OPPKJØP
Mesh kjøper ny jobb-plattform
Kjøper The Hub og slår selskapet sammen med Startupmatcher.
Mesh-sjef Anders Mjåset (t.v.) slår sammen gründerselskapet til Thomas Sveum, Startupmatcher, med nyinnkjøpte The Hub. Sveum skal lede det nye selskapet.
Foto: Presse
Den nordiske storbanken Danske Bank lanserte i 2016 jobb- og investorportalen for startups, The Hub, i Norge.
Dermed fikk selskapet Startupmatcher tøff konkurranse, og hentet snart inn drahjelp fra DNB.
I fjor kom gründerhuben Mesh på banen og kjøpte Startupmatcher. I et intervju med Shifter ble rekruttering definert som et viktig satsingsområde for selskapet fremover.
Nå kjøper samme aktør The Hub.
Viderefører prosjektet
Avtalen ble signert rett før jul. I samme vending innlemmes Startupmatcher i The Hub, mens gründer av førstnevnte selskap, Thomas Sveum, flyttes over og skal fremover lede «konkurrenten».
De eksisterende brukerne av Startupmatcher flyttes også over til The Hub. Det samme gjelder de tre ansatte. Til sammen vil «nye» The Hub ha 10 fast ansatte.
Partene vil ikke kommentere detaljene i avtalen. Samtalene med Danske Bank har pågått en stund, forteller gründer og daglig leder Anders Mjåset i Mesh.
– Det virket som om de ikke visste helt hva de skulle gjøre med det. Det var første gang vi tenkte på det. Etter hvert fikk vi høre noen rykter om at de var ute og så på muligheter, forteller han.
Deretter ble samtalene mer konkrete, selv om Danske Bank ifølge Mjåset også var i dialog med andre jobbportaler og liknende om en eventuell overtakelse.
– Startupmatcher var den eneste tilsvarende, men mye mindre aktøren i Norden. De skjønte at det passet bra. Prosjektet blir videreført, i stedet for å bli innlemmet som en underkategori en plass.
Lot seg imponere
– Hva er det egentlig dere har kjøpt?
– Det er en ganske kompleks, dyr plattform. De har utviklet flere tjenester enn brukerne ser i dag. Vi har kjøpt en ganske avansert plattform, eller en markedsplass, hvor man kan gjøre mer enn rekruttering, sier Mjåset.
Omtrent halvparten av de som har jobbet med plattformen gjennom det danske konsulentselskapet Rainmaking ansettes i The Hub, hvor de skal jobbe sammen med Startupmatcher-teamet.
Mjåset forteller videre at det er over 300.000 profiler med talenter på plattformen, mens det anslagsvis legges ut mellom 30.000 og 50.000 startup-jobber årlig. Av disse ble 2000 og 14.000 lagt ut på henholdsvis Startupmatcher og The Hub i fjor.
– Det tallet imponerte og overrasket oss litt. Antallet sidevisninger i måneden er også på nivå med flere medier i Norge og noen de største markedsplassene, hevder han, men understreker at da er Finn.no tatt ut av regnestykket.
Nå er planen at nye The Hub skal vokse som et selvstendig selskap, men i tett samarbeid med Mesh.
– Så det blir et krasjkurs i å drive en digital virksomhet på ordentlig.
– Har dere planer om å gjøre tilgjengelig noen av de tjenestene som brukere ikke kan se i dag?
– Det vi faktisk har lagt planer for først, er å ta noen ned. De har en investor-matching-tjeneste, som er for sprikende. Den er litt for dårlig, sier Mjåset.
Han letter likevel litt på lokket om nye tjenester. Hovedproduktet med jobb-matching skal fortsatt være gratis, men mer tradisjonelle headhunter-tjenester og aktiv markedsføring av jobber mot betaling står på blokka.
Suksess-kriteriet
The Hub blir også en sentral del av ekspansjonsplanene til Mesh. I dag har sistnevnte en sterk posisjon i Norge, og er til stede i Danmark.
Mjåset ønsker seg imidlertid fotfeste i de øvrige nordiske landene. Det kan The Hub tilby, mener han.
– Nå har vi et brand og en tjeneste, som har en full nordisk posisjon og standing. Mesh har ambisjoner om å ekspandere fort til de samme markedene. Det er to merkevarer som fungerer bra ved siden av hverandre.
– Hva skal til for at dere kan definere oppkjøpet som en suksess?
– Det er litt vanskelig å si, Vi føler på en side at vi kjøper en posisjon i Norden, og en tjeneste som funker og er bra. Så, hvis vi klarer å opprettholde det, men taper litt penger på det, så kan man se på det som en begrenset suksess.
– Men det vi vil, er å bruke den posisjonen til å ekspandere til hele Norden raskere. Og så at det skal bli et «stand alone»-selskap som lykkes, som lager mye dypere og bedre tjenester, og at det blir en profitabel vekstbedrift i seg selv. Vi vil absolutt ikke føle at det er en suksess, om vi ikke får til det.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.