nytt om navn
Mistet jobben i Dr. Dropin - nå blir hun sjef i AI-byrå
Det lille produktteamet bygger AI-løsninger for kundene. Planen for neste år er å mer enn doble antall ansatte.
Oschlo-teamet med sin nye sjef. Fra høyre: Frode Ådland, Fredrik Evjen Ekli, Hege Janson Skogen og Hans Martin Cramer.
Foto: Oschlo
AI-studioet Oschlo har ansatt Hege Janson Skogen som ny daglig leder for å lede selskapet inn i en ny vekstfase.
Med solid erfaring innen forretningsutvikling og skalering, skal Skogen bidra til å gjøre Oschlo til Norges ledende kompetansemiljø innen smart bruk av kunstig intelligens.
– Dette er et perfekt tidspunkt å satse på AI, og Oschlo er allerede langt fremme, sier Skogen. – Jeg gleder meg til å bygge videre på det sterke fundamentet som allerede er lagt, og skape løsninger som frigjør tid og kapasitet for både store og små bedrifter.
Skogen har tidligere hatt lederroller i blant annet Posten, Schibsted og Dr. Dropin. Hun trekker spesielt på sin erfaring fra å drive lønnsom vekst og skalering fra Askeladden-systemet:
– Å jobbe i et ungt selskap som Oschlo gir meg muligheten til å kombinere struktur og smidighet. Det handler om å bygge opp mennesker, prosesser og teknologi for å skape varig verdi.
E24 har tidligere i år fortalt hvordan Skogen presenterte vanskelige tall i Dr. Dropin og samtidig innså hvordan hennes egen jobb kom til å forsvinne.
Sterk kompetanse og klare ambisjoner
Styreleder Frode Ådland mener Skogen er riktig person til å lede selskapet videre.
– Hege er strategisk, operasjonell og brennende opptatt av folk. Dette er kvaliteter som er avgjørende for vår ambisjon om å bli best i Norge på AI.
Oschlo har spesialisert seg på utvikling og implementering av AI-løsninger, med mål om å effektivisere arbeidsprosesser og skape varige endringer. Selskapet har allerede levert resultater for kunder som DNV, Schibsted og Nofence.
– Teknologi alene er ikke nok, sier avtroppende daglig leder Hans Martin Cramer. – AI må integreres med innsikt i organisasjon og kultur for å skape reelle transformasjoner. Det er her Oschlo gjør en forskjell.
Partneren Cramer går nå over i en annen rolle i selskapet. Han forteller til Shifter at det er som planlagt nå som fokuset er på AI.
– Hva slags AI-løsninger er det bedriftene etterspør?
– Vi har jo en bakgrunn fra produkt-siden, så det er gjerne løsningene tett på brukerne, sier han. – Alt fra chatboter til løsninger i grenseland mellom AI og automasjon.
Nå er teamet på fire personer, men i Cramers femårsplan blir de 50.
– Vi håper å doble eller mer allerede neste år, sier han. – Som produktfolk er vi gode til å leke med AI, men vi koder ikke de større tingene selv, og da kommer behovet for andre typer fagfolk.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.