Saas
Milliardselskap øker inntektene med 68 prosent
Årsregnskapet for det norske teknologiselskapet Ardoq er klart.
I 2022 hentet Ardoq over én milliard kroner og ble da verdsatt til tre milliarder.
I 2023 skrev Shifter at selskapet fortsatte sin rakettvekst og ble kåret til Nordens beste SaaS-selskap.
SaaS står for «software as a service», abonnement på programvare.
Ardoqs programvare lar selskaper lage en digital tvilling av seg selv, slik at de får oversikt over alle ansatte, prosesser, IT-systemer og så videre.
I første omgang kan kundene bruke det for kutte kostnader, og i neste omgang for å gjennomføre en digital transformasjon, gjennom å teste ut scenarier ved å endre på variablene i den digitale tvillingen.
Tidligere i år ble det klart at selskapet kapret styremedlemmer med bakgrunn fra Google og Microsoft.
Konsernregnskapet for 2023 viser inntekter på 229 millioner i 2023, en økning på 68 prosent fra 2022. Da lå inntektene på 137 millioner.
På samme tid gikk resultatet før skatt fra minus 141 millioner til minus 214 millioner.
– Vi er veldig stolte av vår inntektsvekst på 68 prosent i 2023. Over de siste tre årene har vi oppnådd en gjennomsnittlig årlig vekst på 65 prosent, og alt dette er organisk vekst. Vårt produkt, team og solide finansierings - og likviditetsposisjon, setter oss i stand til å investere i veksten også fremover. Vi er også svært fornøyd med at vi har fått et godt fotfeste i USA hvor vi hadde en inntektsvekst på over hundre prosent i 2023, sier CFO Bård Bognøy i Ardoq.
Han forteller at selskapet har jobbet med å styrke organisasjonen og sine globale team, spesielt innenfor salg, kundeopplevelser og produktutvikling.
– Vi har investert betydelig i produkt og organisasjon for å utnytte vår sterke posisjon. Dette er en del av vår langsiktige vekstplan og vi kommer til å fortsette takten så lenge vi får god payback på investeringene. Dette medfører at vi har et negativt driftsresultat, som er naturlig for et vekstselskap i denne fasen. Samtidig ser vi en forbedring i driftsmargin fra minus 156 prosent til minus 113 prosent fra 2022 til 2023, sier Bognøy.
I 2024 forventer selskapet at mesteparten av veksten vil komme fra USA. Av andre nyheter så langt i år har selskapet lansert flere produktoppdateringer og flyttet hovedkontoret til bærekraftige lokaler i Grensen i Oslo.
– Veldig stolte
95 prosent av inntektene i 2023 kom fra årlig gjentakende inntekter.
– Dette viser stabiliteten og forutsigbarheten i vår forretningsmodell. Gjennom året har vi hatt mye fokus på NRR (net revenue retention) og gjort mange grep for å sikre at kunder også fornyer når kontrakter går ut, sier Bognøy.
Han forteller at de er i rute på dette og Gartners nyeste Peer Review viser at hundre prosent av kundene vil anbefale Ardoq.
– Det er vi veldig stolte av, sier Bognøy.