Myreze landet tidligere i år en avtale om å redesigne hele den visuelle profilen til Dubai-baserte Al Arabiya, verdens fjerde største tv-kanal.
Annonse
Blant oppdragene sto et filmprosjekt med oppstart i september. Myreze skulle lage 13 identer («moder-vignetter» for en tv-kanal) for 13 ulike land.
– Ved bruk av drone, blir man dratt på en reise gjennom de ulike landenes travle gater og ender opp med et stort bilde over byene, forklarer gründer Björn Myreze, også daglig leder i det norske design- og branding-selskapet, etablert i 2014.
– Jeg gråt da jeg signerte denne avtalen, både av glede og fordi jeg visste dette kom til å bli det mest utfordrende prosjektet i vår historie, sier han videre.
Annonse
Tre dager senere skal han likevel tenke «dette går ikke».
Totalforbud mot bruk av drone
Et stort oljeanlegg i Saudi-Arabia har blittrammet av et droneangrep, og myndighetene reagerer med å legge ned et totalforbud mot bruk av drone.
– Det hadde faktisk være lettere å filme på månen enn i Midtøsten på dette tidspunktet, sier Myreze - som raskt konkluderte:
Annonse
Dette kommer til å bli det mest avanserte og innviklede prosjektet hittil, men de skulle gjennomføre.
– Det var ikke lett å få til, men i kjent Myreze-stil er alle hindringer bare utfordringer som skal løses, sier han.
Annonse
Militæret på plass
Myreze forteller at de først måtte søke om tillatelse i alle landene det skulle filmes i, og alt måtte godkjennes fra øverste hold.
Annonse
Også militæret måtte være til stede under alle opptak.
– Etter utallige telefoner og mailer, hjelp fra tolker og innleide produsenter og produksjonsselskaper i de 13 landene, så fikk vi det til, sier han.
Identene er filmet ved hjelp av selskapets nye teknologi, der man kan programmere dronene til å fly en rute som man i ettertid kan fly nøyaktig lik.
Gründeren forteller at de ved bruk av denne teknologien filmet ett skudd om dagen og ett skudd om natten. I post-produksjonen kan de deretter sette sammen begge videoene, slik at man kan gå fra dag til natt - eller omvendt, helt sømløst.
– Alt er filmet med «hyperlapse» og lang lukkertid, noe som gjør at man får en mer «travel» følelse og en opplevelse av å bli dratt gjennom en dag i en by på ti sekunder, sier Myreze.
Store kunder
Myreze har i dag over 20 ansatte og kan i dag skilte med kunder som FIFA, Discovery, Eurosport, Hydro, Equinor, TV 2 og NRK.
90 prosent av oppdragene er i utlandet, ti prosent i Norge.
– Det er utrolig spennende og gøy å jobbe for Al Arabiya som gir et lite selskap fra Bergen så mye tillit. Avtalen er ganske unik i et norgesperspektiv, sier Myreze.
– Veldig få norske selskaper får sånne jobber i det hele tatt. Vanligvis så er det gigantiske selskaper som får disse jobbene, fordi det er så ekstremt krevende.
– Hva gjør det ekstra krevende?
– De som vanligvis gjør disse jobbene, er jo store konserner med flere hundre ansatte, som omsetter for flere hundre millioner. Du skal gjerne ha det nyeste av teknologi, du skal være ekstremt kreativ, ekstremt teknisk og løsningsorientert. Vi konkurrerer med de ti beste selskapene i hele verden.
– Hva er det viktigste du har lært av dette prosjektet?
– Dette er beviset på at ting ikke alltid blir som man tror. Dette er det mest håpløse prosjektet vi noensinne har klart å gjennomføre. Det viktigste da er aldri å gi opp.