Offentlig innovasjon

Når det offentlige vil konkurrere:
– Det er et syndrom i det offentlige at alle skal lage sin egen løsning

Nordic Edge-leder mener kommuner og fylker bør samarbeide med teknologiselskaper, i stedet for å utvikle samkjøringsløsninger selv. Kartlegging viser få samarbeid med norske startups til nå. 

Vil ha felles satsing: Steinar Meling i Nordic Edge håper kommuner og fylkeskommuner vil samarbeide tettere med næringslivet.
Publisert Sist oppdatert

Steinar Meling i Nordic Edge mener det er et problem at kommuner og fylker utvikler hver sine tekniske løsninger når det allerede finnes eksisterende teknologiselskaper som tilbyr disse løsningene. 

Non-profit-organisasjonen Nordic Edge jobber for bærekraftige og smarte byer og samfunn, og har en rekke grønne oppstartsselskaper fra hele landet i sin smart by-klynge. 

Meling kjemper for et bedre samarbeid mellom kommuner, fylker og næringsliv - for å gi innbyggere et bedre transport-tilbud - og klimaet færre belastninger, samtidig som man bygger opp ny norsk verdiskapende industri.  

– Kan ikke ha egne løsninger på hvert nes 

– Vi kan ikke ha det slik at fylker og kommuner skal utvikle samkjøringsløsninger selv. Vi kan ikke ha egne løsninger på hvert et nes, sier Meling. 

– Nå kjenner jeg pulsen min stiger her, legger han til. 

 Før han kommer med en oppfordring:

– Jeg håper inderlig kommuner og fylkeskommuner ser på løsninger i samarbeid med eksisterende teknologiselskaper. Da kan vi skape varige verdier gjennom at det utvikles produkter og tjenester til et stort globalt mobilitetsmarked, sier Meling. 

Shifter har nylig kartlagt ulike samkjøringsselskaper som tilbyr tjenester i Norge. Der er det utenlandske selskaper som ser ut til å tråkke hardest på gasspedalen

Ingen norske oppstartsselskaper innen samkjøring har så langt lyktes, men oppstartsselskapet Sammevei i Rogaland og Statens vegvesen i Vestland er blant dem som har prøvd. 

Appen til vegvesenet kostet 45 millioner å utvikle, før den ble skrotet i 2016. 

Meling frykter det offentlige, som enkeltkommuner, fylker og kollektivselskap utkonkurrerer norske oppstartsselskaper gjennom egenutvikling og utstrakt bruk av konsulenter. 

Etterlyser annet anbuds-fokus 

– Kollektivselskapene har skiftet navn til mobilitetsselskaper, men når det lyses ut de store anbudene er det fortsatt for mye fokus på tradisjonelle løsninger som buss, båt og ferjer. Fokuset burde være på å levere bedre mobilitet til innbyggerne i et område. Da kan løsninger som for eksempel samkjøring være en bedre løsning enn tradisjonelle bussruter, sier Meling.  

– Et slikt fokus ville også ført til at flere oppstartsselskaper kan delta i konkurransene, sier Meling.  

Shifter har kontaktet alle fylkeskommunene og spurt om hvordan de jobber med samkjøring, og hva som er planene fremover. Se oversikten nederst i saken. 

I Norge eies kollektivselskapene av fylkeskommunene. Kollektivselskapene lyser ut anbudskonkurranser som transportselskaper konkurrerer om.

Kartleggingen viser at flere fylker har startet pilotprosjekter, men ingen har langsiktige tilbud ennå - verken i samarbeid med private selskaper eller gjennom egne løsninger. 

I snitt 1,15 personer i bilen

Ruter i Oslo forteller at de ser potensialet med å innføre samkjøring. 

– Vi vurderer til enhver tid ulike løsninger som kan gjøre mobilitetsstilbudet til innbyggerne bedre, og som samtidig kan bidra til å gjøre transporten mer bærekraftig ved at flere deler kjøretøy og at infrastrukturen generelt brukes mer effektivt, sier kommunikasjonssjef Cathrine Myhren-Haugen i Ruter. 

