Akselerator

Ny akselerator ønsker å hjelpe norske gründere i tidlig-fase

Atlas Accelerator skal investere opptil 150.000 kroner i lovende oppstartsselskaper. 

Petter Tran i Quinn (fra venstre), Hana Colakovic i Link Utvikling og Hoang Minh Trinh i Agens starter akseleratorprogram.
Publisert Sist oppdatert

En ny akselerator kalt Atlas Accelerator lanseres nå for å støtte norske gründere helt i startfasen. Programmet er startet av selskapene Agens, Link Utvikling, Quinn og Stealth, som har spisskompetanse innen produktutvikling, design, innholdsproduksjon og salg. 

– Vi ønsker å investere i og hjelpe norske entreprenører i den aller tidligste fasen av gründerreisen, der behovet for støtte er aller størst, sier Hana Colakovic i Link Utvikling AS.

Atlas Accelerator ønsker å skille seg ut fra andre akseleratorer ved å fokusere på de aller tidligste fasene. De tilbyr både kapital og praktisk hjelp til gründere som ofte faller utenfor etablerte programmer.

– Kort fortalt skal Atlas være landets tidligste-fase-akselerator, forklarer Colakovic.

Programmet investerer opp til 150.000 kroner per oppstartsselskap, i tillegg til tjenester verdt 200.000 kroner, mot 4 prosent eierandel. De søker tidligfase-startups med stort vekstpotensial, hovedsakelig innen programvare og digitale løsninger.

Hoang Minh Trinh forklarer hva som skal skille denne akseleratoren fra andre. 

– Er det behov for (nok en) akselerator? 

– Absolutt. Det er mange gode hjelpere og akseleratormiljøer i Norge, og økosystemet blir stadig bedre. Samtidig er mange førstegangsgründere ofte alene. De sliter med å navigere de første kritiske stegene fra idé til inntekt - og her tror vi at Atlas vil kunne være en god bidragsyter, sier Trinh. 

Han forteller hva slags selskaper de er på jakt etter: 

– Fellesnevneren for selskapene er at de ser verdien i vårt program – og at de er i en fase hvor vi kan tilby mest mulig verdi og hjelpe dem til det neste nivået, sier Hoang Minh Trinh i Agens AS.

Skal hjelpe med konkrete milepæler

Atlas skal hjelpe deltakerne med konkrete milepæler som å utvikle en MVP og skaffe sine første kunder. 

– Vi skal også ha fokus på markedsføring fra start: Markedsstrategien blir stadig viktigere om man ønsker å lykkes med et produkt eller tjeneste. Atlas bruker mye energi på å hjelpe startupene med å tenke på hvordan de skaffer kunder og får ordet ut på gata fra første steg på reisen – både når det gjelder kommunikasjon, innholdsproduksjon, målgruppe og partnerskap, sier Colakovic. 

Hun forteller at programmet er selvfinansiert.  

– Atlas Accelerator er selvfinansiert av partnerne og investerer penger og ressurser direkte i startupene. I tillegg har vi et nettverk av investorer og mentorer som er klare til å støtte selskapene på veien. Vårt mål er ikke bare å gi tilgang til kapital, men også å åpne dører til et nettverk av ressurser og muligheter, sier Colakovic. 

For selskaper fra hele landet

Akseleratoren er åpen for selskaper fra hele landet. Programmet varer i fire måneder og avsluttes med en digital pitsjedag der deltakerne får presentere seg for investorer og andre i startupmiljøet.

– Målet med programmet er at gründerne skal stå sterkere rustet til å skape inntekter og vekst etter fire måneder, sier Colakovic.

Kunstig intelligens er brukt som et verktøy for å skrive denne saken. Saken er ellers skrevet og kvalitetssikret av Shifters redaksjon. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.