Norsk respirator-teknologi til topps i EU-pitching

EIC jakter corona-løsninger. Respinor imponerte i innkjøps-pitching.

Publisert Sist oppdatert

European Innovation Council (EIC) har i corona-krisen hatt flere tiltak rettet spesielt mot corona-løsninger, med både egne fond og hackathon. De samlet også 50 offentlige og private innkjøpere og mer enn 20 SMB til en ePitching dedikert til Covid-19 løsninger.

– Vi har satt i gang en rekke konkrete aksjoner. Jeg er stolt over å kunne si at vi har blitt enige med medlemslandene om å nesten doble budsjettet vårt, med 150 millioner Euro ukelukkende dedikert til de beste Covid-19-løsningene, forteller direktør i EIC, Jean-David Malo.

Respirator-teknologi

Han mener at valget av innovative SMB-er i anbudsrunder har ringvirkninger.

– Dette fører til en dominoeffekt, noe som gjør dem mer attraktive for andre selskaper og investorer. Dette er essensen en enda viktigere nødvendighet under denne krisen. Men la oss ikke glemme at dette også er avgjørende for perioden etterpå, for å fortsette å skape nye forretningsmuligheter, sier han.

Selskaper som deltok var health-tech-selskaper som allerede var støttet av EIC.

Blant vinnerne av pitchingen står norske Respinor.

Selskapet har gjennom Horizon2020-programmet utviklet Respinor DXT(Diaphragm Excursion Technology), som gir et objektivt og kontinuerlig mål på membranfunksjonen, og forbedrer følgelig den kliniske beslutningen i kritisk syke pasienter.

Selskapet fikk også penger fra Horizon2020 både i 2016 og 2017.

– Bare det å etablere kontakt med flere innkjøpsavdelinger er en utfordring, spesielt for et lite selskap som vårt, sier CEO i Respinor, Trude Tingvoll.

Tingvoll håper nå EIC vil holde flere slike anskaffelses-arrangement.

– Jeg tror at det vil være et viktig steg, der vi kan vise oss frem for de rette individene i innkjøpsavdelinger. Det er spesielt nyttig å ha muligheten til å snakke med mennesker som forventer at løsningene er «utenfor boksen» og ikke en kommodisert anbudsnotering.