 Tidligere studier har vist at det er i snitt 1,15 personer per bil på E18 fra vest inn mot Oslo, og altså mye ledig kapasitet i bilene. 

Testpilot sammen med dansk selskap 

Skyss i Vestland har et pilotprosjekt sammen med det danske oppstartsselskapet Nabogo. Tilbudet har vært i kommunene Øygarden og Askøy i rundt ett år og det er så langt gjennomført over 60.000 reiser. Området som er valgt til pilot har spesielt store køutfordringer fordi ny Sotra-bro er under bygging, opplyser Kari Steinsland, sjef for ny mobilitet i Skyss. 

Shifter kjenner til at det har vært en diskusjon i Rogaland om fylket skal utvikle noe selv eller om man ønsker å samarbeide med en privat aktør, men så langt har saken ikke vært oppe til behandling. 

 Saken er blitt utsatt for å avvente erfaringene til Skyss og Vestland. 

Venter på svar fra Vestland 

– Vi avventer evalueringen fra Skyss sitt prosjekt som forventes å komme i løpet av høsten. Jeg antar at saken vil komme opp på nyåret en gang, sier rådgiver Anne Mette Nyhus Thomassen i samferdselsavdelingen i Rogaland fylkeskommune. 

Skyss og Vestland vil videreføre pilotprosjektet med Nabogo også i 2025. På nyåret kommer en foreløpig evaluering. 

 – Etter evaluering vil Skyss vurdere om samkjøring bør være et permanent tilbud fra Skyss også etter 2025, sier Steinsland. 

Hun forteller at Skyss per nå ikke jobber med egen utvikling av app for samkjøring, men at det kan endres.  

– Det vil vi eventuelt vurdere dersom dette skal være et permanent tilbud fra Skyss, sier Steinsland. 

Status samkjøring i fylkene

AgderIngen tilbud satt i system. Ønsker å se til andre områder som er i gang med å teste ut samkjøringsmodeller, for å høste erfaringer før man eventuelt går i gang med en satsing.
AkershusIngen tilbud nå, men med i forskningsprosjekt 2024-2028 finansiert av Forskningsrådet, sammen med blant andre Transportøkonomisk institutt, NTNU, Trøndelag og Agder og fylkeskommuner.
BuskerudPilotprosjekter med danske Nabogo.
FinnmarkIngen eksisterende tilbud.
InnlandetIngen tilbud i fylkeskommunen sin regi. Har en pilot med danske Nabogo i kommunene Trysil og Engerdal. Opplever god respons.
Møre og RomsdalIngen tilbud og har ingen planer om å starte opp på grunn av økonomi.
NordlandIngen tilbud ennå, men er veldig nysgjerrige på feltet og noen kommuner vil teste ut samkjøring spesielt rettet mot barn og unge.
OsloIngen tilbud ennå, men med i forskningsprosjekt 2024-2028 finansiert av Forskningsrådet.
ØstfoldIngen tilbud nå, men har tidligere pilotert en samkjøringsløsning for fire videregående skoler i samarbeid med Inspiria Science Center/Viken. Har bestillingstransport (taxi) til prisen av en bussbillett.
RogalandForeløpig ikke tilbud, men interessert i alle aktuelle mobilitetsløsninger som kan bidra til nullvekstmålet. Følger med på erfaringene fra andre fylker.
TelemarkIngen tilbud nå. Følger nøye med på hvordan de ulike fylkene jobber med dette og vurderer muligheter.
TromsForeløpig ingen tilbud om samkjøring. Er helt i startfasen med å definere sin rolle i møte med nye mobilitetstjenester. Samarbeider med Tromsø kommune og Statens vegvesen.
TrøndelagHar et prøveprosjekt om samkjøring på Byneset i Trondheim, for 2500 innbyggere. Planer om et større pilotprosjekt for et større område. Med på forskningsprosjekt 2024-2028.
VestfoldEtterspurt info
VestlandHar et pilotprosjekt med danske Nabogo for kommunene Øygarden og Askøy.

Kilder: Fylkekommunene og kollektivselskapene

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.