Mener NHO bruker smitteverntiltak for å vinne gammel hårvask-kamp: – Motbydelig overfor kundene!
Cutters raser mot NHOs lobby-grep: Får hårvask-støtte av smitte-ekspert.
Mandag kan frisører, tannleger, hudpleiere og tatovører igjen åpne dørene etter å ha vært stengt i halvannen måned.
Denne uken kommer de offisielle kravene fra Helsedirektoratet, og allerede har det kommet en rekke lekkasjer om hvilke regler som må følges (nederst i saken).
I tillegg har NHO gjennom foreningen Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB) kommet med sine uttalelser om hva som bør legges til grunn.
Der drar de opp en gammel kampsak som ville medført utestengelse av det populære frisørkonseptet Cutters.
Skal ikke tilby hårvask
Et av punktene NFVB legger vekt på, er obligatorisk hårvask. Dette er enn så lenge ikke blant de offisielle reglene som har lekket ut til pressen de siste dagene, men NFVB påpeker ovenfor TV2 at dette bør settes som et krav, fordi det kan være en smittekilde.
Hurtigfrisørene Cutters tilbyr ikke hårvask i sine salonger.
– Det viktigste for Cutters når vi åpner er at de ansatte og kundene er trygge. Vi setter inn store ressurser på å oppfylle alle tiltakene til helsemyndighetene. Obligatorisk hårvask blir ikke et av dem, sier gründer Kristian Hauge Solheim.
Han forteller at Cutters nå venter på de offisielle kravene.
– Det har ikke NHO gjort. De har gått ut med hva de selv ønsker at skal være reglene. Den eneste årsaken til at NHO nå pusher hårvask på kundene, er fordi samtlige medlemsbedrifter tilbyr hårvask, og en slik ekstratjeneste gir ekstra penger i kassen for dem. Det er motbydelig overfor kundene. NHO burde skamme seg.
Reduserer ikke smittespredning
Kampen om hårvask i salonger er gammel. I 2017, da Cutters var på fremmarsj, ba NHO og NFVB myndighetene om å innføre obligatorisk hårvask i alle salonger. Saken endte med at helseminister Bent Høie skar igjennom og avviste tvungen hårvask.
– Det er ren propaganda å hevde at obligatorisk hårvask fører til mindre smittespredning. Det er snart tre år siden NHO ønsket å innføre tvungen hårvask. At dette skulle redusere smittespredning ble tilbakevist av fagfolkene.
Solheim viser til utredninger gjort av i forbindelse med kampen om hårvask i 2017. Da ble det påpekt at: «Det foreligger ingen dokumentasjon på at hårvask fører til redusert spredning av mikrober i frisørsalonger- sammenlignet med ikke-hårvask før klipping. »
– Vi forstår hvorfor NHO igjen forsøker seg, men det virker som om de ikke helt vet sitt eget beste. Hårvask-saken ble en tragedie for NHO og ga et negativt inntrykk av bransjen.
Ekspert: – Vask heller håret hjemme
Det rår usikkerhet om coronaviruset smitter via hårvekst. I sykepleier-kretser har dette også vært et tema. I FHIs anbefalinger for spesialhelsetjenesten er tildekking av hår ikke nevnt. Der er det er kun påpekt at dette må brukes i prosedyrer som omfatter pasientens luftveier. Heller ikke WHO har krevd at helsepersonell skal dekke til håret.
Tidligere smittevernoverlege ved Ullevål Sykehus, Bjørg Marit Andersen, sier til Shifter at coronaviruset kan sitte i hår som i andre overflater, og at det kan utgjøre en smitterisiko, fordi vi tar oss i håret.
– Når man arbeider med pasienter som er syke, må man bruke hette og dekke til håret, fordi pasienter hoster og nyser, og smitten kan overføres til håret. Men så lenge en person er frisk og nydusjet, er ikke håret den største smittefaren.
Hun anbefaler heller at folk vasker håret hjemme før de drar til frisøren.
