nytt om navn
Mistet jobben i Dr. Dropin - nå blir hun sjef i AI-byrå
Det lille produktteamet bygger AI-løsninger for kundene. Planen for neste år er å mer enn doble antall ansatte.
AI-studioet Oschlo har ansatt Hege Janson Skogen som ny daglig leder for å lede selskapet inn i en ny vekstfase.
Med solid erfaring innen forretningsutvikling og skalering, skal Skogen bidra til å gjøre Oschlo til Norges ledende kompetansemiljø innen smart bruk av kunstig intelligens.
– Dette er et perfekt tidspunkt å satse på AI, og Oschlo er allerede langt fremme, sier Skogen. – Jeg gleder meg til å bygge videre på det sterke fundamentet som allerede er lagt, og skape løsninger som frigjør tid og kapasitet for både store og små bedrifter.
Skogen har tidligere hatt lederroller i blant annet Posten, Schibsted og Dr. Dropin. Hun trekker spesielt på sin erfaring fra å drive lønnsom vekst og skalering fra Askeladden-systemet:
– Å jobbe i et ungt selskap som Oschlo gir meg muligheten til å kombinere struktur og smidighet. Det handler om å bygge opp mennesker, prosesser og teknologi for å skape varig verdi.
E24 har tidligere i år fortalt hvordan Skogen presenterte vanskelige tall i Dr. Dropin og samtidig innså hvordan hennes egen jobb kom til å forsvinne.
Sterk kompetanse og klare ambisjoner
Styreleder Frode Ådland mener Skogen er riktig person til å lede selskapet videre.
– Hege er strategisk, operasjonell og brennende opptatt av folk. Dette er kvaliteter som er avgjørende for vår ambisjon om å bli best i Norge på AI.
Oschlo har spesialisert seg på utvikling og implementering av AI-løsninger, med mål om å effektivisere arbeidsprosesser og skape varige endringer. Selskapet har allerede levert resultater for kunder som DNV, Schibsted og Nofence.
– Teknologi alene er ikke nok, sier avtroppende daglig leder Hans Martin Cramer. – AI må integreres med innsikt i organisasjon og kultur for å skape reelle transformasjoner. Det er her Oschlo gjør en forskjell.
Partneren Cramer går nå over i en annen rolle i selskapet. Han forteller til Shifter at det er som planlagt nå som fokuset er på AI.
– Hva slags AI-løsninger er det bedriftene etterspør?
– Vi har jo en bakgrunn fra produkt-siden, så det er gjerne løsningene tett på brukerne, sier han. – Alt fra chatboter til løsninger i grenseland mellom AI og automasjon.
Nå er teamet på fire personer, men i Cramers femårsplan blir de 50.
– Vi håper å doble eller mer allerede neste år, sier han. – Som produktfolk er vi gode til å leke med AI, men vi koder ikke de større tingene selv, og da kommer behovet for andre typer fagfolk.