År etter år leverer regnskapsleverandøren Fiken resultater som andre fintech-selskaper bare kan drømme om. Med et resultat før skatt på 212 millioner kroner, var 2024 intet unntak.
Bendik Gill Bakken, gründer og daglig leder t.v. og Simen Schikulski, markedssjef i Fiken har all anledning å være fornøyde med fjoråret.Foto: Jörgen Skjelsbæk
– Vi er ikke så opptatt av tall her i Fiken, så
jeg har tatt med meg en liten jukselapp med tallene som dere journalister er så
opptatt av, humrer Fiken-gründer og daglig leder Bendik Gill Bakken.
Shifters søsterside BankShift har tatt turen innom kontoret over Paleet midt på
Karl Johan for å få vite om den klarest lysende stjernen på den norske
fintech-himmelen har fortsatt sin lange «streak» av rekordsterke resultater.
– Vi er ikke så opptatt av tall her i Fiken, så
jeg har tatt med meg en liten jukselapp med tallene som dere journalister er så
opptatt av, humrer Fiken-gründer og daglig leder Bendik Gill Bakken.
Annonse
Shifters søsterside BankShift har tatt turen innom kontoret over Paleet midt på
Karl Johan for å få vite om den klarest lysende stjernen på den norske
fintech-himmelen har fortsatt sin lange «streak» av rekordsterke resultater.
Og joda, Bakken & Co skuffet ikke i fjor heller.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
– Vi omsatte for 375 millioner kroner i fjor og fikk
et resultat før skatt på 212 millioner kroner, leser Bakken høyt fra
mobiltelefonen sin, og legger til at selv om regnskapet ikke er sendt inn til
Brønnøysund ennå, er slik de endelige tallene vil bli.
Annonse
Flink på å være introvert
I 2023 var tilsvarende tall 281,5 millioner kroner i
driftsinntekter og 171,1 millioner kroner i resultat før skatt. Hvis man
tar de to nøkkeltallene fra 2017 og fremover, får man to nesten like vekstkurver.
Det samlede resultatet før skatt siden starten har passert 700 millioner kroner, og de siste fire årene har resultatmarginen vært på over 50 prosent.
– Vi har vært flinke på å være introverte og fokuserte
på å bygge et skikkelig godt produkt. Tallene viser bare at det er god måte å
lykkes på, sier Bakken.
Passerte 100.000 og ble ti år
Annonse
Slike resultater krever godt påfyll av nye kunder, og også
der kan Fiken vise til en kurve som bare har gått oppover. Kundetallet har vokst
hvert å siden starten, og veksten hvert år har vært litt større enn året før.
I fjor ble imidlertid veksten ekstra stor. 35.000 nye kunder
valgte Fiken, som dermed passerte 100.000 kunder litt ut på høsten. Per i dag
har Fiken cirka 113.000 kunder.
Annonse
– I fjor ble det innført krav om at alle måtte levere
skattemelding fra system. Det bidro sterkt til kraftige veksten. Vi har vokst
ganske så linjært år fra år, men det spørs om vi klarer å toppe det i
år. Det kan være at 2025 blir det første året der veksten i antall kunder blir lavere enn året før, sier Bakken.
Milepælen 100,000 kunder ble passert omtrent samtidig som 10-årsdagen
fant sted. Begge delene ble feiret med den årlige «workation»-turen, som i fjor
gikk til Hellas.
Annonse
Da tar Bakken og hans medgründere Joakim og Aleksander
Blomskøld samtlige ansatte på tur for å jobbe med noe gøy og samtidig har det
gøy.
Sikter på 200.000 kunder
– 10 år og 100.000 kunder. Hva skjer de neste ti årene?
– Det må jo bli å få 200.000 kunder, sier Bakken
med et smil, før han fortsetter:
– Resultatene våre har kommet av at vi har hatt en jevn vekst av kunder,
ikke fordi vi har skudd opp prisene. I takt med at vi bredder produktet, blir
markedet større og vi kan få flere kunder. En dobling fra dagens nivå er et naturlig
langsiktig mål for Fiken.
