Food-tech
Nå taper Too Good To Go-konkurrentene terreng
Too Good To Go omsatte for 658 millioner kroner globalt og tror på et lønnsomt 2022. Konkurrenten Karma gir opp i Frankrike og satser på «vanlig» takeaway.
Mens matsvinn-appen Too Good To Go kan vise til 60 millioner brukere og over 160.000 samarbeidspartnere globalt nå, er det fortsatt lav lønnsomhet å spore i regnskapet.
Too Good To Go ble startet av teknisk kompetente idealister spredt rundt om i Europa. I Norge var det Sophie Wiik som bygget opp det norske selskapet etter at hun hadde vært delaktig i starten av det hele i København.
I mars 2019 ble det norske selskapet solgt til det danske selskapet Too Good To Go Holding Aps.
Omsetningen i dette selskapet endte på 493 millioner danske kroner i 2021. Det tilsvarer 658 millioner norske kroner. Driftsresultatet var minus 345 millioner DKK.
Tallene avdekker en kraftig vekst. Siden 2018 har omsetningen (og driftsunderskuddet) økt med 10-gangeren.
Tror på lønnsomhet i 2022
CEO og statsviter Mette Lykke Ravn som i sin tid var medgründer i treningsappen Endomono, skriver i årsrapporten som kom ut i sommer, at målet for 2022 er å bruke enhetsøkonomisk analyse til å finne veien til lønnsomhet.
Hun påpeker at flere markeder hvor selskapet har vært aktive i noen år allerede, går i pluss.
Ved årsslutt forventer hun at hele selskapet er lønnsomt. Skulle det ikke skje, så har selskapet nok likvide midler til å fortsette i noen år til med underskudd.
Den norske avdelingen bidrar i hvert fall med positive tall. Etter kraftig fall under pandemien og en omsetning på 16,8 millioner kroner i 2020, økte omsetningen til 23,2 millioner i 2021. Driftsresultatet endte på 679.466 kroner - opp fra 490.839 året før.
Det norske selskapet ansatte 25,1 årsverk i 2021.
Konkurrentene sliter
I Europa har Too Good To Go særlig to konkurrenter i svenske Karma som ikke oppgir brukertall og britiske Olio som har seks millioner brukere.
Breakit melder i dag at Karma fikk fallende omsetning i 2021 på 18 millioner kroner ned fra 26 året før. Selskapet har lagt ned satsingen i Frankrike og er nå kun tilgjengelig i Sverige og Storbritannia.
I tillegg har selskapet endret på forretningsmodellen til å også kunne fungere som en vanlig bestillingsapp.
Olio har gjennom et samarbeid med den britiske dagligvareaktøren Tesco kunnet dele ut mye restevarer, men har ikke lyktes med å få samme skala som Too Good To Go. Appen tilbyr også et abonnement for noen ekstra tjenester.