio. I tillegg har de fått et lån fra Innovasjon Norge på fem millioner kroner.

Totalt hentet Checkin nesten 15 millioner kroner i emisjonen, som ble lukket i juni. Å hente penger i en situasjon hvor nesten alle de godt betalende kundene uteble, viste seg å bli enklere enn fryktet.

– Det å hente inn penger når omsetningstallene ikke peker oppover, er jo vanligvis krevende. Men vi kunne vise til en kundevekst, og investorene så potensialet i at vi klarer å konvertere dem til lønnsomme kunder så snart vi kommer ut av koronapandemien.

Ser mot resten av Norden, så Europa

Torvik vedgår at det ikke er mangel på konkurrenter i markedet for billett- og påmeldingssystemer. De mener derimot at de har en edge som gjør at de tilbyr kundene noe annet.

Han trekker frem at de primært er en B2B-plattform. De som tar i bruk Checkin er først og fremst bedrifter som sender sine ansatte på kurs og arrangementer. Dermed kommer deres automatiske faktureringssystem godt med.

Pengene som kom inn i emisjonen i sommer, skal blant annet brukes på å rigge selskapet for ekspansjon. De er allerede i dialog med DNB om å tilpasse det automatisert betalingssystemet for forskjellige valuta.

Målet er å være på plass i nabolandene i løpet av 2022. Deretter står resten av Europa for tur.

– Vi er ganske sikre på at vi har aktivitet i utlandet i løpet av 2022.