– Man bør dusje, vaske håret selv, og ta på rene klær. For om man da skulle være smittet, men symptomfri, vil smitterisikoen være mindre om man kommer ren til salongen. Det er mye mindre ekkelt og smitteførende, og man beskytter andre rundt seg.
– Hvis man gjør dette, er man en virkelig sikker person, sier hun.
Vil ikke endre konseptet
Og Cutters-Solheim er klar i sin sak om åpningen av salonger i neste uke.
– Vi kommer ikke til å tilby hårvask. Hårvask har ingenting med smittefare å gjøre. Dersom kundene ønsker hårvask får de gå til en annen frisørsalong enn Cutters sine.
Dette er tiltakene som foreløpig er kommet ut:
For de ansatte:
* Salongene skal informere kunder om tiltak for å begrense smitte og hvilke betingelser som gjelder for å få tjenesten når man bestiller time. Informasjonsplakat/-skjerm om smittevern og bedriftens smitte- og hygieneregime skal være lett synlig ved inngangsparti.
* Unngå kø. Hovedregelen er at man anbefaler avtalte timer og minst mulig ventende kunder og drop-in. Bedriften må lage rutiner slik at færrest mulig kunder som ikke er under behandling, venter i lokalet.
* Det skal lages oppslag der man oppfordrer kunder til ikke fysisk å ta på salgsprodukter.
* Salongene skal medvirke til kommunelegens smittevernsarbeid dersom en ansatt får påvist covid-19, ved å dele oversikt over timer/kunder, samt kontaktinformasjon til kunder og ansatte.
* Salongene skal ha rutiner for hvordan kunder kan kontaktes dersom det er nødvendig for smittevernsarbeidet. Salongene skal ha oversikt over kunder to uker tilbake i tid, inkludert kontaktinformasjon.
* Salongene skal ha oversikt over hvilke kunder hver enkelt ansatt har hatt kontakt med. Det er viktig at bedriften har dokumentasjon og registrerer personalia på kunder med telefonnummer. Drop-in kunder skal fylle ut skjema med navn og telefonnummer der man gir egenerklæring på at man ikke har symptomer på covid-19.
* Salongene blir hyppig rengjort. Det legges særlig vekt på rengjøring av alle berøringsflater.
* Ordinære klippebehandlinger, farge- og kjemibehandlinger utføres med det verneutstyr som normalt brukes for denne type behandling. Det er foreløpig ikke avklart om avstand mellom arbeidsstasjoner skal være 1 eller minst 2 meter. Rene engangshansker benyttes i situasjoner der man normalt ville benyttet hansker.
* Ved behandlinger som er særlig eksponert mot ansiktet, anbefales å gjøre en vurdering om det skal iverksettes tiltak som bruk av visir/munnbind. Det anbefales å vurdere om kunde bør utstyres med munnbind dersom behandlingen tillater dette.
* Ansatte over 65 år frarådes å jobbe per 27. april fordi disse regnes som særlig utsatt for risiko. Andre ansatte i risikogruppe definert av FHI må ta kontakt med lege for å avklare sin situasjon. Ansatte skal ikke møte på jobb dersom de har luftveisplager eller coronasymptomer.
* Salongene skal dokumentere at smittevern og hygienebestemmelsene er gjennomgått, og at prosedyrer er utarbeidet og følges.
* Bedrift og ansatte anbefales å vurdere om det er mulig å jobbe på forskjellige tider slik at bedriften reduserer muligheten for lockdown dersom det kommer smitte blant ansatte.
For kundene:
* Kom bare hvis du er frisk. Hvis du føler deg dårlig, eller har luftveissymptomer, skal du ikke gå til behandling.
* Vis hensyn og hold god avstand til andre kunder.
* Alle kunder skal vaske eller rengjøre hendene med Antibac ved ankomst.
* Mobil er en mulig smittekilde og skal ikke brukes når du er i salong.
* Kunden må gi tilbakemelding til salongen om man blir smittet av covid-19.
* Unngå kontant betaling. Betal med kort/vipps eller faktura.