FINANSIERING
Møller inn i sin femte bil-startup
Gire henter frisk kapital fra ledende bilaktører i Norge og Danmark.
Shifter har tidligere skrevet om gründerne som måtte jobbe for å bli tatt seriøst hos bilaktører, for så å få alle på kundelisten.
Oppstartsselskapet som ble startet i 2019 spesialiserer seg på transport av biler, gjennom sin egenutviklede plattform.
Nå har oppstartsselskapet Svipps byttet navn til Gire, og hentet inn 10 millioner kroner i vekstapital. Inn på eiersiden kommer Møller Mobility Group og den ledende danske bilaktøren Semler Group. De to deler investeringen likt mellom seg.
Avtalen priser Gire til 70 millioner kroner etter at pengene står på konto.
Begge de to nye investorene er også kunder av selskapet, men en del av avtalen innebærer at de ikke skal få noen form for særbehandling, ifølge en pressemelding fra Gire.
I fjor omsatte selskapet for over syv millioner kroner, som er opp fra drøye to millioner kroner i 2020.
Kundene er typisk bildelingsselskaper, bilforhandlere, verksteder og privatpersoner. I løpet av en gjennomsnittlig dag flyttes det nå på mer enn 60 biler per dag, opplyser Gire i en pressemelding.
– Vi ser at konseptet er skalerbart, og vil lansere tjenesten utenfor Norge i løpet av sommeren. Samtidig ønsker vi å videreutvikle teknologien bak plattformen og løsningene vi har på logistikksiden, sier Stian Bødtker Berentsen, daglig leder og medgründer i Gire.
Møller Mobility Group har de siste årene prioritert flere nye vekstområder, både innenfor og utenfor dagens verdikjede. De siste årene har selskapet investert i blant annet Hyre, Mitt Dekkhotell og Laserwash og bruktbilsatsningen Rebil. Nå legger de altså til Gire i porteføljen.
LES OGSÅ: Girer opp utenlands etter 95 prosent vekst på norske veier. Derfor lykkes Hyre.
Shifter gjorde nylig et intervju med konsernsjef Petter Hellmann i Møller Mobility, hvor han redegjorde for hvorfor de investerer i konsepter som truer egen forretning.
– Fra å være en stor spiller i en ganske moden og oversiktlig verdikjede, har jeg nå følelsen av at alle kortene deles ut på nytt, sier Hellman, uttalte han til Shifter.