Fotballtech
Nå har denne norske fotballappen 14 millioner brukere - satser på maskinlæring
Fotmob vokser raskere enn leverandørene klarer å henge med. Christer Nordvik forteller om satsingen på maskinlæring, hvordan de hentet tekniske talenter fra NTNU og sine spådommer for markedet.
Den bergenske startupen Fotmob har tatt fotballverden med storm og fortsetter å vokse. Hobbyprosjektet som startet med at Christer Nordvik ønsket å følge Brann mens han var på bryllupsreise var i november 2022 blitt fulltidsjobb, en stab på over 20 og en pengemaskin.
Det nylig publiserte finansregnskapet oppgir at fotballappen omsatte for 67 millioner kroner i 2022. Det ga en bunnlinje på over 20 millioner kroner og eierne kunne ta ut åtte millioner kroner i utbytte.
Nordvik kan fortelle at brukermassen doblet fra 7 til 14 millioner brukere i løpet av fjoråret, men at det grunnet makroøkonomiske forhold ikke resulterte i den samme omsetningsveksten som forventet.
Han mener imidlertid det bør nevnes at mye av veksten skjedde i fjerde kvartal, noe som betyr at den fulle inntektseffekten først vil bli synlig i 2023.
– 2022 var et år der FotMob virkelig ble satt på verdenskartet og der jeg tror de fleste innen fotballindustrien kjenner til oss. Vi har hatt et kontinuerlig fokus på innovasjon innenfor fotballen og har bygget opp merkevaren vår til et punkt der vi er begynt å bli den foretrukne appen blant en stor andel av fotballfans, sier Nordvik.
Han fortsetter med å si han føler at de har nådd et vippepunkt der veksten akselererer fordi løsningen deres er så mye bedre enn konkurrentenes. Som eksempel trekker han frem VM, der de var nummer en i store deler av verden under hele mesterskapet og fikk over tre millioner nye brukere.
Løper fra leverandørene
– I sommer planlegger vi å lansere det vi mener vil være verdens raskeste varslingstjeneste, en løsning vi har utviklet i respons til at tredjepartsleverandører har utfordringer med å skalere til vår eksplosive vekst, sier Nordvik
Han forteller at Fotmob fremover skal fortsette å utvide kompetansen innen AI og maskinlæring og å utvikle innovative løsninger basert på disse teknologiene.
Fra før har de lansert noe de kaller Momentum som er bygget på en maskinlæringsmodell.
– Ved å ta i bruk maskinlæring bygger vi modeller som gir brukeren enklere innsikt i kampen. Dette underbygger noe av det viktigste for selskapet vårt, at det skal bli enklere å følge fotball, og også visjonen vår om at vi skal endre hvordan verden følger fotball, sier fotballgründeren.
Henter tekniske talenter fra Trondheim
For å lykkes med de nye tekniske satsingene forteller Nordvik at de har ansatt to avgangsstudenter fra NTNU: Kristoffer By Vollset og Ask Berstad Kolltveit.
– Ask har spesialisert seg i kunstig intelligens og vil bli del av backend-teamet. Kristoffer, som gikk indøk, flytter fra hjembyen Trondheim, med samboer og har kjøpt seg leilighet i Bergen for å jobbe med oss. Vi setter utrolig stor pris på begge, forteller Nordvik fornøyd.
Forandringer i fotballbransjen
Nordvik forteller at fotballbransjen for tiden gjennomgår store forandringer:
- For eksempel avsatte Onefootball nylig grunnleggeren sin etter å ha mottatt 300 millioner dollar i finansiering, men har likevel slitt med å levere resultater. I tillegg ble en annen konkurrent, 365Scores, kjøpt for 160 millioner dollar med cirka 20 millioner brukere, oppsummerer han.
- Hvilke spådommer har du for det fremtidige fotball-data markedet? Tror det det vil være én vinner som står igjen til slutt med alle markedsandelene?
- Jeg tror markedet bare vokser og det er plass til mange aktører. Eksempelvis er VGLive størst i Norge men det er likevel god plass til oss. Men vi har ambisjoner om å bli størst i Norge også.
- Du og broren din eier fortsatt 95 prosent av selskapet. Ser dere noen exit i horisonten? Hva måtte isåfall ha vært annerledes enn situasjonen er i dag?
- FotMob er blitt en del av livet vårt så jeg ser ikke for meg en exit. Særlig med dagens vekst har det aldri vært mer spennende å være en del av FotMob. Vi bygget aldri FotMob for å bli rik men fordi det var hobbyen vår og det føles fremdeles slik. Så vi føler oss privilegert som får ha hobbyen vår som jobb