Nordmenn vil være anonyme, men setter pris på personaliserte tjenester
– Paradoksalt, sier Tove Engebø-Skas i Accenture om ny rapport der nordmenn svarer "ja, takk, begge deler".
Nordmenn er ifølge en ny internasjonal rapport fra Accenture mest skeptisk til deling av data ved bruk av digitale tjenester, sammenlignet med USA, Sverige, England, Frankrike, Italia, Spania og Canada.
Særlig opplever vi det ubehagelig når en reklame dreier seg om noe vi har snakket om i nærheten av en mikrofon, men som vi aldri har søkt aktivt etter, heter det i «Personalisation Pulse Check 2019», der tusen nordmenn har deltatt.
Vi liker heller ikke å få et tilbud tilsendt på mobilen, når vi passerer et fysisk utsalgssted. Men selv om nordmenn på den ene siden mener det er ubehagelig med personalisering, setter vi samtidig pris på personlig tilpassede tjenester.
– Vi ser at det har blitt en større bevissthet rundt datainnsamling de siste par årene. Det er bra. Men paradoksalt nok ser det ut som vi verdsetter den personlige servicen som datainnsamlingen kan gi, mens vi er mindre glad i den prosessen som danner grunnlaget for denne servicen, sier Tove Engebø-Skas i Accenture.
Les også: Nordmenn mest skeptisk til håndtering av persondata
Setter pris på en unnskyldning
Rapporten viser nemlig at vi setter pris på følgende opplever i et digitalt møte:
- En unnskyldning på e-post eller sms hvis vi har hatt en dårlig opplevelse.
- En unnskyldning på merkevarens nettsted etter en dårlig kundeopplevelse.
- En kundebehandler som har tilgang til kjøpshistorikk (bare utførte kjøp) når vedkommende bistår oss på et fysisk utsalgssted.
– Undersøkelsen viser at uavhengig av alder, kjønn og så videre, har norske forbrukere et bevisst og forsiktig forhold til deling av personopplysninger. Vi ønsker i stor grad å ha kontroll på dataene våre, hvordan de brukes og hvordan de samles inn. Villigheten til å dele henger i stor grad sammen med den tilliten vi har til at virksomhetene ikke misbruker våre data, sier Engebø Skas.
Rapporten viser også at nordmenn har mer tillit til virksomheter som er åpne og ærlige og som lar oss kontrollere hva våre data brukes til.
– Dersom virksomhetene ikke evner å bygge den tilliten kan det gi seg direkte utslag på resultatene, da de løper en stor risiko for at kundene forlater dem. Gjort riktig er det derimot også en mulighet til å bygge tillit og dermed tiltrekke seg kunder og å bygge sterke kundeforhold. For stadig flere bedrifter er god datainnsamling virksomhetskritisk, sier hun videre.
Les også: Ny Facebook-trend: – Millioner av brukere gir frivillig fra seg "labelled data"