Vekst 

Milliardselskap øker og vil gjøre som Amazon: – Helt sinnsyk skalerbarhet over hele verden

Ti millioner i årlige gjentakende inntekter, viser tallene tre måneder etter Gelato lanserte ny programvare. 

Gründer og daglig leder Henrik Müller-Hansen i Gelato.
Publisert

I 2022 passerte Gelato én milliard kroner i omsetning. Nå peker pilene ytterligere oppover. 

Regnskapet for 2023 viser inntekter på 1,1 milliard kroner. 

EBITDA (driftsresultater før avskrivninger) var på 2023 minus 338 millioner i 2023 mot minus 307 millioner kroner i 2022, men Gelato har fortsatt nærmere én milliard kroner på bok.

Det Oslo-baserte selskapet har utviklet løsninger for lokal produksjon av personaliserte produkter over hele verden. Selskapet har nå 17 kontorer og opererer i 32 land. 

I 2021 hentet selskapet 2,1 milliarder kroner, fra Insight Venture Partners, Goldman Sachs Asset Management og Softbank. 1.5 milliarder av disse gikk inn i selskapet.

Selskapet leverer tre ulike tjenester. Først litt om de to første, før vi skal dykke ned i den tredje og nyeste - og få vite hvordan det har gått etter lansering. 

1: Optimalprint som er en B2C-tjeneste (bedrift til kunde) for salg av produkter med trykk. Denne skal relanseres som en nettbutikk bygget på Shopify i år. 

2: GelatoCreate som er en B2B2C-modell (bedrift til bedrift til kunde) der nettbutikker som selger produkter globalt kan bruke plattformen til å produsere og levere produkter som da blir produsert i samme land som sluttkunden - uten å investere i varelager, produksjon og logistikk. 

GelatoCreate triplet omsetningen fra 2021 til 2022 og vokste ytterligere med 74 prosent i 2023. I årets første halvår fortsetter veksten med 60 prosent og målet er å nå en omsetning på 700-800 millioner kroner i 2024. 

3: Programvaren GelatoConnect som ble lansert i mars i år er noe selskapet har bygget gjennom de siste 15 årene. Programvaren hjelper produsenter med alt fra innkjøp av varer til produktet er ferdig levert til kunde. Programvaren er rigget til å kunne brukes av «alle verdens produksjonsbedrifter fra trykkindustrien».

Gründer og daglig leder Henrik Müller-Hansen deler nå for første gang hvordan det har gått etter lansering. 

– Overveldende

I løpet av de første 90 dagene fikk selskapet signert kontrakter til en verdi av 10 millioner kroner i årlig gjentakende inntekter (ARR, annual recurring revenue). I tillegg kommer programvare-avgifter som er 1-2 ganger de gjentakende inntektene. 

– Mottakelsen har så langt vært overveldende, sier Müller-Hansen. 

– Er du fornøyd med tallene? 

– Som person og som gründer har jeg alltid ekstremt høye forventninger. Når man ser på produksjonsindustrien og ser hvor mye ineffektivitet det er, så vil man alltid mer. Mantraet mitt er - «hvis man er fornøyd, så har man for lave ambisjoner». Men man kan fortsatt være stolt. Jeg er stolt over teamet og hva partnerne som har tatt GelatoConnect i bruk, forteller om gevinsten som generes. 

– Hva er målet videre nå?

– Jeg vil ikke dele konkrete tall på det, men jeg har aldri hatt større tiltro til den posisjonen selskapet står i. Det er muligheter for en helt sinnsyk skalerbarhet over hele verden. 

– Luksusproblem 

Han forteller at selskapet har hatt så stor pågang at de nå har utfordringer med å få fulgt opp alle som har tegnet kontrakt. 

– Hvordan løser dere det?

– Vi prioriterer. Det er et luksusproblem. 

Så langt kommer kundene fra Skandinavia, resten av Europa, USA og New Zealand. Eksempler på tidlige kunder er trykkeriet Exakta Print i Malmø, et av Sveriges ledende trykkerier, samt ESP Colour i England. 

McKinsey har kartlagt verdiene for kundene på oppdrag for Gelato og har kommet frem til at kunder som bruker Gelato Connect kan øke cashflow (betalingsstrøm, differansen mellom utbetalinger og innbetalinger i en regnskapsperiode) med 3-7 prosentpoeng. 

– For en industri som opererer med fem til ti prosent cashflow er dette en betydelig økning, sier Müller-Hansen. 

«Millioner av timer» på utvikling

Gründeren forteller at selskapet har jobbet med å utvikle løsningen i 15 år, og brukt «millioner av timer» på utvikling.

Kundene og produksjonspartnere forteller Gelato at det ikke finnes andre selskaper som gjør akkurat det samme. 

Gelato kobler sammen innkjøp, produksjon og logistikk. 

– Det finnes i dag ikke et eneste software-selskap som forener det i produksjonsindustrien. Det gjør at vi har en veldig sterk etterspørsel fra industrien, sier Müller-Hansen. 

Marked på ti milliarder dollar

McKinsey har på oppdrag for Gelato estimert det globale markedet for produksjonsbedrift-programvare innen trykk til ti milliarder euro årlig. 

Müller-Hansen mener også timingen er god nå, fordi både produksjonsbedrifter og privatpersoner etterspør mer bærekraftige løsninger. Han forteller at konsumentene ønsker mer personaliserte produkter, ønsker å handle lokalt, ønsker å støtte det lokale nærinsgsliv og ønsker å redusere klimaeffekter. 

Selv om programvaren nå har vært ute rundt fem måneder, understreker han programvaren er i stadig utvikling. Selskapet utvider nå salgsteamet, skal ansette flere utviklere og produktledere. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ser til Amazon

Müller-Hansen trekker sammenligninger mellom et av verdens største selskaper, Amazon, og Gelato. Begge startet som nettbutikker med salg av varer og tjente penger via enkeltsalg, eller såkalt transaksjonsbasert inntekt. I dag kommer Amazons marginer hovedsakelig fra software og skytjenesten Amazon AWS.

Dreiningen fra å tjene på enkeltsalg til programvare gjør Gelato nå med GelatoConnect. Müller-Hansen trekker frem at det er en fordel å ha formidlet fysiske varer først, fordi da kjenner man til utfordringene som produksjonsbedriftene møter.

Han er vant med å løse problemer for produksjonsbedrifter, men noe er annerledes når man selger programvare: 

– Når vi som software-selskap løser et problem, så løser vi det for alle i hele verden. Det er forskjellen på transaksjonsbasert og software-basert. Å løse problemer for alle på den måten gir meg og teamet masse energi. 

Høyere verdsettelse 

En annen forskjell mellom transaksjonsbasert og gjentakende abonnementsinntekter, er at det gjerne øker verdisettelsen av et selskap - fordi det er nettopp langsiktige og gjentakende inntekter. 

– Marginene er veldig høye og vi regner også med at «churnen» (frafallet av kunder) er lavt, sier Müller-Hansen. 

– Hva vil du anslå at Gelato er verdt i dag? 

– Det overlater jeg til noen som er klokere enn meg. Fokuset mitt er på å operere bedriften. Hvis vi gjør det på en god måte, så kommer verdsettelsen.