OPPKJØP

Norsk matsvinn-startup slukes av spanjoler på oppkjøpsraid

Antler-kreasjonen Savvie får nye eiere kun to år etter oppstarten. En rekke norske gründere og engleinvestorer selger.

F.v. gründerne Puteri Myransandri og Jessica Li i Savvie har solgt selskapet til spanske Mapal Os.
F.v. gründerne Puteri Myransandri og Jessica Li i Savvie har solgt selskapet til spanske Mapal Os.
Publisert Sist oppdatert

Det Oslo-baserte oppstartsselskapet Savvie bruker maskinlæring til å spå hvor mye mat kundene vil kjøpe i ferskvaredisker hver dag, og kan på den måten forhindre overproduksjon og matsvinn gjennom bedre prognoser.

Bak konseptet står gründerne Jessica Li og Puteri Myransandri, som møttes under det første akseleratorprogrammet til Antler i Oslo i 2020. En rekke norske gründere og startup-personligheter lot seg overbevise, og satset samme år 7,2 millioner kroner på selskapet. Innovasjon Norge har også støttet selskapet med over fem millioner kroner gjennom ulike tilskudd og lån.

Nå er Savvie solgt til Mapal Os, en av verdens ledende teknologiaktører i hotell- og restaurantbransjen.

– Planen var å hente kapital. Men hvis vi ikke hadde sagt ja, ville de gått for noen andre. Og hvem kunne kommet på banen senere, og vært en bedre eier? De er den beste «matchen» i markedet, sier daglig leder Li.

Forblir i Norge

Ingen av partene vil kommentere størrelsen på transaksjonen. Det var Mapal som tok kontakt med den norske startupen, som egentlig ikke hadde noen planer om å selge. Nå er likevel alle aksjene overført til det spanske selskapet.

– Vi tenkte først at det var for tidlig. Vi har jo akkurat startet! Men vi lot oss imponere av tilnærmingen deres, og innså at våre ambisjoner og målsetninger er helt på bølgelengde, sier Li.

Gründerne og hele staben blir med over. Kontoret forblir i Norge, og foreløpig består Savvie som egen merkevare.

Før handelen var i boks, eide gründerne omtrent 70 prosent av selskapet. Kapitalinnhentingen selskapet har gjennomført tidligere, ble gjort med en såkalt Slip; en velkjent metode blant gründere for å utsette verdivurderingen.

Hele Savvie-teamet blir med over til Mapal.
Hele Savvie-teamet blir med over til Mapal.

Storfond bak aggressiv oppkjøpsstrategi

Mapal omsetter årlig for rundt 300 millioner kroner. Bak selskapet står oppkjøpsfondet PSG, som har over 1oo teknologiselskaper i porteføljen.

Da de tok over i 2019, ble det lagt en aggressiv oppkjøpsstrategi. Savvie er det åttende selskapet Mapal kjøper siden den gang, og det første norske. I fjor kjøpte de også svenske svenske GetCompliant (nå Compliance by Mapal).

– Det er et selskap som består av mange gründere. Med hvert oppkjøp, har et nytt team kommet inn. Det var en av grunnene til at vi i det hele tatt vurderte tilbudet. Vi ville ikke at Savvie bare skulle bli et produkt i et stort maskineri. Vi ville beholde startup-ånden, sier Li.

I en pressemelding omtaler gründer og daglig leder i Mapal, Jorge Lurueña, Savvie som en «game changer».

– Oppkjøpet gir oss også ytterligere fotfeste i Norge, og utvider vår voksende business i Skandinavia.

Åpner for storkunder

Det spanske selskapet har en meny med programvare innen alt fra HR til handel, og vil fremover altså tilby den norske løsningen i 54 land verden over.

I Norge har Savvie først og fremst konsentrert seg om bakerier og cafeer. Åpent Bakeri var blant de første som tok i bruk løsningen. Selskapet hevder at omsetningen til den gjennomsnittlige bruker har økt med 15 prosent, at salgsprognosene blir 90 prosent mer treffsikker, og at matsvinnet reduseres med 40 prosent.

I debutåret omsatte den norske startupen for 1,5 millioner kroner. Riktignok var kun 33.000 kroner av dette salgsinntekter. I fjor førte selskapet opp inntekter på knappe 500.000 kroner. Samtidig økte investeringstakten, og resultatet ble i 2021 et underskudd på tre millioner kroner. Hvordan Savvie ligger an finansielt i år, har ikke gründerne kommentert.

Nå rykker Savvie opp flere divisjoner, og får tilgang på storkunder som The Hilton, Burger King, Starbucks, Espresso House og Costa Coffee.

– Målet vårt da vi startet Savvie var aldri å tjene store penger, men å redusere matsvinn, samt hjelpe bedrifter med å vokse, kutte kostnad og drive selskapet på en bærekraftig måte ved hjelp av data. Men hvis du ikke når mange og store nok kunder, har du ingen påvirkningskraft. Mapal er en av de største aktørene, og har enorme kunder. Som et selvstendig system kunne vi ikke håndtere slike kunder. I stedet satset vi på små og mellomstore bedrifter. Nå kan vi gjøre mer, sier Li.

Samtidig legger hun til at hun er «fornøyd» med den finansielle avtalen, men vil ikke si mer om egen eller investorenes eventuelle avkastning.

Kjente gründere får exit

Blant investorene som har solgt sine aksjer i Savvie, er de profilerte engleinvestorene Trond Riiber Knudsen, Anne Worsøe, samt Managing Partner hos Advokatfirmaet Thommessen, Sverre Tyrhaug.

Flere norske gründere var også på eiersiden, inkludert Kris Riise i Unloc, Mathias Haddal Hovet i Wanda, Christian Hager i Askeladden, og Wilhelm Joys Andersen, medgründer i Folio og daglig leder i Minus.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!

Powered by Labrador CMS