I mange år bygget Fiken opp merkevaren gjennom å annonsere
på Facebook og Google, og fikk i lang tid være ganske alene om det. Når konkurrentene
etter hvert begynte å dukke opp, gikk Fiken videre til radioreklame.
– Vi var først, men hører du nøye etter er det i dag
ganske mye reklame for regnskapsprogrammer mitt oppi all gulost og Rema 1000.
Mediekanalene skylder oss ganske mye «goodwill». Vi har på en måte introdusert en
helt ny kategori inn i medielandskapet, sier markedssjefen i Fiken, Simen
Schikulski.
– Jeg er den største utgiftsposten
For et par år tilbake tok han Fiken over i tv-reklameverdenen.
Først gjennom å være sponser for ulike programmer. Men i år har Fiken også begynt
å sende tradisjonell tv-reklame i lineær-tv for å styrke merkevaren til selskapet.
– Det er jeg som er den største utgiftsposten i
Fiken i dag, sier Schikulski.
– Selv om Fiken går bra og øker markedsandelene, ser
vi at det fortsatt er masse potensial. Når vi spør nye kunder om hvordan de har
funnet oss, er det vanligste svaret anbefaling fra venner, fortsetter han.
– Hvor godt kjent er Fiken blant nordmenn?
– På nasjonalt nivå ligger vi på rundt 70 prosent.
Alt vi har klart å få noe så tørt som et regnskapsprogram til å nå nivåer som gulost
eller andre vanlige pålegg til folk, er egentlig ganske fantastisk.
En egen Fiken-kultur
Det er ikke bare når det gjelder tall som Fiken skiller seg ut.
Kulturen i selskapet er også noe helt for seg selv. Det første man møter på
kontoret til Fiken, er en enorm mengde sko. På jobb bruker de fleste tøfler eller
går i bare sokkelestene. Bakken tilhører den siste
kategorien.
Timelister og ferielister er andre ting som ikke blir brukt hos
Fiken.
Bakkens forklaring er at han stoler på de ansatte til 100 prosent.
Fiken-kultur. Hos Fiken tar de fleste av seg skoene når de kommer på jobb.Foto: Jörgen Skjelsbæk
Schikulski mener en del av hemmeligheten bak fremgangen til
Fiken, både hva gjelder kultur og resultater, ligger i det faktum at Bakken og
brødrene Blomskøld fortsatt er eneste eiere av selskapet og har en klar visjon
om hvilket selskap Fiken skal være.
– Jeg har vært her i fire år og gjør helt andre ting
enn da jeg begynte, og slik er det med mange andre flinke kolleger. Vi har tre
gründere som jobber sammen med oss hver eneste dag, og driver med de samme
problemstillingene. Det smitter over til meg og andre som har litt ekstra
interesse for det. Det er noe annet å jobbe for en organisasjon som prioriterer
kvalitet og gøy, enn i system med eiere eller investorer som skal cashe ut mest
mulig innen en viss tid, sier Schikulski.
– Hadde penger vært driveren til Joachim og
Alexander og meg, hadde Fiken vært et helt annet selskap. For oss er det den
faglige utfordringen i å lage et skikkelig godt produkt som har motivert oss, sier Bakken.
Hadde blitt en krevende investor
– Likevel sitter dere med mange hundre millioner i overskudd
opptjent over flere år. Hva skal dere gjøre med pengene?
– Vi investerte jo 40 millioner i Folio for noen
år siden. Det har vært godt brukte penger, sier Bakken.
Samtidig innrømmer han at det ikke finnes noen umiddelbare
planer om flere lignende strategiske investeringer fra Fikens side.
– Men du har ikke lyst til å bruke en del av dine private
penger og bli engleinvestor på siden? Det er en god del gründere som har valgt
den veien.
– Alt er individuelt, men en del føler jeg har
vært litt ferdige med det de har gjort og ønsket å gjøre noe nytt. Der er ikke jeg
ennå, sier Bakken og fortsetter:
– Dessuten er jeg veldig produktmenneske. Hvis jeg
skulle gjort noe slikt, hadde jeg gått så dypt inn i caset, at det fort hadde
blitt slitsomt for gründeren. Bare spør Dag Olav i Folio, han var nok til tider
litt frustrert over tiden vi brukte på å bli kjent.