RESULTAT
Nå skal Bill Kill fange de svenske bonusjegerne
Å betale regningene med kredittkortet for å tjene bonuspoeng, er noe som lokker stadig flere. Fintech-selskapet Bill Kill mer enn tredoblet omsetningen i fjor, men året sluttet likevel i minus.
Bill Kill-gründer Sonni Christine Jakobsen sitter bokstavelig
talt og teller ned til regningsbetalingstjenesten hennes skal lanseres hos «søta
bror»
I løpet av august åpner tjenesten også for svenske bonusjegere. Den svenske filialen er opprettet og godkjent av Finansinspektionen i Sverige og den norske betalingskonsesjonen er eksportert.
Store forventninger
Jakobsen har store forventninger til lanseringen.
– Svenskene har holdt på med dette lenger enn oss og er allerede godt kjent med konseptet. I Norge har vi hele tiden måttet forklare hva vi gjør. Det slipper vi i Sverige. Da vi sendte ut invitasjoner for betatesting i vår ble de 100 plassene fylt opp på under en time, og vi mottar fortsatt forespørsler, sier Jakobsen.
At businessen er større i Sverige finnes det flere eksempler på. Bill Kill vil møte en direkte konkurrent i Betalo, som tilbyr den samme muligheten til å betale regninger med kredittkortet og opptjene bonuspoeng.
To andre er nettstedene Awardfares og Chatflights. De har begge spesialisert seg på å hjelpe folk med å finne de beste bonusreisene, og har i løpet av noen få år begge blitt lønnsomme virksomheter.
Chatflights omsatte for 24 millioner svenske kroner i 2022 og fikk et resultat før skatt på 2,1 millioner kroner med syv ansatte.
Tror på overskudd i 2024
Til det nivået er det fortsatt en bit igjen for Bill Kill. Jakobsen øyner likevel muligheten for at 2024 blir det første året med overskudd for selskapet.
– Så langt i år ser det veldig bra ut, og går lanseringen i Sverige som vi forventer, kommer vi opp i det volumet vi trenger for å bli lønnsomme, sier Jakobsen.
– Det avhenger også av hvor hardt vi velger å satse i Sverige og hvor raskt vi skal prøve å komme oss videre ut i Europa, sier hun og nevner at Tyskland kan være en logisk neste stopp.
Kortselskapene tar det meste av kaken
For det er et volumspill Bill Kill driver med, og kredittkortselskapene, som er forutsetningen for at tilbudet fra Bill Kill skal være interessant for brukerne, skal ha sin del av kaken. Den er ikke liten, kommer det frem i årsresultatet for 2023.
Selskapet mer enn tredoblet inntektene i fjor. Fra 2,5 millioner kroner i 2022, til 8,3 millioner kroner i fjor. Av disse forsvant 5,3 millioner rett videre til American Express, Visa og Mastercard som gebyrer?
– Er det ikke litt surt å tredoble inntektene og så stikker gigantene av med to tredjedeler av pengene?
– Det er ikke mye vi kan gjøre med det, mer enn å forhandle gebyret basert på volumet vårt hvert år. Det er slik kredittkortbransjen har vært i alle år. Vår oppgave er å spille spillet best mulig med de reglene som allerede er satt, som å utvikle en tjeneste som klarer å få flest mulig aktive abonnenter.
Det mener Jakobsen selskapet er på vei til å lykkes med, selv om hun ikke vil gå i detalj på hvor mange de aktive abonnentene er.
Hun røper imidlertid at betalingsvolumet er oppe i rundt 65 millioner kroner i måneden. For et år siden ble det betalt regninger for rundt 30 millioner kroner per måned.
Rettsprosess kostet mye
At fjorårsresultatet endte med et underskudd på knapt 1,9 millioner kroner, nesten eksakt det samme som året før (det skilte 7000 kroner), er ikke noe Jakobsen mener beror på kredittkortsgebyrene.
– Vi begynte å bruke penger på lanseringen i Sverige allerede i fjor. I tillegg kostet det en del å forberede rettsaken mot The Factory. Uten de kostnadene hadde vi trolig vært nær break-even allerede i fjor, sier Jakobsen.
Tidligere i år gikk Bill Kill til sak mot The Factory-fondet Thefactory Angel I (TFAI) for å få tilbake 177.000 aksjer i selskapet. Disse betalte fondet 250.000 kroner for i 2016 i bytte mot 15 prosent eierandel i selskapet. (Etterfølgende emisjoner har redusert andelen til 9,7 prosent).
Bill Kill ønsket å kjøpe aksjene tilbake til samme pris som fondet betalte i 2016. Årsaken var at selskapet mente at TFAI ikke hadde oppfylt sine forpliktelser som co-founder. TFAI mente på sin side at de ikke hadde noen co-founder-rolle og at søksmålet manglet faktisk og rettslig grunnlag.
Da dommen falt i april gikk retten helt på TFAIs linje. The Factory-fondet ble frikjent og Bill Kill måtte stå for saksomkostningene.
Da dommen falt, lukket Jakobsen ikke døren helt for å anke. Nå har hun imidlertid lagt den ballen helt død.
– Dommeren mente det ikke fantes nok bevis som knyttet sammen morsselskapet The Factory med fondet Thefactory Angel I, og da blir resten irrelevant. Jeg synes likevel vi fikk belyst en del problematiske sider ved avtaler mellom akseleratorer og startups i tidlig fase, sier Jakobsen nå.
Hentet to millioner i sommer
For en drøy måned siden fylte Bill Kill på kassen med to millioner kroner i en emisjon rettet mot eksisterende aksjonerer. Pengene skal sikre at selskapet er godt nok kapitalisert frem til at selskapet begynner å tjene penger.
– The Factory var neppe med og bidro der?
– Nei, det gjorde de ikke, småhumrer Jakobsen.