MEdia

Norsk publiseringsplattform henter 25 millioner

Labrador ble i sin tid utviklet for Dagbladet. Nå brukes publiseringsplattformen av over 200 nettaviser.

Jon Reidar Hammerfjeld er daglig leder i Publishlab og Jan Thoresen er styreleder i samme selskap.
Publisert Sist oppdatert

Publish Lab AS heter selskapet som har utviklet publiseringsplattformen "Labrador CMS" (Content Management System).

Det startet som en liten startup i Aller-konsernet. Etterhvert fikk de med seg Tv2 på eiersiden, og de siste tre årene har publiseringsverktøyet vokst fra 50 til 200 nettaviser verden over, men primært i Norden.

I tillegg til blant annet Tv2, Dagbladet, Sol.no, Elle Magazine, Computer World, kjører også mange nisjeaviser på dette systemet, som Forsvarets Forum, Medier24 og Shifter.

Skal skalere internasjonalt

Nå har Labrador CMS hentet inn opp til 25 MNOK i en todelt finansieringsrunde ledet av venturekapitalselskapet Skagerak Capital, og støttet av TV2 Invest.

Aller Media og Egmont er allerede hovedeiere i selskapet.

--Hva er verdivurderingen?

--Vi har ikke gått ut med det ennå, sier styrelder Jan Thoresen til Shifter.

Han forteller nå at de skal hilse velkommen til internasjonale kunder i stor skala.

--Vi har vært gjennom flere år med investeringer i robuste skyløsninger, maskinlæring og redigeringsmotor for artikler og forsider. Denne programvaren krever ikke omfattende opplæring, sier han, og legger til at mens de har et solid fotfeste i Norden, så skal de nå gå enda bredere ut i verden.

For dem som er for store for Wordpress

Målgruppen er nettaviser, kringkastere og magasiner som er for store for WordPress. Vanlige problemer i bransjen, ifølge Thoresen, er høy utviklingskost og intrikate skreddersydde publiseringssystemer som krever en intern utviklingsavdeling eller dyre konsulenter.

--Labrador CMS løser dette ved å tilby en ferdig løsning som kan tas i bruk uten utvikling, eller tilpasses nettavisens behov, sier han.

--Hvorfor 25 millioner?

--Selskapet går i pluss i dag. Men vi har laget en forretningsplan for å ta oss dit vi vil. Dette er kapitalen vi trenger for å kunne gå i minus en kort periode, for deretter gå i pluss. Det er for å trykke gassen litt i bånn nå, sier han.

Selskapet omsatte for 14,6 millioner kroner i 2021, med et resultat på 884.000 kroner, ifølge proff.no.

Thoresen poengterer at de blant annet skal fokusere på å utvikle en enkel onboarding for nye kunder.

--Vanligvis tar det flere måneder å overføre alt innhold fra et CMS til et annet. Vi kan gjøre det på noen uker, men vi ønsker at dette i ytterligere grad automatiseres. Det vil spare mye tid.

Største utfordring

--Hva blir største utfordring?

--Det blir å beholde kulturen samtidig som man vokser. Samt å få til en internasjonal skalering. Vi har flere kunder i Norden, men det blir noe helt annet å skalere utover Norden. Vi vet blant annet at det er ulike mediekulturer i ulike land, men vi vet at produktet vårt skalerer og kan brukes av de aller fleste nettaviser i verden, sier han.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*