oppkjøp

Medietech-selskap solgt: - TV2 har klart det igjen

Wolftech Broadcast Solutions er solgt til amerikanske Avid. 

Avid kjøper opp bergenske Wolftech Broadcast Solutions.
Publisert Sist oppdatert

Oppstartsselskapet Wolftech Broadcast Solutions leverer planleggings- og publiseringsverktøy til mediebedrifter.  

Mandag ble det klart at selskapet er kjøpt opp av den amerikanske medieleverandøren Avid

Wolftech startet som et internt prosjekt i TV2. Nå har det blitt business. 

I 2022 hadde selskapet inntekter på 25 millioner kroner. I 2023 hadde dette økt til 33 millioner kroner. Resultat før skatt gikk fra minus 12 til minus 7 millioner fra 2022 til 2023. 

TV2 Gruppen eier 95 prosent av selskapet, mens administrerende direktør Arne Berven eier fem prosent, ifølge Proff. 

– Vi er henrykte

– TV2 har klart det igjen, skriver prosjektsjef og styremedlem Bjarte Rylandsholm Trettenes i Wolftech på LinkedIn. Han er også tidligere redaksjonssjef i TV2. 

Han viser til alle de andre selskapene som også har spunnet ut av TV2 - og nevner Vizrt, StormGeo, Mosart, Electric Friends, Vimond Media Solutions og Screen Story

– Vi er henrykte over å ønske Wolftech velkommen til Avid-familien. Sammen vil Avid og Wolftech endre spillet for nyhetsproduksjonsteam, uttaler Wellford Dillard, administrerende direktør i Avid. 

– Å slå seg sammen med Avid akselererer oppdraget vårt om å revolusjonere nyhetsproduksjonen, sier Arne Berven, administrerende direktør i Wolftech. 

Trettenes forklarer begynnelsen for Wolftech: 

– Det hele startet for tolv år siden da det gamle, hjemmelagde nettverktøyet TV2 Nyhetene benyttet for å finne frem kontaktinformasjon til frilansfotografer og nødetater i hele Norge, var på vei til å knele. TV2 trengte et raskt og oversiktlig it-verktøy og it-verktøy og nyhetssjef Roy Tore Lysen ba oss på nyhetsavdelingen om å sette opp en kravspesifikasjon. Deretter gikk alltid entusiastiske Robert Strand i TV2s it-avdeling i gang med å utvikle verktøyer.

– I dag er jeg veldig stolt 

I dag står blant andre BBC, TV2 Danmark og CBS på kundelisten til oppstartsselskapet. 

– Tusen takk til TV2 som i flere tiår har gitt ansatte muligheter til å utvikle gode ideer. Samt for å ha tatt sjansen på å kommersialisere, hatt tålmodighet, midler og vilje til å utvikle datterselskapene til de sto på egne bein, sier Trettenes. 

– I dag har jeg veldig stolt over å ha fått være med på Wolftech-eventyret. Takk til alle som har hatt troen og støttet oss gjennom disse årene, sier Trettenes. 

Med den amerikanske oppkjøperen mener han alt ligger til rette for ytterligere vekst for selskapet. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Shifter har spurt om hvor mye selskapet er solgt for, men har foreløpig ikke fått svar på dette.