Anders Rapp og Frode Opdahl står bak søketjenesten Keenious.

Med én enkelt knapp finner Tromsø-gründerne relevant forskning for deg: Sikret investor-kapital i rekordfart

Engleinvestor Trond Riiber Knudsen er på laget når Keenious skal hjelpe studenter å finne relevant forskning. Nå har gründerne også landet millionkontrakt med UiT.

Publisert

Den nordnorske startupen Keenious får med seg akademia, private investorer og Innovasjon Norge i et stort samarbeidsprosjekt for å hjelpe studenter og forskere å finne frem til mer relevante vitenskapelige artikler, enklere og raskere.

– Vi prøver å lage en ny måte å gjøre søk på. Vi skal ikke erstatte de store søkemotorene, men være et supplement man kan bruke i tillegg, forklarer medgründer og daglig leder Frode Opdahl til Shifter.

Han forteller videre at det kan være vanskelig å vite hva de rette søkeordene når, når man bruke vanlige søkemotorer til å lete etter forskningsartikler.

– Med vår løsning kan man med en knapp i Microsoft Word eller Google Docs søke i hele dokumentet man har skrevet, så bruker vi kunstig intelligens for å finne forskningsartikler som handler om det samme, sier Opdahl.

Startet med masteroppgave

I 2017 skrev Opdahl en masteroppgave som nå har gitt utspring i selskapet, som han startet sammen med medgründer Anders Rapp.

Foreløpig er tjenesten til betatesting, og gründerne forteller at de har fått mange positive tilbakemeldinger fra studenter og forskere.

– Vi har fått høre «har jeg virkelig lov til å bruke dette? Dette er jo superbra», og «Når er dette tilgjengelig? Jeg trenger det nå». Flere forskere som har prøvd løsningen, forteller at de finner andre forskningsartikler de ikke var klar over at fantes, selv om de er vant til å søke, sier Opdahl.

Innovasjons-millioner

Nå har Keenious fått en Innovasjonskontrakt med Innovasjon Norge verdsatt til 21 millioner. Her skal Universitetet i Tromsø være pilotkunde i form av arbeidsinnsats.

– UiT ønsker å bruke tjenesten selv, og det er positivt. Så stiller de med en testgruppe av forskere og studenter til å gi tilbakemeldinger, sier Opdahl.

Selskapet har også fått med seg en god slump penger på veien til lansering. Blant annet 9,3 millioner kroner fra Innovasjon Norge (utbetalt i to omganger), SkatteFUNN på opptil 3,1 millioner, i tillegg til 4,6 millioner fra private investorer, deriblant Trond Riiber Knudsen, Grafo og Norinnova.

– Å få med TRK (Trond Riiber Knudsen, red. anm.) er kjempegøy. Det tok en uke fra vi hadde første møte til signering. Så det har gått fort, sier Opdahl.

Keenious har tidligere også fått støtte fra Forskningsrådet og EUs Horizon 2020, på til sammen 1,5 millioner.

Nå er de i gang med å styrke mannskapet. Planen er å gå fra to til ni ansatte i løpet av året.

– Kapitalen vi har hentet inn blir for å bygge. Vi er blitt fire ansatte nå og skal hente flere utover høsten, sier gründeren.

Vil ut i verden

Foreløpig er betatjenesten gratis, men selskapet satser på B2B-markedet når fullversjonen lanseres i 2021.

– Målet er å selge det som lisens til store universiteter og gi alle forskere og studenter på universitetet tilgang. Det er ganske store kunder, men mange brukere på ett salg, sier Opdahl.

Opdahl forteller at de samtidig også skal se på B2C med premium/freemium-varianter.

– Slik vil vi få spredt tjenesten mye mer, legger han til.

Selskapet vil ifølge Opdahl bygge spesifikt for det internasjonale markedet, men de planlegger å starte med nordiske universiteter.

– USA, UK og Canada er de markedene hvor vi sikter oss mot. Men det er greit å starte på hjemmebane, med et mer homogent marked, sier han.