Nabobil hadde sett for seg et år med vekst og flere nøkkelfrie biler på plattformen. Men da ingen fikk reise på hytta, og alle måtte holde seg innendørs, ble det brått stille hos bildelings-selskapet.
– Vi hadde en vanvittig god start på året i januar og februar. Men mars og april ble fort dystre, forteller administrerende direktør i Nabobil, Even Heggernes.
Skred av kanselleringer
Det som skulle bli starten på sommersesongen, med hyttebiler og harryturer, vannet ut i ingenting.
– I mars hadde vi et skred av kanselleringer. Mange hadde allerede booket påskeferien og plutselig forsvant de.
Heggernes forteller at påsken, i likhet med andre fellesferie-dager er store «peak»-tider for bildelingsselskapet, men at corona-krisen satte en effektiv stopper for aktiviteten.
– Vi hadde en nedgang på om lag 40 prosent. Selv om det betydde at vi hadde 60 prosent igjen, var det dystert, sier han.
Alle de ansatte ble helt eller delvis permittert og bilene ble stående ubrukte.
Dro i håndbrekket
I fjor sommer ble Nabobil kjøpt opp av den amerikanske giganten GetAround. Planen var at selskapet skulle avslutte gründerreisen med ny plattform og nytt navn 17. mars. Det ble det brått en stopper for.
– Vi måtte dra i håndbrekket et par dager før lansering, da Norge stengte ned.
Avgjørelsen om å trykke på pause, er Heggernes nå glad for.
– Det var egentlig godt å være et lite team med et velkjent brand. I denne krisen var det ikke tiden for å bruke penger på markedsføring og bytting av navn. Selv om kundene ville bli automatisk dirigert over til den nye siden, vet vi at brand-bytting kommer med en stiv pris, sier han.
Nå er navnebyttet og den nye plattformen utsatt på ubestemt tid.
Snart fullbooket
Men nå som regjeringen har bedt nordmenn belage seg på norgesferie, har aktiviteten på plattformen tatt seg kraftig opp.
– Nå er vi tilbake på over normalen, og på det samme nivået som i fjor.
Denne uken kom alle de ansatte tilbake på jobb, og nå ser gründerne for seg en utsolgt sommer.
– Vi har måttet sagt ifra til brukerne at det begynner å bli fullbooket for sommeren. Det kommer til å bli vanvittig mange norgesturer.
Bookingene for sommerferiene bruker vanligvis å komme tidligere på våren, forteller Heggernes. Istedenfor har mange ventet på informasjon fra myndighetene, og i de siste ukene har bestillingene rent inn.
– Veldig mange nordmenn har sett på dette som en dugnad, og gjør fremdeles det. Men nå er mange ganske desperate på å få seg en tur ut.
Heggernes forteller at selskapet nå har 8000 biler tilgjengelig på plattformen, og at det vil kommer flere inn før sommeren.
– Var dere redde for ikke å overleve?
– Vi tenkte aldri; dette klarere vi ikke. På sikt ville nok vi også fått store problemer, om dette ville blitt langvarig. Men vi er et lite team i Norge, og har mindre kostnader.
Traff mer i Frankrike
Han legger til at selskapet ikke har tatt i bruk krisepakkene fra myndighetene eller Innovasjon Norge.
– Vi har heller holdt en lav profil. Vi var fullt klar over at vi ville gå med underskudd, men nå er vi glade for at vi kommer oss igjennom dette på to bein, uten å ha tatt opp store lån i Norge.
Han legger til at selskapet nylig fikk penger fra USA som skal ta dem til lønnsomhet.
Det var ikke bare det norske teamet som merket nedgangen. Heggernes forteller at corona-krisen slo enda hardere for søsterselskapet i Frankrike og morselskapet i USA.
– Det er ingen hemmelighet at krisen har slått hardere der enn i Norge. I Frankrike forsvant mye mer av aktiviteten. Tiltakene var mye strengere der og gjorde at de fikk en skikkelig støkk.
Han legger til at de i USA har hatt tilnærmet lik nedgang som i Norge. Men der slapp de ikke unna med permitteringer. I slutten av mars måtte selskapet si opp en fjerdedel av de ansatte, og ryktene svirret om både oppkjøp og konkurs.
– GetAround er ikke mer eller mindre i fare enn andre selskaper som får nedsatt aktivtet. Men vi har solide eiere bak oss, sier Heggernes.
Han legger til at han har holdt fokuset på den norske delen av selskapet.
– Vi har klart å stå på egne ben. Det gjør godt.