Kjøper opp Nabobil: Getaround og Sam Zaid kjøpte i sommer opp norske Nabobil med Even Heggernes.
Kjøper opp Nabobil: Getaround og Sam Zaid kjøpte i sommer opp norske Nabobil med Even Heggernes.

Nabobil–eier må kutte kraftig i staben

Getaround sier opp en fjerdedel av de ansatte. Legger skylden på investor.

Publisert   Sist oppdatert

The Information melder denne uken at kuttene i GetAround, som tidligere i år kjøpte opp norske Nabobil, hovedsakelig innebærer ansatte som håndterer «den daglige samhandlingen mellom bileiere og leietakere».

Det skal ifølge nettavisen være snakk om rundt 150 ansatte.

For rask vekst

Ifølge CEO i Getaround, Sam Zaid, ønsker de å automatisere mer av tjenesten, i stedet for å ha mange medarbeidere som hjelper nye brukere på plattformen.

– For å kunne gjøre det, reduserer vi felt-operasjoner og størrelsen på flere globale team, skriver han på selskapets blogg.

– Et uheldig resultat av disse handlingene, er at en rekke av våre kollegers jobber forsvinner, spesielt i Nord-Amerika der våre kjøretøyrelaterte virksomheter er fokusert, skriver Zaid videre.

Han mener selskapets raskt vekst, har ført til mindre effektivitet, som igjen har gitt økte kostnader.

– Vi må gå tilbake til fokuset som en teknologibasert markedsplass, skriver Zaid.

Getaround kjøpte i juni det norske bildelingsselskapet som en del av Europa-ekspansjonen, for 105 millioner kroner. Selskapet fortalte i høst til Shifter at de i 2020 vil bytte navn og bli fullt integrert i morselskapet.

Selskapet kjøpte også den franske konkurrenten Drivy for 300 millioner dollar samme år.

I en epost til Shifter skriver Nabobil at de tilhører den europeiske organisasjonen av Getaround, og at de dermed ikke vil bli påvirket av kuttene.

Ringvirkninger fra investor

Getarounds hovedinvestor er et av verdens største investeringsselskaper, Softbank. Said legger litt av skylden på nedskjæringene på investoren.

Ovenfor The Information kaller Zaid Softbank en «omtenksom partner» men påpeker at det store investeringsfondet har hatt «sine egne utfordringer, og det er vanskelig å si at det ikke har ringvirkninger for hele porteføljen deres».

2019 var et problematisk år for verdens største investeringsselskap Softbank, og deres Vision Fond. Fondet har gjort 96 investeringer, med store navn som Uber, NVIDIA, og WeWork, og har nå over 80 selskaper under vingene. Men i april i fjor startet problemene å hope seg opp.

Getaround er langt fra det første selskapet i Softbanks portefølje som må gjøre store kutt i staben. Over ti selskaper har siden april i fjor måttet si opp ansatte, blant annet Fair, Katerra og Zume Pizza. Flere selskaper har også måttet gjøre store endringer i ledelsen.

Måtte redde WeWork

Fjorårets to største smeller for investeringsfondet var børs-problemene til Uber og WeWork, som var de to største selskapene i porteføljen. Uber var først ute med en skuffende start på børsen, hvor aksjen stupte med over 17 prosent de første to dagene, og fra noteringen i mai, til midten av november falt aksjen fra 45 kroner til 26 kroner per aksje. I ettertid har Uber stablet seg tilbake på beina og aksjen har siden desember steget.

Selskapet som tilbyr kontorfelleskap over hele verden skulle i utgangspunktet gå på børs i september, men Softbank nektet å godta selskapets verdivurdering på 47 milliarder, og børsnoteringen kollapset. I ettertid godtok Softbank å kjøpe opp 80 prosent av selskapet i en redningspakke til 9,5 milliarder dollar, mot at grunnleggeren Adam Neumann gikk av som CEO. Etter redningspakken ble selskapet verdsatt til under 8 milliarder dollar.