samkjøring
Norge i krabbegir sammenlignet med Europa: Dette er appene som skal få oss til å samkjøre mer
Ingen norske selskaper har lyktes med samkjøring så langt. Nå vil svenske og danske selskaper ta det norske markedet.
I Danmark, Tyskland og Frankrike er samkjøring begynt å bli vanlig. Shifter har kartlagt selskapene som tilbyr dette i Norge. Foreløpig er det meste på pilot- og testestadiet.
I mars 2020 skulle kollektivselskapet Kolumbus ha sin myke lansering av appen Sammevei. Selskapet ble gründer av Rasmus Myklebust.
Timingen var dårlig. Samme uke stengte Norge ned på grunn av koronapandemien. Etter å ha prøvd seg i vare-transport-markedet, meldte selskapet oppbud i 2021.
Boet ble kjøpt opp av danske Nabogo i 2022.
Myklebust har tidligere fortalt til Shifter at han brukte lang tid på å erkjenne nederlaget.
For åtte år siden la Statens vegvesen i Hordaland (nå del av Vestland) ned sin app for samkjøring, HentMeg, etter å ha brukt 45,5 millioner kroner på å utvikle den.
– Samkjøring er en viktig del av transporttilbudet i flere land i Europa. Vi trenger ikke dra lenger enn til Danmark for å finne høye samkjøringstall og et levedyktig tilbud. I Norge har det ennå ikke tatt helt av. Flere har forsøkt, men få ser ut til å ha knekt koden, skriver Transportøkonomisk institutt i forbindelse med et seminar om samkjøring i august i år.
Shifter har kartlagt hvilke tjenester for samkjøring som er på det norske markedet. Med samkjøring menes her at man som privatperson sitter på med noen andres privatbil. Noen av selskapene selger til privatpersoner, mens andre går via kollektivselskaper.
Freelway
Freelway er et svensk oppstartsselskap som startet i 2014 som en delingstjeneste for transport av varer - der privatpersoner hjalp hverandre. Endret deretter til å ha organisasjoner og selskaper som målgruppe. Fra 2018-2019 utvidet anvendelsesområdet seg til å også omfatte persontransport og samkjøringstjenester. I 2023 ble dette integrert inn mot kollektivtrafikk.
Selskapet tilbyr nå ulike samkjøringstjenester i Norefjell, Trysil og Engerdal, blant annet samkjøring av varetransport for bedrifter, booking av skibuss og delt taxi. Målet til selskapet er bedre utnyttelse av transport, avhengig av type fremkomstmiddel.
– Vi ser at det er enklere å dele taxi enn å hoppe i en privat bil. Deling av taxi er også en form for samkjøring, sier gründer og daglig leder Tobias Forngren.
I Sverige tilbyr selskapet også samkjøring innad i bedrift i samarbeid med utleieselskapet Europecar.
– Da kan kolleger samkjøre i leiebil om de skal samme strekning samtidig, sier Forngren.
Forngren forteller at styrken til selskapet er at de hele tiden har kombinert ulike samkjøringstjenester, som vareleveringer og samarbeid med store selskaper - med privatbil-samkjøring. Freelway tjener penger ved salg av lisenser til store selskaper, i kombinasjon med en prosent per reise eller per sjåførselskap som er koblet på tjenesten. Løsningen varierer litt fra kunde til kunde.
– Privat samkjøring er «jättesvärt» uten subsidiering. Jeg har ikke sett noe eksempel der man har fått il en kommersiell tjeneste som bare fungerer med privat samkjøring i de nordiske landene. Hvis vi bare hadde satset på privat samkjøring, ville vi nok ikke ha eksistert i dag, sier Forngren.
Han forteller at de vil satse i det norske markedet.
– Vi ønsker å tilby en kombinasjon av samkjøringstjenester. Markedet her ligner på det svenske. Vi tror det finnes minst like mye behov her, sier Forngren.
Nimmo
Nimmo er et oppstartsselskap i Molde, og har gjennomført ulike piloter knyttet til samkjøring. Selskapet har fraktet barn til og fra fritidsaktiviter i Molde, Ålesund og Trondheim i minibusser. I samarbeid med kollektivselskapet AtB og fotballklubben Ranheim har de også organisert kjøring til fotballkamper.
– Det har vært tidkrevende å håndtere sjåfører. Nå går vi fra å drive aktivitetstransport til å bli et rent SaaS-selskap (programvare som en tjeneste), sier gründer og daglig leder Vebjørn Heggdal.
