Investering
Metric henter ti millioner til AI-markedsføring og sikter mot Shopify-markedet
Marketer Technologies ledet an runden.
Metric er et av flere selskaper som har spunnet ut av miljøet rundt Marketer Technologies. Metric var i begynnelsen en alt-i-ett markføringsløsning og fikk en pangstart.
Fokuset var på innholdsproduksjon og å være et enkelt verktøy for å lage annonser.
Nå er strategien endret. Selskapet lager en AI-markedsføringsløsning rettet inn mot bedrifter som bruker netthandlingsplattformen Shopify.
Metric henter nå ti millioner kroner. Runden ble ledet Marketer Technologies, i tillegg til eksisterende investorer.
Marketer har tidligere ikke vært inne på eiersiden, men daglig leder Amir Folkestad Habhab i Marketer har vært inne som investor. Han er også i styret i Metric.
– Nå vil Metric rendyrke sitt fokus for markedsføring inn mot Shopify-bedrifter, og ha stort fokus på USA, sier Habhab.
Teamet i Metric teller 18-20 personer og hele teamet har vært i USA over lengre tid i år. Til høsten vil omtrent halve teamet være i USA.
Marketer Technology tilbyr digitale markedsføringstjenester til boligutviklere og meglere.
Tettere samarbeid
Habhab forteller at det vil være ett tettere samarbeid med Metric på teknologi-siden fremover, ettersom begge selskap fokuserer på AI-teknologi og automatiserte totaltløsninger for markedsføring og salg.
– Vårt samarbeid med Metric åpner for nye måter å bruke avansert teknologi enda mer effektivt i markedsføring. Sammen sikter vi mot å utvide suksessen Marketer har fått til innen eiendom til også å omfatte generell e-handel, sier Habhab i en pressemelding.
Metric gjennomførte en «soft launch» av løsningen i vår, og forteller om god kundeinteresse fra både Norge og USA. Selskapet forbereder lansering for Shopify både i Norge og USA snart.
Try, Norges største markedsføringsbyrå, var blant de tidlige investorene i Metric.
– Vi ser på denne investeringen som en viktig satsing på fremtiden for markedsføring. AI vil transformere hvordan vi forstår og engasjerer oss med forbrukere, og vi er stolte overo å støtte denne norske startupen, sier Kaare Øystein Trædal, kommersiell direktør i Try Dig.
Vil løfte annonser til nytt nivå
Målet til Metric er å bruke AI-teknologien til løfte automatiseringen av salgsannonser for både enkeltprodukter og hele produktporteføljer til et nytt nivå, melder selskapet i pressemeldingen.
– Vi gjør nå de siste tilpasningene for optimal bruk av løsningen på tvers av ulike kanaler og plattformer, samt for en unik funksjonalitet som gir kundene konkrete forslag til hvilke produkter de til enhver tid bør markedsføre, og ikke minst for å generere komplett innhold til fullstendige kampanjer, sier Tarik Mustedanagic, medgründer og COO i Metric.
Kjøper teknologi
Metric har kjøpt teknologi fra Marketer Technologies for et større beløp, kommer det frem i årsregnskapet til Metric for 2023.
Habhab forklarer at det dreier seg om fire ulike teknologier som Metric da får tilgang til. Det er analyseverktøy, mål-verktøy med bruk av maskinlæring og AI, management plattform og et publiseringsverktøy.
Ellers viser årsregnskapet for 2023 for Metric 1,9 millioner kroner i inntekter og et driftsresultat på minus 6,4 millioner kroner.
– 2023 var et utviklingsår for Metric og det var ingen fokus på kommersialisering, sier Habhab.
Årsregnskapet til Marketer Technologies for 2023 er ikke klart ennå.