edtech

Nådde millionen og tar plass hos edtech-gigant

– Tjener mer på å dele kursene våre med dem, enn ved å holde alt innenfor våre egne vegger, sier Scrimba-gründeren.

Scrimba-teamet, her ved Per Harald Borgen, Sindre Osen Aarsæther og Alexander Alemayhu har signert et samarbeid med Coursera.

Den norske kodekurs-spilleren har nådd en million brukere og samtidig signert et samarbeid med Coursera, en av verdens største edtech-plattformer, etablert i 2012.

Coursera formidler en rekke digitale kurs og har over 100 millioner brukere totalt.

Scrimba skal i første omgang integrere tre kurs hos dem.

– Jo flere av deres kunder som velger et Scrimba-kurs, jo mer inntekter får vi. Det er altså en forretningsmodell basert på «revenue share», slik Coursera også gjør med andre universiteter på plattformen sin, forklarer gründer Per Harald Borgen.

Kursene blir markedsført mot både konsument- og bedriftssegmentet hos Coursera, herunder en blanding av nybegynnere og profesjonelle utviklere, forklarer han.

– Det er vanskelig å si noe konkret hva det kommer til å si for veksten vår. Men potensialet er i hvert fall enormt, da Coursera har over 100 millioner brukere og et veldig godt fotfeste blant universiteter og bedrifter, sier Borgen.

– Hatt stor suksess med å eksportere en del av kursene

Scrimba har, som tidligere omtalt, ikke ansatte på verken salg eller markedsføring, og heller ikke da de nådde bruker nummer en million var det en «silver bullet» involvert.

– All trafikk har vært organisk, da vi ikke driver med betalt markedsføring. Grunnen til at dette funker er fordi vi har et unikt produkt som folk digger, noe som gjør at det spres via «word-of-mouth», sier gründeren.

– I tillegg har vi hatt stor suksess med å eksportere en del av kursene til Youtube, for deretter å drive trafikk tilbake til nettsiden, legger han til.

Scrimba lanserte abonnement i 2020 og har i dag 10.000 betalende kunder.

– Fortsatt en liten aktør i et stort marked

Selskapet skal fremover også tilby kodekurs på egen plattform.

– Vår egen plattform kommer fortsatt til å være viktigst, både med tanke på inntekter og fokus. Vurderingen som ligger til grunn for å dele kursene våre med Coursera, er at Scrimba fortsatt er en liten aktør i et stort marked, sier Borgen.

Han fortsetter:

– Coursera har enormt med trafikk, og de aller fleste av kundene vi når ut til via deres plattform, ville sannsynligvis aldri oppdaget Scrimba på egen hånd. Dermed tjener vi mer på å dele kursene våre med dem, enn ved å holde alt innenfor våre egne vegger.

– Og det neste store målet?

– Vi jobber nå med en ny versjon av Scrimba som vi kommer til å lansere i løpet av året. Dette er resultatet av flere års utvikling, der målet hele tiden har vært å bygge den suverent beste kodeopplæringsplattformen i verden, sier Borgen.

Selskapet hadde i 2021 inntekter på 12,4 millioner kroner og gikk i pluss. Scrimba er fremdeles lønnsomme, forteller gründeren, uten å dele detaljer fra fjoråret ennå.

– Den nye plattformen vil også støtte backend-kurs etter hvert, noe som kommer til å gjøre markedet vårt mye større, da vi foreløpig kun har hatt støtte for frontend-kurs.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!