Slik vil CO2-informasjonen i Klarna-appen bli presentert.

Nå skal Klarna fortelle deg hvor store CO2-utslipp shoppingen din fører til

Den rosa appen skal bli grønnere med en stor global miljøsatsing.

Publisert Sist oppdatert

Svenske Klarna vil øke kundenes bevissthet rundt egne klimautslipp.

– Når maten vi spiser er merket med innhold av både fett, sukker og salt, hvorfor skal ikke CO2-utslippet vi står for være like synlig? Denne informasjonen er ikke en luksus vi skal betale for, men en helt essensiell del av all shopping. Vi tar alle avgjørelser som påvirker vårt felles klima. Da er det helt avgjørende at hver og en av oss har informasjonen som skal til for å foreta smarte klimavalg på en enkel måte, sier CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski, i en pressemelding.

Gir brukene utslippstall

I samarbeid med det svenske selskapet Doconomy, som tilbyr løsninger for å regne ut CO2-utslipp fra blant annet shopping, skal Klarna gi sine brukere gjennomsnittlige utslippstall for alle kjøp som blir gjennomført i Klarna-appen.

Klarna har i dag 18 millioner aktive brukere i 16 land, og kanskje kan de siste tiltaket føre til at ytterligere noen av de i alt 90 millioner som har lastet ned appen tar den i mer aktiv bruk.

– Det er et stort potensial for at man ved å vise karbonavtrykket hvert enkelt kjøp medfører kan ha en positiv effekt. Finansbransjen har vært svært effektive i å utvikle, bygge opp og ta vare på store rikdommer. Nå kan noe av disse kreftene også brukes til å ta vare på vårt felles miljø. Disse unike dataene er en utmerket måte å gjøre den enkelte mer bevisst, sier Mathias Wikström, CEO i Doconomy.

Donerer ti millioner dollar

I tillegg avgir Klarna et såkalt «1%-løfte» og lanserer initiativet giveone.com på Earth Day 22.april. Én prosent av den siste finansieringsrunden på én milliard dollar – 10 millioner dollar, cirka 83 millioner kroner vil bli donert til initiativer som skal gjøre noe med de store klimautfordringene og tap av artsmangfold.

En komite med eksperter skal velge de mest effektive løsningene som skal få finansiering gjennom 1%-løftet. Tildelingskriteriene vil gjøres offentlig tilgjengelig for å inspirere andre vekst- og unoterte selskaper til å gjøre det samme, og bidra til en løsning på klimakrisen.

Klarna legger også til rette for at vanlige forbrukere kan delta ved å donere til de samme prosjektene og andre. Dette gjøres ved å legge til en doneringsintegrasjon til Klarnas produkter. Dette gjøres mulig med en løsning fra tech-plattformen Milkywire.

Klarnas egne karbonavtrykk vil også være et ledd i satstingen. I løpet av 2030 er selskapets mål å redusere egne klimagassutslipp med 50 prosent.