Bærekraftsmålene

Ny plattform for de som vil vise at de har vært snille i år

Oppstartselskapet Shareitfair ønsker å gjøre det lettere for alle å støtte bærekraftsmålene. De håper dette skal få flere til å donere til veldedige organisasjoner. 

Synlighet: Gründerne Knut Øritsland og Kjersti Øritsland og inspirasjonssjef Claudia Zamarian ønsker at det skal bli lettere å vise og dele engasjementet sitt for bærekraftmålene. Landslagsspiller Tuva Hansen er en av brukerne av appen.
Publisert Sist oppdatert

– Vi ønsker at privatpersoner og bedrifter skal få vise frem sitt engasjement, og at vi kan inspirere hverandre til å donere mer for å nå bærekraftmålene, sier gründer Knut Øritsland i Shareitfair

Sammen med medgründer og kone Kjersti Øritsland gjennomførte en myk lansering av appen Shareitfair for snart to år siden. 

Øritsland beskriver plattformen som en blanding mellom sosiale medier som Instagram og innsamlings-plattformer som Spleis. De vil også lage en egen webutgave for dem som ikke ønsker en ny app. 

Shareitfair

  • Plattform for donering til veldedige organisasjoner som jobber for bærekraftsmålene. 
  • Blanding av innsamlingsplattform og sosiale medier plattform.
  • Gründerne Knut og Kjersti Øritsland eier 82 prosent av bedriften, resten eies av 129 andre aksjonærer.
  • Claudia Zamarian er Chief Inspiration Officer i selskapet. Hun har en dobbel mastergrad i finans fra Norges Handelshøyskole og Bocconi i Milano, og jobber fra Italia. 


Til forskjell fra innsamlingssider er det bare veldedige organisasjoner som kan starte innsamlinger hos Shareitfair, mens både små bedrifter og privatpersoner kan ha sin egen konto. 

Du kan følge ulike organisasjoner, vise til vennene dine at du donerer og trykke hjerte og kommentere når du ser andre har donert. Dette er foreløpig kun tilgjengelig for små bedrifter og privatpersoner. 

FNs bærekraftmål

  • Utrydde fattigdom 
  • Utrydde sult 
  • God helse og livskvalitet
  • God utdanning
  • Likestilling mellom kjønnene
  • Rent vann og gode sanitærforhold
  • Ren energi til alle 
  • Anstendig arbeid og økonomisk vekst 
  • Industri, innovasjon og infrastruktur 
  • Mindre ulikskap
  • Bærekraftige byer og lokalsamfunn
  • Ansvarlig forbruk og produksjon 
  • Stoppe klimaendringene 
  • Livet i havet 
  • Fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner
  • Samarbeid for å nå målene 

– Når en bedrift gir sine ansatte for eksempel 200 kroner hver de kan donere til en veldedig organisasjon, er det ingen som får vite hvem som får disse pengene. Tenk hvis de kunne vist det frem og på den måten inspirert flere til å donere. Dette blir snart  mulig på plattformen vår, sier Øritsland. 

Vil rekruttere kjente personer

Selskapet jobber for å få kjente personer fra både idretten, kulturlivet og næringslivet inn på plattformen. 

Én av dem som allerede er inne er Bayern Münchens og fotballandslagets Tuva Hansen.  I appen kan du se hvilke organisasjoner hun følger og hvem hun har donert penger til. 

Organisasjonene som er inne på plattformen betaler ingenting for å være der. Brukerne av plattformen kan kjøpe et digitalt dekorasjonselement som viser at de støtter veldedighet. Dette kan brukes på deres profiler i appen, og viser at de er «pionerer».

Øritsland forteller at de er inspirert av det svært populære spillet «Fortnight» og muligheten der til å kjøpe ulike kostymer eller såkalte «skins». I tillegg kan brukere samle poeng ettersom hvor aktive de er i appen. Disse poengene gjøres om til penger som de gi til en valgfri organisasjon. 

38 norske organisasjoner er inne på plattformen, blant annet Kreftforeningen, Bellona, Norges fotballforbund, Partnerchip for Change og Fijistiftelsen. 

Organisasjonene: Ingrid Stange og Janne Årstad synes det blir enklere og mer effektiv å nå ut.

– Lettere for alle 

– Shareitfair gjør det enklere for alle å støtte bærekraftsmålene. Samtidig hjelper det frivillige organisasjoner med å nå ut til både store og små bidragsytere, og reduserer kostnadene og innsatsen knyttet til innsamlinger. Dette gir mer direkte finansiering av arbeidet med å skape en mer bærekraftig verden, sier Ingrid Stange, grunnlegger og styremedlem i Partnership for Change. 

Janne Årstad, nestleder i Fijistiftelsen mener appen kan hjelpe med å nå ut til potensielle bidragsytere på en mer effektiv måte. 

–  Jo mindre tid vi bruker på innsamlinger, desto mer tid kan vi bruke på prosjektene våre. Vi tror virkelig at Shareitfair som en plattform og fellesskap, vil fremme engasjementet for å skape en mer bærekraftig verden for alle, sier Årstad. 

Skal utvikle forretningsmodell

Øritsland forteller at de fremdeles er i en testfase. 

– Fremover vil vi jobbe med utvikling av webutgave og forretningsmodellen. Vi ser nå at det er betalingsvillighet fra brukere. Vi vet også at mange bedrifter bruker mye penger på bærekrafts-rapporter, og tenker bedriftene kan være interesserte i abonnements-løsninger. Da ser vi for oss at bedriften abonnerer slik at ansatte kan vise sitt engasjement på bedriftsprofilen, sier Øritsland.  

Per desember 2023 har 160.000 kroner blitt donert via plattformen, og det er 670 brukere inne. 

– Hvorfor er det så viktig å vise andre at du donerer? 

– Folk gjør gjerne det andre gjør. Vi lar oss inspirere av venner og familier, og kjente mennesker. Gjennom å se at andre donerer, kan vi bli inspirert. 

– Hvorfor velger dere å knytte dette til bærekraftmålene? 

– Vi vet at bærekraftmålene er kraftig underfinansiert. Vi prøver å gjøre donering enkelt og effekt, og samtidig gjøre det på en måte som skaper glede. 

Velstående familier 

Til nå har Shareitfair kjørt tre runder med finansiering og totalt fått inn 2,9 millioner kroner.  Når det gjelder videre finansering, har Øritsland en klar plan. 

– Neste steg nå blir å ta kontakt med noen av Norges mest velstående familier som gir penger til gode formål. En investering i Shareitfair rettferdiggjøres best ved å fokusere på ekstrainntektene til organisasjonene. Vårt mål er at ekstrainntektene skal være minimum fem ganger investeringsbeløpet innen to-tre år. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.