startuplab
startuplab

Merkevare-startup henter millioner

StartupLab er blant investorene når Brandpad nå henter penger for å erobre merkevare-bransjen. Selskapet har allerede fått Ikea og Lego på kundelisten.

Publisert Sist oppdatert

Brandpad er en plattform som hjelper selskaper med å administrere sine merkeporteføljer. Denne uken hentet selskapet tre millioner fra blant annet Thorgate Ventures III, StartupLab og Sagene Tech Ventures. Det melder Eu-Startup.

Den skybaserte plattformen ble grunnlagt i 2017 av et team med sterk designindustribakgrunn og ønsker å gjøre det enkelt å levere profesjonelle og funksjonelle retningslinjer for merkevarer. Selskaper skal kunne bruke plattformen for å følge med hvordan de kan utvikle sitt merke i et stadig mer konkurransedyktig marked og effektivisere designprosessene. Teamet har allerede fått store selskaper som LEGO, IKEA og MoMa på kundelisten.

CEO i Brandpad,Espen Gertz Harstad, forklarer problemet de ønsker å løse slik:

– Selv om 100 000 nye merker blir «født» hver dag, er merkevareledelse en av de mest ineffektive prosessene på den moderne arbeidsplassen. Og det er her Brandpad kommer inn, sier han til Eu-Startups.

I tillegg til norske StartupLab og Sagene Tech Ventures, kommer Thorgate Ventures inn. De er et fellesfond som drives av estiske Thorgate Management og Japan-baserte Alesco Ventures. De har tideligere investert i flere SaaS-selskaper som GateMe, Waybiller og Leasite.

– Vi er glade for å kunne bygge en bro mellom Japan og Norge. Historisk sett var Estland inngangsporten mellom øst og vest, og jeg er glad for å se at historien gjentar seg. Vi har holdt øye med den norske teknologibransjen en stund nå, og det begynner å ta fart. Mens oppstartsøkosystemene i Estland, Finland og Sverige er ganske modne, har ikke alt tatt av i Norge ennå, sier CEO i Thorgate Ventures, Raido Pikkar.