Mytisk VC-fond gjør sin første norske investering
Sequoia går inn i det norske oppstartsselskapet Tillit, til en verdivurdering som de færreste har sett maken til for et så nytt selskap.
– Vi har hentet en preseed-runde på mellom 25 og 30 millioner kroner, sier Andreas Mjelde.
Shifter har tidligere skrevet om bergenseren som bygget opp et av Latin-Amerikas største netthandelsimperier, og nå har gründet fintechselskapet Tillit – et selskap som best kan beskrives som et Klarna for bedriftsmarkedet.
– Vårt mål er at betaling i bedriftsmarkedet skal bli like enkelt som det er for et selskap som selger konsumentprodukter, har Mjelde tidligere fortalt Shifter.
Litt spissformulert forklarer gründeren at 90 prosent av alle bedrifter som skal kjøpe noe på nett foretrekker å få en faktura med betalingsfrist. Problemet er at 90 prosent av alle steder de ønsker å handle, bare tillater betaling med kort. Her kommer Tillit inn, og tilbyr en «kjøp nå, betal senere»-løsning for bedriftsmarkedet. (Les mer om selskapet her!)
Rekka av investorer som nå kommer inn i selskapet er til å få hakeslepp av. Mjelde ønsker ikke å gå ut med prisingen av selskapet, men etter det Shifter erfarer skal det ha vært en verdivurdering på godt over 100 millioner kroner, bare kort tid etter oppstarten.
Storfond i kø
Blant annet gjør det nærmest mytiske venturefondet Sequoia – en investor som var tidlig inne i selskaper som Apple, Oracle, Cisco, Yahoo, Google og Linkedin. De siste årene har de kunnet smykke seg med Airbnb, Dropbox, Stripe, Square og WhatsApp. Nå gjør de altså sin første norske investering – riktignok med et team som er spredt rundt i verden.
Inn kommer også Local Globe, basert i London. Investoren har vært et av de store såkornsfondene i Storbritannia de siste 30 årene, og investerer på tvers av mange industrier, deriblant ganske mange fintech-selskaper. I porteføljen finner man blant andre betalingsselskapet TransferWise, men også proptechselskapet Zoopla og transport-appen Citymapper.
Den tredje blant de store internasjonale er Berlin-baserte Visionaries Club, et ganske nytt B2B-orientert VC-fond som er backet av en rekke kjente europeiske technavn – deriblant den svenske Skype-gründeren Niklas Zennström.
Felles for de store investorene var at de alle hadde opplevd hvordan mange av de nye porteføljeselskapene deres slet med å få inn betalinger fra storkundene – og de så hvordan Tillit ville løse nettopp dette problemet.
– Samtalene klikket fra første møte. De hadde hatt disse diskusjonene med porteføljeselskapene sine flere ganger tidligere, forteller Andreas Mjelde om hvordan han fikk innpass hos de prestisjetunge fondene.
Globalt problem
Tillit har imidlertid ikke bare hentet kapital internasjonalt. Her hjemme har både Arkwright og Antler gått inn – samt Oda-sjef Karl Munthe-Kaas som jobbet sammen Mjelde den gangen de begge var i McKinsey.
– Dere er jo veldig tidlig i selskapets fase, og du kaller det en presåkornsrunde, mens det er så mye som 30 millioner kroner. Hvordan har dere egentlig fått til dette?
– Selskapet er ungt, men vi har jobbet knallhardt. Vi har bygget et team som kan skalere opp dette til en voksende startup og etter hvert stort selskap. Dessuten tar vi for oss et spennende tema. Det er stort og globalt relevant problem – også i et større samfunnsøkonomisk perspektiv. Trege bedriftsbetalinger låser opp enormt med kapital for små og mellomstore bedrifter, og landene som helhet får ikke den økonomiske veksten man kunne ha fått, påpeker Mjelde.
Han har også opplevd at investorene er positive til at selskapet startes opp fra Norge, med tanke på hvor langt landet ligger fremme innenfor digitalisering og infrastrukturen som allerede er på plass.
– Vi er fornøyde med både de lokale og internasjonale investorene vi har fått inn, og det er et fantastisk utgangspunkt for videre vekst.
Fornøyd med vilkårene
– I norsk sammenheng er dette en stor runde til å være presåkorn. Dere må ha hatt en høy verdivurdering, for at dere ikke skulle gi fra dere for mye av selskapet?
– Vi er fornøyde med vilkårene for finansieringsrunden, og mener den er bra for både oss og investorene.
– Dere har jobbet hardt, men hvordan argumenterer dere for å få en så høy verdivurdering i første runde?
– Dette er en lang diskusjon, men dette går tilbake til at vi jobber med et tema som er globalt relevant, og at det ikke er noen andre selskaper som løser dette godt. Det er mange innenfor konsumentmarkedet, men markedet for B2B-betalinger er veldig lite utviklet. For å få til dette kreves det betydelig løft, men hvis vi virkelig lykkes, kan det lønne seg veldig.
Han tror at andre norske selskaper kunne hatt gode muligheter til å hente kapital mer og tidligere fra internasjonale investorer.
– Dyktige startups kunne fremover tenke om de bør gå ut tidligere for å få tilgang på mer kapital.
Heldig med teamet
– Dere har jo samlet et team med en imponerende trackrecord. Det gjør det vel også enklere å hente så mye kapital i en så tidlig fase?
– Ja, vi opplever også det. I en veldig tidlig fase er det tre ting som er kritisk viktig. Du må ha identifisert et problem og laget en plan for hvordan du skal løse det. Og så må du bygge et team med. Med en god trackrecord øker sjansen for å lykkes.
– Men hvordan kommer man i kontakt med aktører som Sequoia? Det er vel ikke bare å ringe og si «Hei, jeg ringer fra Norge, og har en startup».
– Med teamet og det vi har gjort før er vi nok heldigere enn de fleste andre, og det er lettere å nå internasjonale investorer enn den for den jevne startup. Vi har hatt utallige samtaler og meldinger på tvers av nettverkene våre, for å navigere frem til hvem som er de rette investorene.
– Vi bestemte oss så for å være frekke og freidige for å få kontakt med de som vi ikke hadde i nettverket. Vi har bedt om den ene introen etter den andre for å få ting å skje. I denne konteksten skal man jo ikke være redd for å være freidig og litt grådig, og ha troen på at det man holder på har verdi for også andre.
Mjelde viser spesielt til den første kontakten med Sequoia.
– Det var en utrolig spennende samtale. Dette var et tema som hadde vært på deres radar lenge, som de hadde sett og identifisert på egen hånd. Det ble ikke en enveis samtale, men en toveis samtale, der vi utvekslet erfaring om markedet og veien videre. Det var kjempegod kjemi fra første stund.