Kapital
Norsk gründerselskap verdsatt til 200 millioner kroner
Videoteknologiselskapet Seen henter 11 millioner i ny kapital og får internasjonale storkunder, skriver Finansavisen.
Det norske gründerselskapet Seen har hentet 11 millioner kroner i en ny kapitalrunde som verdsetter selskapet til over 200 millioner kroner. Det britiske venturefondet Velocity Capital kommer inn på eiersiden, melder Finansavisen.
Shifter skrev for et par dager siden at CEO Martin Nerstad overlater styringen av selskapet til sin medgründer Ronald Griffin.
Seen har utviklet teknologi som lager personaliserte videoer ved hjelp av kunstig intelligens. Selskapet har fått flere internasjonale storkunder som Amazon, Nespresso og fotballklubben Chelsea FC.
– Seen handler om at man føler seg sett. Vår personalisering av videoinnhold fungerer veldig godt i flere bransjer, sier daglig leder og medgründer Ronald Griffin (29) til avisen.
Griffin, som tidligere har vært på Kapitals "40 under 40"-liste og Forbes' "30 under 30"-liste, forteller at teknologien kan brukes til å lage personlige videoer til for eksempel fotballsupportere:
– Ved hjelp av generativ AI blir hver enkelt mottaker adressert med navn, både i lyd og bilde. Dermed skapes inntrykket av at markedsføringen er personlig, ikke massegenerert, forklarer han.
Selskapet har vokst de siste årene og har nå 35 ansatte i Oslo, London og Stockholm. I fjor omsatte Seen-gruppen for rundt 30 millioner kroner, men gikk med underskudd. Totalt har selskapet tapt rundt 80 millioner kroner siden oppstarten.
– Fra de nåværende eiernes side er mandatet å gi gass, og det samme oppfatter jeg at Velocity vil, sier styremedlem Marius Parmann.
Saken er skrevet med kunstig intelligens og kvalitetssikret av Shifters redaksjon.