strøm

Motkraft-gründeren trer av etter oppkjøp: – Merkevaren og visjonen blir videreført 

Bjørn Spieler gir seg etter Skandia-oppkjøpet, men lover at selskapet vil fortsette å utfordre de tradisjonelle strømleverandørene. 

Fra venstre: administrerende direktør i Skandia Greenpower, Tommie Rudi, og Bjørn Spieler i Motkraft.
Publisert Sist oppdatert

Mandag ble det kjent at energiselskapet Skandia Greenpower tar nok et jafs av strømutfordrer-markedet, og kjøper opp Motkraft for 36,5 millioner norske kroner. 

Oppkjøpet blir det andre det børsnoterte selskapet gjennomfører på kort tid, etter at det nylig sikret 100 prosent av aksjene i Saga Energi – i tillegg til en portefølje på inntil 15.000 kunder fra Agva Kraft.

Motkraft på sin side fikk mye oppmerksomhet da det ble startet i 2021, ettersom det opprinnelig var et non-profit-selskap, og protest-prosjekt som utfordret de tradisjonelle strømleverandørene ved at de ikke skulle tjene penger. 

Det var Bjørn Spieler og Anders Rodem som startet selskapet mens de studerte ved NTNU. 

Til Shifter forteller Spieler at han trer av i Motkraft ved slutten av sommeren etter oppkjøpet. 

Allerede i februar ble det kjent at han ga fra seg daglig leder-rollen til en tungvekter fra finansbransjen. 

– Det er nok andre som passer bedre for den neste fasen selskapet nå skal inn i enn meg, sier han. 

Motkraft-gründeren sier det føles helt riktig at selskapet nå blir en del av noe større: 

– Vi har funnet en trygg havn for Motkraft. Merkevaren og visjonen blir nå videreført gjennom Skandia og blir en del av et større system, lover han. 

Konsolidering av strømmarkedet

Nyheten om Motkraft-oppkjøpet tok Skandias aksjekurs til værs etter børsåpning mandag. 

I en børsmelding tidligere på dagen opplyste administrerende direktør, Tommie Rudi, at Skandia vil fortsette å gjøre strategiske oppkjøp i strømmarkedet i tiden fremover: 

– Vi kommer til å videreføre Motkraft som egen merkevare og et rimelig utfordrerselskap i privatmarkedet. 

Motkraft-gründeren mener konsolidering i strømmarkedet er noe som har vært snakket om i flere år. Han tror konkurransen vil fortsette å være preget av digitale utfordrere som Motkraft: 

– Man har de digitale utfordrerne som tilbyr et enkelt produkt med konkurransedyktige priser, og app som enkelt håndterer kunderforholdet. Så har man de tradisjonelle leverandørene som gjør det mer komplekst for kunden, og ligger høyere opp i prissjiktet. 

– Motkraft har definitivt vært med på å belyse de utfordringene i bransjen, og har vært en sterk bidragsyter til det lavpris digitale og mer kundevennlige spacet. 

Endret kurs: – Fra rask skalering til sterk motvind

I januar fortalte Spieler at Motkraft hadde lagt om forretningsmodellen og at de likevel skulle tjene penger på strømprotest-selskapet. 

Et tøft kapitalmarked var en av grunnene forteller han: 

– Det har vært en berg-og-dahl-bane – fra rask skalering til sterk motvind. 

– Vi startet midt i strømkrisen og fikk masse oppmerksomhet. Det var stor oppgang, og investorene nærmest kastet penger over oss på grunn av veksten, legger han til. 

Senere skulle det imidlertid snu: 

–Kapitaltørken førte til store operasjonelle utfordringer for oss. Bærebjelkene i selskapet fungerte ikke og siden måtte vi gjøre en del endringer. 

Spieler understreker likevel at de hele veien har holdt på kjerneverdiene om å være en konkurransedyktig og rimelig aktør uten «noe tull». 

– Det at vi har klart å konsolidere posisjonen og få virksomheten til å fungere – i tillegg til å levere med en konkurransedyktig pris og bli en del av noe større – er veldig fint for min del, sier han. 

Hva den unge gründeren nå skal gjøre er ennå ikke sikkert, men han utelukker ikke at det blir nye startup-prosjekter etterhvert: 

– Jeg er veldig glad i startfasen og å bygge opp noe, så jeg kommer nok til å søke muligheter som ligger innenfor det. Om det er å starte opp nye nytt helt selv eller bli med på noe får tiden vise, sier han. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.