Konkurransedirektør Lars Sørgard er fast bestemt på at de norske konkurransereglene står seg godt.
Konkurransedirektør Lars Sørgard er fast bestemt på at de norske konkurransereglene står seg godt.

Mens konkurransen til norske selskaper blir stadig mer internasjonal, tviholder Norge på nasjonale konkurranseregler

Konkurransedirektør Lars Sørgard er fast bestemt på at de norske konkurransereglene står seg godt, selv for teknologiselskapene som tenker internasjonalt fra dag én.

Publisert

– Det klare svaret er å ikke anbefale nye nasjonale regler, sier direktør Lars Sørgard i Konkurransetilsynet.

Han snakker på generelt grunnlag, men er vel vitende om at problematikken er høyst konkret for flere norske selskaper. Blant annet venter Nettbil svar fra tilsynet i løpet av to uker, på om de får lov å bli kjøpt opp av Schibsted.

Shifter er kjent med at det norske oppstartsselskapet argumenterer for at konkurransen de står overfor hovedsakelig kommer fra store tradisjonelle aktører som bilforhandlere, samt fra internasjonale markedsplasser - deriblant Facebook og andre internasjonale aktører som bredder ut sine porteføljer.

Onsdag skal Konkurransedirektøren blant annet diskutere sistnevnte utfordring under et webinar sammen med Forbrukertilsynet, Google Norge og nevnte Schibsted. Han er tydelig på at kommer til å stå på sitt.

– Spørsmålet handler om å lage nasjonale lokomotiver. Men studier har vist at konkurranse i det nasjonale markedet er med på å dyrke produktutviklingen og lærer bedriftene å knekke koden, ved at de lærer hvordan de skal konkurrere internasjonalt. Konkurranse hjemme skaper konkurransekraft når de skal ut, sier han.

– Men konkurransen vil fortsatt være sterk om man i større grad legger til rette for at norske selskaper kan vokse seg store og være på den internasjonale arenaen?

– Det er veldig farlig om vi skal plukke vinnere. Det er en krevende øvelse, og det vil heller ikke være bra for selskapene.

– Jeg mener at vi kan bruke de reglene vi har. Internasjonalt treffes man også av EUs konkurranseregler. Vi må tenke oss nøye om før vi begynner å myke opp og tillate nasjonale lokomotiver. Det kan være dårlig nytt for både selskapet og for forbrukere, på kort og lang sikt, sier Sørgard.