Den
bergenske startupen Fotmob har tatt fotballverden med storm og
fortsetter å vokse. Hobbyprosjektet som startet med at Christer Nordvik
ønsket å følge Brann mens han var på bryllupsreise var i november 2022 blitt
fulltidsjobb, en stab på over 20 og en pengemaskin.
Det nylig
publiserte finansregnskapet oppgir at fotballappen omsatte for 67 millioner
kroner i 2022. Det ga en bunnlinje på over 20 millioner
kroner og eierne kunne ta ut åtte millioner kroner i utbytte.
Den
bergenske startupen Fotmob har tatt fotballverden med storm og
fortsetter å vokse. Hobbyprosjektet som startet med at Christer Nordvik
ønsket å følge Brann mens han var på bryllupsreise var i november 2022 blitt
fulltidsjobb, en stab på over 20 og en pengemaskin.
Det nylig
publiserte finansregnskapet oppgir at fotballappen omsatte for 67 millioner
kroner i 2022. Det ga en bunnlinje på over 20 millioner
kroner og eierne kunne ta ut åtte millioner kroner i utbytte.
Nordvik kan fortelle at brukermassen doblet fra 7 til 14 millioner brukere
i løpet av fjoråret, men at det grunnet makroøkonomiske forhold ikke resulterte
i den samme omsetningsveksten som forventet.
Han mener imidlertid det bør
nevnes at mye av veksten skjedde i fjerde kvartal, noe som betyr at den fulle
inntektseffekten først vil bli synlig i 2023.
– 2022
var et år der FotMob virkelig ble satt på verdenskartet og der jeg tror de
fleste innen fotballindustrien kjenner til oss. Vi har hatt et kontinuerlig
fokus på innovasjon innenfor fotballen og har bygget opp merkevaren vår til et
punkt der vi er begynt å bli den foretrukne appen blant en stor andel av
fotballfans, sier Nordvik.
Han fortsetter
med å si han føler at de har nådd et vippepunkt der veksten akselererer
fordi løsningen deres er så mye bedre enn konkurrentenes. Som eksempel trekker
han frem VM, der de var nummer en i store deler av verden under hele
mesterskapet og fikk over tre millioner nye brukere.
Løper fra leverandørene
– I sommer planlegger vi å lansere det vi mener vil være verdens raskeste varslingstjeneste, en løsning vi har utviklet i respons til at tredjepartsleverandører har
utfordringer med å skalere til vår eksplosive vekst, sier Nordvik
Han forteller
at Fotmob fremover skal fortsette å utvide kompetansen innen AI og maskinlæring og å utvikle innovative løsninger basert på disse teknologiene.
Fra før har de lansert
noe de kaller Momentum som er bygget på en maskinlæringsmodell.
– Ved å
ta i bruk maskinlæring bygger vi modeller som gir brukeren enklere innsikt i
kampen. Dette underbygger noe av det viktigste for selskapet vårt, at det skal
bli enklere å følge fotball, og også visjonen vår om at vi skal endre hvordan
verden følger fotball, sier fotballgründeren.
Henter tekniske talenter
fra Trondheim
For å
lykkes med de nye tekniske satsingene forteller Nordvik at de har ansatt to avgangsstudenter
fra NTNU: Kristoffer By Vollset og Ask Berstad Kolltveit.
– Ask har
spesialisert seg i kunstig intelligens og vil bli del av backend-teamet. Kristoffer,
som gikk indøk, flytter fra hjembyen Trondheim, med samboer og har kjøpt seg
leilighet i Bergen for å jobbe med oss. Vi setter utrolig stor pris på begge, forteller
Nordvik fornøyd.
Forandringer i fotballbransjen
Nordvik
forteller at fotballbransjen for tiden gjennomgår store forandringer:
- For
eksempel avsatte Onefootball nylig grunnleggeren sin etter å ha mottatt 300
millioner dollar i finansiering, men har likevel slitt med å levere resultater.
I tillegg ble en annen konkurrent, 365Scores, kjøpt for 160 millioner
dollar med cirka 20 millioner brukere, oppsummerer han.
- Hvilke spådommer har du for det fremtidige fotball-data markedet? Tror det det vil være én vinner som står igjen til slutt med alle markedsandelene?
- Jeg tror markedet bare vokser og det er plass til mange aktører. Eksempelvis er VGLive størst i Norge men det er likevel god plass til oss. Men vi har ambisjoner om å bli størst i Norge også.
- Du og broren din eier fortsatt 95 prosent av selskapet. Ser dere noen exit i horisonten? Hva måtte isåfall ha vært annerledes enn situasjonen er i dag?
- FotMob er blitt en del av livet vårt så jeg ser ikke for meg en exit. Særlig med dagens vekst har det aldri vært mer spennende å være en del av FotMob. Vi bygget aldri FotMob for å bli rik men fordi det var hobbyen vår og det føles fremdeles slik. Så vi føler oss privilegert som får ha hobbyen vår som jobb