I en alder av 25 etablerte han B2B-markedsføringsbyrået Compedge. Noen tabber og kriser senere, har Adrian Søbyskogen solgt alt han eier for å bli med i en proptech-startup.
Han kaster inn håndkleet fordi det ble
for tøft med mange kriser som slo inn samtidig.
– I starten av 2022 måtte vi permittere
ansatte, og så kom Ukraina-krigen. Vi hadde flere kunder som hadde store team
der nede. På toppen kom strømkrisen. Ved inngangen til 2023, måtte to store
kunder si opp kontrakten sin, så da bestemte jeg meg, sier han.
Han kaster inn håndkleet fordi det ble
for tøft med mange kriser som slo inn samtidig.
Annonse
– I starten av 2022 måtte vi permittere
ansatte, og så kom Ukraina-krigen. Vi hadde flere kunder som hadde store team
der nede. På toppen kom strømkrisen. Ved inngangen til 2023, måtte to store
kunder si opp kontrakten sin, så da bestemte jeg meg, sier han.
Søbyskogen forteller at i stedet for å
prøve å dra det videre med dårlig stemning, var det like greit å dra ut pluggen
og avslutte med stil overfor kreditorer og andre.
– Det er brutalt men ikke dramatisk,
sier han.
Annonse
– Hva lærte du av selskapsreisen til
CompEdge?
– For meg har det vært rørende, i en
alder av 25, å få bygge et byrå med så mange flinke folk. Det ville jeg aldri
vært foruten. Det var både veldig gøy og helt jævlig.
– Hva var jævlig?
– Rekruttering. Jeg har hele tiden
tenkt at jeg kunne finne talenter blant folk som ikke hadde gjort jobben før,
men her var jeg altfor naiv. Dette er hundre prosent mitt ansvar, men vi har
rekruttert mye feil, sier han.
Annonse
Søbyskogen beskriver det som «helt
forferdelig».
– I hvert fall for butikker som oss,
konsulentbransjen, hvor folka er produktet. Du kan ikke prøve å feile foran en
kunde som forventer en viss kvalitet. Det gjør jeg aldri igjen. Jeg kommer
garantert til å rekruttere feil igjen, men ikke med den naiviteten. Ansett folk
som har gjort jobben før, er hans klare råd.
Annonse
Spøk ble alvor
Gründeren, som hadde en toppomsetning
på 18 millioner kroner i løpet av perioden, forteller også om flere tabber.
Annonse
– Et annet råd: Ikke lei for dyre
lokaler. Det første året hadde vi signet opp på et skikkelig dyrt lokale, og
jeg spøkte med at hvis vi gikk konk, skulle vi i hvert fall gjøre det med et
skikkelig kult kontor. Det viste seg å bli en sannhet, ha ha, sier Søbyskogen.
Han forteller at leieutgiftene var på
2,3 millioner i året.
– Det kunne kanskje forsvares da vi
var 18 personer, men ikke når vi var 10, sier han, og legger til.
– Men vi klarte å jo å bygge mye blest
og oppmerksomhet. Vi hadde kule kunder, var et skikkelig godt team, sier han.
Kun én idé unna å miste alt
Han går også ut av CompEdge med en
erkjennelse.
– Reklameverdenen er utrolig brutal.
Du er alltid kun én dårlig idé unna å miste alt. Det er en kjip læring og
erkjennelse. Utrolig kjip læring og annerkjennelse.
Han forteller at det eksisterer mange
inngrodde sannheter blant dem som kjøper b2b-markedsføring.
– Byråtilnærmingen er utrolig treg fra
kundesiden. Samtidig er det vanskelig for dem å finne gode byråer. Det er jo
ganske enkelt å starte opp. Nå skal jeg selv bli kunde og kjøpe byråtjenester, sier han.
– Hvordan plukker du et byrå som
startup?
– Du må plukke noen som har erfaring
med startups. Du kan ikke komme med blå skjorte og “Philip Kotler”-teori
(markedsføringslæreboka som har dominert faget de siste 50 årene). Du må velge
noen som synes det er gøy å jobbe med deg og startup-kjøret, og kan jobbe med mindre budsjetter, poengterer han.
Han ville også sett etter byråer som
kan skape stor blest i kategorien man er i, sammenlignet med de store aktørene.
– Jeg er opptatt av at byråene må ha
erfaring. Det er som å ta imot råd fra en investor som ikke har vært gründer og
jobbet i en startup tidligere, sier han.
Håvard Vasshaug og Adrian Søbyskogen.Foto: Anker
Blir med i en proptech-startup
Som tidligere byrå for
konsulentselskapet Reope, ble Søbyskogen kjent med sjefen Håvard Vasshaug. Han
hadde identifisert at det er mange manuelle arbeidsprosesser mellom arkitekt,
entreprenør og ingeniør i store byggeprosjekter.
Først jobbet han som konsulent og hjalp til i de manuelle prosessene i store byggeprosjekter som Regjeringskvartalet. Men så fant han ut at han måtte bygge en løsning som automatiserte disse i stedet.
Produktet heter Anker, og fungerer som en bro mellom kravspekken til byggherre og 3D-modellene arkitektene og ingeniørene.
Den kvalitetessikrer at det er riktig
metadata knyttet til arkitektens tegning når entreprenør skal sette opp
bygget.
– F.eks.. kan denne døren bygges?
Hvilken lydisolering har disse vinduene?
Dette er metadata som er tungvint å få inn i tegningene. Anker identifiserer denne metadataen, gir info om hvor
mye som er feil, slik at det enkelt kan rettes opp. Det verste som kan skje, er
at arkitekter sender over tegninger med feil til entreprenøren, som begynner å
bygge, og så kommer byggherre i ettertid og påpeker at det er feil, sier han.
Søbyskogen går inn som medgründer og
daglig leder av selskapet.
– Jeg selger alt jeg eier og har for å
bli med på denne reisen, sier han, og peker på en rapport fra McKinsey som sier
at 98 prosent av store byggeprosjekter går over tiden på grunn av mangel på
gode data.
– Mulighetsrommet internasjonalt er enormt. I UK er det for eksempel obligatorisk i alle offentlige prosjekter med et
visst nivå av datakvalitet, sier han.
Den første versjonen av programvaren ble lansert i fjor høst, og de har nå Sykehusbygg og Statsbygg som noen av de første kundene. Også Backe-gruppen er kunde, og de landet nettopp avtale med de svenske BIM-konsulentene; Byggstyrning, forteller han.
– Vi har syv kunder, deriblant to
arkitektselskaper. Nå er vi klare for kommersialisering og skal hente penger.
Bruker samme strategi som Documaster
– Hvordan skaffer dere kunder i dag?
– De kommer inn digitalt og signerer seg
opp, så tar vi et møte. Deretter kan de prøve systemet i 30 dager, etter det
går de over til lisens, sier han.
Søbyskogen har tidligere vært med på å
bygge Documaster, og har tatt med seg noen triks derfra.
– Vi bruker samme strategi. Vi
ansetter ikke selgere, men “customer success”-folk, tidligere ingeniører som
kjenner disse prosessene og som kan snakke teknisk.
Han forteller at tekniske folk snakker
sammen på tvers av selskaper.
– Og slik spres budskapet i tillegg
til at de får bedre hjelp og føler seg ivaretatt, sier han.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.