sport

Norsk startup gjorde ham aerodynamisk - ingen har syklet så langt på en time

Verdensrekordholder Filippo Ganna fra Italia optimaliserte alt, blant annet etterlignet han kroppen til en knølhval for å være raskest mulig. Et teknologiselskap fra Stavanger bidro til at det var mulig.

Filippo Ganna viser frem hvor langt han kom på den heftige timen med sykling i velodromen i Grenchen i Sveits.
Filippo Ganna viser frem hvor langt han kom på den heftige timen med sykling i velodromen i Grenchen i Sveits.
Publisert Sist oppdatert

Til takfaste rop fra publikum sykler Filippo Ganna runde etter runde i velodromen. Når det ringes i bjella før siste runde, forstår tilskuerne at dette vil gå veien. Italieneren knuser den gamle verdensrekorden for hvor langt det er mulig å sykle på en time, med 417 meter lenger enn den forrige rekorden.

En av de som får en god klem av den nye rekordholderen er Luca Oggiano – gründeren av oppstartsselskapet NablaFlow fra Rogaland.

– Det er veldig stort og veldig viktig for oss, fastslår Oggiano.

Filippo Ganna på vei mot ny verdensrekord.
Filippo Ganna på vei mot ny verdensrekord.

En digital vindtunnel

Det norske selskapet har vært en sentral brikke i Filippo Gannas oppkjøring frem mot den elleville rekorden på 56,792 kilometer i Tissot-velodromen i Grenchen i Sveits. Shifter har tidligere skrevet om hvordan NablaFlow har utviklet programvaren Aerocloud.

Syklist Filippo Ganna (t.v.) og gründere Luca Oggiano i NablaFlow under forberedelsene til rekordforsøket.
Syklist Filippo Ganna (t.v.) og gründere Luca Oggiano i NablaFlow under forberedelsene til rekordforsøket.

Plattformen til selskapet gjør det mulig å lage en digital vindtunnel, der brukerne kan leke seg med ulike eksperimenter, til en vesentlig lavere kostnad enn en fysisk vindtunnel. Det norske selskapet har samarbeidet med både det profesjonelle sykkellaget Ineos Grenadiers, og også gjort tester sammen med Mercedes sitt Formel 1-team. Nå har Luca Oggiano vært «hands on» i arbeidet frem mot rekordforsøket til Ganna.

– Vårt verktøy har bidratt til å knipe noen millisekunder her og der. For en liten startup er dette en stor prestasjon, sier NablaFlow-sjefen.

Inspirert av knølhvalen

Både sykkelen og Filippo Ganna selv har vært optimalisert ned til fingerspissene – med både sykkel, styre, hjelm og drakt.

Eksempelvis har setepinnen riller som etterligner hudknollene på fremparten på en knølhval, tanken er at luftstrømmen rundt pinnen skal være slik at den minsker motstanden på samme måte som hvalen blir mer dynamisk i vannet. Nettmagasinet Cyclingtips, som har omtalt rekorden og den ekstremt smale sykkelen, forteller hvordan det knapt kan kiles en mynt mellom gaffelen og hjulet.

– Dette er jo det høyeste nivået vi kan få, og har gitt oss et stort push i utviklingen. Det viser virkelige at det vi har utviklet er av den beste kvaliteten. Det betyr mye for markedsføring og muligheter, sier Oggiano.

Gründet med Siri Kalvig

Aerocloud er et skybasert verktøy som hjelper designere og ingeniører å optimalisere aerodynamikk. Ganna har for eksempel kunnet gjøre små justeringer i sittestilling eller endringer på sykkelen for å se hvordan det har slått ut.

– Ved hjelp av flere partnere og teamet vårt på NablaFlow, sørget vi for at mesteren hadde det best mulige flyoppsettet med mål om å slå timerekorden, forteller Oggiano.

Luftfartsingeniøren startet studiene av aerodynamikk og sykling som forsker, og tok en doktorgrad på området, før han tok det videre ut kommersielt sammen med medgründerne Knut Erik Teigen Giljarhus og Siri Kalvig i 2018.

Siri Kalvig ga seg i selskapet da hun ble sjef for Nysnø, men har fortsatt å være en viktig mentor for NablaFlow.

Utvider til eiendom og vann

Mens programvaren inn mot idretten er helautomatisert, med avtaler med flere store sykkelmerker, har målet vært å utvide til nye vertikaler. Selskapet har en første versjon av modellering innenfor eiendom, der 3D-modeller av bygninger, geodata og værdata skal gjøre det mulig å teste hva ulike utforming og plassering av bygningene har for vindforholdene.

I tillegg jobber selskapet med en versjon av programvaren som skal kunne brukes på vannmostand, for å finne den mest optimale formen på skrog på båter og skip.

– Dersom man kan spare litt drivstoff per kilometer på et stort skip, er det utrolig hvor mye det kan monne, sier COO Lars Forberg.

Nye områder

– Dere går inn i andre sektorer enn sport, er det fordi det er for lite penger å tjene i denne sektoren?

– Det er penger i sport, men vi har sett at det er andre bruksområder hvor dette er interessant, sier Forberg, og viser til for eksempel bilindustrien og havvind, der de allerede har fått henvendelser.

Han forteller at selskapet for en tid tilbake også fikk en henvendelse fra en sykkelbutikk i Sveits, som lurte på om de kunne få bruke teknologien overfor kundene.

– Selv hobbysyklister jager sekunder. Vu vet at det er sykkelentusiaster her i Norge som kunne tenkt seg å bruke penger på noe slikt. For eksempel prøve ut to til tre sittestillinger, bli scannet inn, og få håndfaste resultater tilbake på hvor mye de kan spare på de forskjellige.

Filippo Ganna i laboratoriet i Milano (t.v.). Til høyre er den innscannede modellen, med fargekoder for ulik luftmostand.
Filippo Ganna i laboratoriet i Milano (t.v.). Til høyre er den innscannede modellen, med fargekoder for ulik luftmostand.

Flere rekorder

Det er for øvrig ikke første gang Aerocloud brukes på rekorder. Tidligere i år satt OL-vinner Kristian Blummenfelt ny verdensrekord på ironman-distansen i triatlon, som første menneske under 7 timer.

– Sykkeletappen ble kjørt etter en gruppe på seks svært talentfulle fartsholdere, forskjellige i form og størrelse. I forberedelsene til rekordforsøket var alle rytterne og syklene deres blitt fullstendig digitalisert. Teamet brukte simuleringsverktøyet AeroCloud til å utforske hundrevis av konfiguasjoner, noe som ga svært verdifulle svar for vår fartsholderstrategi, sa Olav Aleksander Bu, leder av Team Blummenfelt, etter rekorden.

Selskapet har hentet kapital i en runde og også fått støtte fra det offentlige. Selv om de har flere betalende kunder, gjenstår det fortsatt en del arbeid for å før dette kan bli virkelig stort. Planen er å hente en ny runde med kapital i begynnelsen av neste år.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS