Gaming
Mener ledere bør lokke med e-sportlag i rekrutteringen
Haven arrangerer ligasystem for bedrifters e-sportlag og har lokaler med gaming-maskiner. Gründerne mener flere burde få øynene opp for gaming som nettverksarena.
På samme måte som mange bedrifter har egne fotballag for de ansatte, dukker det stadig opp flere e-sportlag i bedriftsidretten.
Oppstartsselskapet Haven retter seg inn mot denne typen e-sportlag, og tilbyr et ligasystem i tillegg til egne lokaler med PC-er hvor man kan komme og spille. Barndomskompisene og gründerne Sondre Madland og Ruben Hallerud Eggebø etablerte seg i Stavanger for to år siden, nå åpner de et nytt lokale i Oslo.
– Opprinnelig var konseptet lyse lokaler hvor alle skulle kunne komme inn. Skoleklasser, vennegjenger og alle andre som ville, forklarer medgründer Sondre Madland.
Shifter møter ham og daglig leder for det nye gamingsenteret i Nydalen, Tobias Hallerud Eggebø - som for øvrig er lillebroren til medgründer Ruben. Lokalet bærer fortsatt preg av å være litt byggeplass, men de forsikrer oss om at ting snart blir klart og at baren er det eneste som gjenstår før åpningen.
Etter litt prøving og feiling fant Haven ut at det mest lønnsomme var å kun fokusere på bedriftsmarkedet, både i gjennom utformingen av lokalet og måten de markedsfører seg på. Gründerne var lei av alle stereotypene om gamere og ville være en annerledes aktør.
– Det er ikke bare «nerder» lengre, folk flest gamer. De går i dress og jobber i DNB, sier Madland.
– Vi har vokst opp med «Å, du er en gamer? Da sitter du hjemme på gutterommet med lyset av». Det er ingen som gjør det voksent og har laget et sted folk har lyst til å være. Her mener vi det er et marked, forklarer han.
Forretningsmodellen er delt i to. Det ene er ligasystem-plattformen, som gjør at man kan se statistikk og hvordan man ligger an i forhold til andre bedriftslag. Lag møter opp på sentrene, men kan delta digitalt hvis de vil. Den andre måten Haven tjener penger er gjennom firmaevents hvor de som ikke er like interessert PC-gaming kan spille spill som Mario Kart, FIFA og F1-simulator.
– Vi har vokst opp med å dra til hverandre på LAN og game sammen. Vi har sett gleden av å ha det fysisk, så det er der det kommer fra, sier Tobias Hallerud Eggebø.
For to år siden hentet oppstartselskapet 5 millioner kroner i en emisjon ledet av en gruppe investorer fra Stavanger, gjennom selskapet Enderman AS. Investorene tok også på seg kostnaden for å utvikle plattformen som kreves for å drifte ligasystemet, som er en viktig del av skaleringsplanene til Haven.
Startupen er ikke de eneste som har laget et ligasystem for bedrifters e-sportlag. Både Skagerak Technologies og Good Game har lignende produkter.
Må overtale de med pengesekken
– Hva har vært hovedutfordringen deres så langt?
– Det er å overbevise lederne om at de bør satse på e-sport. Det handler om at de som er interessert i gaming, ikke nødvendigvis er de som betaler for det. Vi vet at det er noe de bør bruke i rekruttering og at det kan være en viktig nettverksarena. Selskapene som konkurrerer mot hverandre starter kanskje samarbeid og de ansatte blir kjent med hverandre, forklarer han.
Per nå har Haven seks ansatte fordelt på Oslo og Stavanger. Gründerne har vært opptatt av å finne folk som skjønner balansegangen deres.
– Vi har lyst til å ha med folk som kan noe om gaming, men også har business-forståelsen til å møte kunder som Storebrand og DNB.
I Stavanger deltar 31 lag i ligasystemet fordelt på fire divisjoner, foreløpig er det 12 lag i Oslo. På kundelista finner vi store bedrifter som Bouvet, Capgemini, DHL, Intility og Sopra Steria. Målet å få med 80 lag totalt til høstsesongen.
Foreløpig er det skytespillet Counter-Strike, kjent som CS, som det konkurreres i. Til høsten skal de også starte ligasystem for League of Legends.
– Vi prøver å finne ut hvilke bedrifter som har e-sport miljøer fra før av, så tar vi det derfra. Så hender det vi bruker Linkedin og bare spør folk direkte der også, forklarer Madland.
– En bedrift vi tok kontakt med hadde først ingen interesserte i ligasystemet. Så hadde et event hvor alle ansatte fikk prøve litt forskjellige spill og plutselig stilte de med fire lag, sier han.
Veien videre
Åpningen av senteret i Oslo tok mye lengre tid enn planlagt på grunn av forsinkelser med lokalet. Motgangen har likevel ikke stanset motet til barndomskompisene som nå vil utvide til resten av Skandinavia.
– Det er kanskje en litt annen bedriftskultur i Sverige og Danmark. Der håper vi å få inn noen lag og lære av dem, og så jobbe ut ifra det. Hadde vi hatt kapital til det, skulle vi fått opp et senter der med en gang og ansatt folk som kjenner kulturen, sier Madland.
Selv om senteret i Stavanger er et plussprosjekt har forsinkelsen i Oslo gjort at det fortsatt er en vei til lønnsomhet der.
– Målet er å bygge det stort og få så mange kunder så fort som mulig, sier Madland som opprinnelig er byggingeniør.
– Hvordan har det vært å slutte i en trygg jobb for å starte som gründer når ting ikke går etter planen?
– Jeg gikk jo første året uten lønn, men vi bor i Norge. så det er ikke så farlig. Etter vi hentet kapital og kunne gi oss selv lønn har det vært morro. Jeg hadde 12-timers dager som byggingeniør også, med tidvis stressende perioder, så da er det like greit å gjøre det i eget selskap, sier han.