Nordmenn har ikke kjøpt færre mobiltelefoner siden 2003
I stedet kjøper vi langt dyrere mobiltelefoner enn tidligere.
I alt ble det solgt 1,7 millioner mobiltelefoner i Norge i 2019, noe som tilsvarer en nedgang på 6 prosent sammenlignet med 2018. Dermed har det ikke blitt solgt færre mobiltelefoner siden 2003, da 1.660.000 mobiltelefoner forsvant ut av butikkhyllene.
Omsetningen falt likevel med kun 3 prosent fra 2018 til 2019, til 9,7 milliarder kroner. Det betyr at nordmenn kjøper færre, men dyrere mobiltelefoner.
– Salget av de billigste mobilene faller, og samtidig ser vi vekst i modellene som koster over 6.000 kroner. Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipsmodellene fra de ulike produsentene, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen i en pressemelding.
I 2018 var den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner 31,4 måneder – i 2019 økte denne til 32,6 måneder.
91.000 robotstøvsugere
Tall fra Elektronikkbransjen viser også at salget av nettbrett økte noe fra 2018 til 2019. I 2018 ble det solgt 523.000 enheter, mens det i 2019 ble solgt 546.000 enheter til en samlet verdi av nærmere to milliarder kroner.
Også robotstøvsugere er på full vei inn i norske hjem.
– Det ble solgt en halv million støvsugere i 2019, og 91.000 av disse var robotstøvsugere. Det tilsvarer en markedsandel på 18,3 prosent. I 2018 hadde robotene 10 prosent av markedet, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Rekordomsetning
TV-salget følger noe av den samme trenden som mobiltelefonene. Det ble solgt 365.000 TV-er i fjor, noe som er 8.000 færre enn året før. Likevel blir TV-ene vi kjøper stadig større. Salget av TV-er på 55 tommer falt med 7 prosent i fjor, mens omsetningen av 65-tommere økte med 8 prosent.
– I 2019 startet salget av 8K-TV-er så vidt i Norge, og i 2020 kommer det flere modeller på markedet. Da venter vi at de største TV-ene kommer til å øke andelen ytterligere, sier Røsholm.
I alt ble det omsatt elektronikk for 36,03 milliarder kroner til forbrukerne i 2019, noe som er ny rekord.