Sirkulær økonomi
Nytt krav gjør at eiendomsgigantene banker på døren til gjenbruks-startupen
Loopfront har et produkt påkrevd av myndighetene og 70 kunder i Norge, Sverige og Tysland. Neste steg er lansering av en markedsplass for brukte materialer.
«Ta i bruk det du har, før du kjøper nytt». Det er grunntanken i Loopfront som har utviklet en plattform for virksomheter hvor man kan dokumentere alt av større løsøre, fra utebenker til taksteiner.
Er det noe man ikke trenger lenger, er tanken at plattformen kobler en opp til noen andre som kan gjenbruke det. Alternativet er at det kastes, slik det meste blir i dag.
Loopfront har bygget inn en AI-løsning som brukes til å identifisere tingene som bli avbildet og lagt i databasen med verdi og klimaavtrykk. I sum spares både miljøet og lommeboken.
Kommunene går foran
Kommunene har banet vei. Så langt har både Bergen, Trondheim og Stavanger tatt plattformen i bruk, i tillegg til flere andre i både Norge og Sverige.
Aller mest aktive er de i Trondheim. Der er det opprettet et ombrukslager med en haug av ting som kan tas i bruk på ny.
For august viste Loopfronts løsning at Trondheim hadde spart inn to millioner kroner via lageret den måneden. Asker kommune har spart 16 millioner på å sirkulere kontormøbler.
Tech-veteran i sjefsstolen
Daglig leder Arild Nilsen har en lang karriere fra tech-bransjen bak seg, med fartstid fra blant annet Netcom, Finn.no og IT-selskapet Mercell.
Nilsen forteller at kommunene er går foran som følge av politiske målsetninger på klima- og miljøområdet.
– Det varierer litt, men i Trondheim er det helt klart at politikerne gikk foran og satte gjenbruk på agendaen. Så er det jo også slik at de regulatoriske kravene kommer mer og mer nå, og de treffer gjerne først offentlige markeder, sier han.
Krav om ombrukskartlegging
Reguleringene han viser til, handler blant annet om endringer i Byggteknisk forskrift - Tek17 innført fra 1. juli i år. Renoveringer som påvirker mer enn 100 kvadratmeter flateareal eller generer 10 tonn eller mer, skal gjennomføre en såkalt ombrukskartlegging.
Kartleggingen skal gi en detaljert oversikt over alle materialer som har potensial for ombruk.
– Dette kommer for fullt, og vi leverer en slik tjeneste. Trondheim er et eksempel på en kunde som får alle dataene de trenger gjennom vår database, sier kommersiell direktør i Loopfront, Taru Holm som har bakgrunn fra Microsoft og Atea.
Hun peker på at andre potensielle kunder og samarbeidspartnere for ombrukskartlegging, er entreprenører og rådgivende ingeniører som må kunne tilby dette til kundene sine fremover.
Større og større kunder på vei inn
Totalt har Loopfront signert avtaler med 70 kunder og partnere i Norge, Sverige og Tyskland. Store navn på kundelisten inkluderer Glencores Nikkelverk i Kristiansand og Vestre Viken Helseforetak.
– First Mover Group gjennomfører 2000 kontorflyttinger i året. Dessverre kastes mye, nå vil de se om man kan redusere avfallet med ombruk, sier Nilsen.
Loopfront har også kunder som Høegh Eiendom, Frydenbø Eiendom og nå nylig Entra ASA. Alle ønsker å gå bort fra bruk og kast til ombruk.
Potensialet er betydelig. Det er anslått at bygg- og anleggsbransjen i Norge kaster to millioner tonn materialavfall hvert år.
Men eiendomsbransjen er ikke alene om å kaste ting som kan brukes på nytt. Et nylig identifisert behov innen shipping, er å gjøre noe med enorme taustumper som kastes ved kai dersom de er litt ødelagte.
Utvikler markedsplass
Selskapet har også planer om å utvide plattformen til en markedsplass. For tiden er løsningen kun tilgjengelig for eksisterende kunder, men planen er å åpne markedsplassen snart.
– Møre og Romsdal Fylkeskommune kom til oss og fortalte at de trengte noen materialer som Trondheim sitter på. De lurte på hvordan de kunne få tak på dem, sier Nilsen.
Han er overbevist om at det vokser frem et marked for brukte materialer, og at Loopfront skal ta den posisjonen.
Tarkett er for tiden på jakt etter brukt parkett som de kan ta tilbake, knuse opp, og bruke i produksjonen av nye gulv igjen.
– Hvis alle ender opp med å kjøpe brukt, vil vi til slutt få offentlige rom som ser ut som lappetepper av nye og brukte materialer?
– Absolutt ikke. Materialene er fine. Og man trenger heller ikke å bruke dem helt som de er. Det vokser frem en underskog av aktører som spesialiserer seg på å sette brukt i ny stand, sier Nilsen.
Jobber seg gjennom utfordringer
I dag er de fleste kundene på plattformen interne, for eksempel at materialene bytter eier mellom skoler i samme kommune.
Kommunene har vært litt mer tilbakeholdne til en åpen markedsplass hvor materialene går ut av virksomheten. Frykten er å komme på kant med anbudsregler og mulige konsekvenser fra å subsidiere næringslivet ved selge ting «for billig».
Nilsen tror denne barrieren er i ferd med å overkommes.
– Trondheim har foretatt en juridisk vurdering og mener de skal komme seg rundt dette, sier han.
Omsetningen øker sakte
Loopfront tjener penger gjennom at brukerne abonnerer på løsningen basert på størrelse og funksjoner.
Så langt har omsetningen økt fra 5,8 millioner kroner i 2020 til 6,6 millioner i 2022. Underskuddet før skatt endte i fjor på 16 millioner kroner.
I sommer ble det gjennomført en runde på 6,7 millioner kroner mot de tre ledende investorene Proventure, Aidium og Byggteknikk Drift. Mange ansatte deltok også i runden.
Kapitalen dekker de løpende kostnadene frem til en større runde senere i høst eller tidlig neste år.