Han gründet selskapet sammen med Eirik Sandøy Aa. Heggdal har bakgrunn som datautvikler og har jobbet med effektivisering og forretningssystemer innen olje og gass, og fiskeri. Aa har bakgrunn som lærer.
Ideen om selskapet oppsto da Heggdal så tomme busser kjøre forbi kontoret.
– Det er et stort behov for løsninger for samkjøring i Norge. Vi henvender oss nå til større bedrifter, borettslag og idrettslag, og kommunale og statlige aktører som sykehus, fylkeskommune og kommune.
Selskapet holder nå på å utvikle løsningen og vil rulle den ut i april 2025.
– Vi kommer til å selge til bedrifter og statlige aktører, som betaler lisens til Nimmo for å aktivere tjenesten i et område. Kostnadene til reisen skal deles mellom partene, eventuelt subsidiseres av bedrift eller det offentlige.
Heggdal forteller at det så langt er «friends and fools» som er inne som investorer i selskapet. Nå har selskapet fått et tilbud om støtte fra Innovasjon Norge og trenger seks millioner kroner for å matche dette og løse ut pengestøtten.
– Vi er på investorjakt fremover. Vi ønsker å bygge en løsning som er så selvgående som mulig - uten at kommune eller fylkeskommune må betale for å få det til å funke, sier Heggdal.
Nabogo
Dansk oppstartsselskap som tilbyr en løsning i samarbeid med kollektivselskaper, der kollektivselskapet kjøper tjenesten og tilbyr det ut til sine kunder. Passasjerer med månedskort får det inkludert. Sjåfører som tar med ekstra passasjer, får betalt per kilometer.
Selskapet har inngått avtaler om piloter med kollektiveselskapet Skyss i Vestland, AtB i Trondheim, Brakar i Drammen, og Trysil og Engerdal i Innlandet gjennom et EU-prosjekt.
Shifter skrev nylig at Kristian Amlie går fra konsulentselskap til det danske oppstartsselskapet.
PenquinUp
Oppstartsselskap i Kristiansand som tilbyr privatpersoner å dele privatbil eller taxi for å spare penger, spare miljøet og spare tid.
Selskapet er gründet av Sona Shyamsukha og Vaibhav Bhutoria som begge er basert i Kristiansand. Selskapet har hatt over tusen registrerte brukere, men har bare hatt sporadisk aktivitet siden pandiemien.
Nå planlegger selskapet å relansere appen.
Selskapet skrivet på nettsiden at den gjennomsnittlige daglige reisingen i Norge er på 47,2 kilometer og 78 minutter. Med deres løsning med delt bil, mener selskapet det vil være færre stopp og en nærmere dør-til-dør-tjeneste for brukerne.
Same-way
App som kobler folk og varer som skal samme vei. Løsningen er for all transport på vei, og inkluderer alle kjøretøy som personbiler, offentlig transport og godstransport. Appen kobler passasjerer og sjåfører. Pris avtales mellom sjåfør og passasjer. Selskapets nettside er på norsk, tysk, engelsk, fransk, spansk og israelsk.
Samtur
Samtur er under rekonstruksjon, ifølge nettsiden. En ny og bedre app skal komme. Shifter har ikke lyktes å komme i kontakt med selskapet.
Trips-tech-app
Trips-tech er gründet av teknologene Sebastian Jørgensen, Petter Sait Eppeland og André Sait Eppeland. De driver datautviklingsselskapet Heymdal Studio, og kombinerer gründerprosjektet med fulltidsjobb ved siden av.
– Alle som har prøvd å lykkes med samkjøring i Norge, har gått konkurs. Det siste halvannet året har det kommet utenlandske aktører inn på det norske markedet - og det har økt interessen, sier Jørgensen.
Selskapet ønsket egentlig å selge tjenesten rett til privatpersoner, men har gått bort fra det.
– B2C er ganske vanskelig i Norge. Det er en kombinasjon av modenhet og kultur. Forbrukere er mer skeptiske om man ikke har et stort varemerke.
Selskapet lanserte en pilot rettet mot privatkunder vinteren 2024.
Nå har selskapet i stedet valgt å gå mot bedriftsmarkedet og kollektivselskaper som eies av staten, såkalt B2B eller B2G (business to government).
Selskapet blir kontaktet av selskaper og kommuner som ønsker å starte med samkjøring.
– Mange ser potensialet. Vi er nå i dialog om å starte pilotprosjekter i Norge, sier Jørgensen.
Kjenner du til flere selskaper som burde vært med på listen?
Tips oss gjerne på redaksjonen@shifter.no.