Dag Loe og David Schecroun ønsker å bringe teknologien ut i verden

Norske DAAL fjerner støy fra italienske MC-hjelmer: Henter millioner fra folket

Sjeldent har norsk teknologi blitt utviklet i så høy fart som DAALs støyreduksjon for motorsykkelhjelmer.

Publisert Sist oppdatert

DAAL Noise Control Systems AS utvikler i disse dager et høyteknologisk produkt for støyreduksjon i motorsykkelhjelmer, og høster stor interesse fra investorer over hele landet.

I forrige uke startet selskapet en folkefinansieringskampanje via Folkeinvest, og har fått hittil inn over 3,7 millioner kroner fra mer enn 200 investorer.

– Andre har prøvd og feilet, fordi de har forsøkt å tilpasse generiske støydempingsløsninger fra andre bransjer til motorsykkelhjelmer. Lydbildet som oppstår i hjelm ved kjøring i fart er såpass komplekst, at man er nødt til å utvikle hele systemet spesifikt for dette, det har vi klart å gjøre, hevder daglig leder Dag Loe i Daal.

Norsk teknologi i italiensk hjelm

Ved bruk av aktiv støyreduksjon (ANC), har DAAL-teamet utviklet en teknologi som leverer betydelig reduksjon av vindstøy for motorsykkelførere, uten å forstyrre viktige trafikklyder, som sirener og horn.

I fjor inngikk Trondheimsbedriften et utviklingsprosjekt med den italienske hjelmprodusenten Nolangroup. Nå er planen å implementere den norske teknologien i Nolans MC-hjelmer.

– Den enorme interessen vi har merket fra andre markedsaktører og motorsyklister, bekrefter at denne løsningen dekker et reelt behov, som har vært drivkraften bak det vi gjør fra dag én, forteller Loe, som ser lyst på neste fase for selskapet, til tross for corona-forsinkelser.

– Verdens største motorsykkelmesse EICMA i Milano ble kansellert i år på bakgrunn av corona, men vi satser på at det blir ekstra trykk neste år, slik at vi kan markere vår inntreden i markedet med et brak.

Testingen av Daal-teknologien har skjedd på italienske veier og i en rekke vindtunneller. Det seneste halvåret har de i tillegg samarbeidet med forhandleren av de verdenskjente motorsyklene til Ducati i Trondheim, og testet produktet på norske veier.

– Ved å ha en tett dialog med dyktige forhandlere i en testfase, får vi et innblikk i sluttbrukerens og bransjens behov samtidig som de blir gjort oppmerksom på vår verdi allerede før produktlansering. Nå som vi vet at teknologien fungerer i hjelm ute på veien, er vi klar til å erobre verden, sier Loe.

Senker skadelig lydnivå

Teknologien til det norske selskapet skal gi motorsyklister sjansen til å kjøre på motorvei uten ubehaget av slitsom og potensielt skadelig vindstøy, som kan overstige nivået 110 dB i dagens tilgjengelige hjelmer. Det tilsvarer det samme lydnivået som på en rockekonsert, eller maks-nivået på dagens hodetelefoner, og kan være skadelig selv på kort basis.

I kombinasjon med den italienske hjelmprodusentens kommunikasjonsenhet N-Com, gjør teknologien det også mulig for føreren å lytte til musikk eller snakke med andre i stillere omgivelser enn i dag.

– Som eneste produsent av denne typen løsning ser vi muligheten for å ta store markedsandeler på kort sikt, og samtidig utvikle for å nå nye vertikaler på lang sikt. Vi går dermed inn i en uhyre spennende periode, som vil definere historien til alle som tar del i vår markedsinntreden, sier Loe.