Daglig leder i Vibb, Erik Berg Solheim.

Nytt strømselskap satser heldigitalt med industrielle penger i ryggen

«Det er en skikkelig bølge. Du kan sammenligne det med det som har skjedd innen musikk og finans,» sier Tibber-gründeren om utviklingen i strømbransjen. Nå kaster en ny, norsk aktør seg på bølgen.

Publisert

De to veletablerte kraftselskapene Glitre Energi og Agder Energi girer opp sin digitale satsing og lanserer en ny utfordrer i strømmarkedet.

Nysatsingen Vibb stripper bort alle tilleggsprodukter i sin tilnærming til salg av strøm. I stedet satser de på én fast strømavtale og månedspris, ikke ulikt bransjeutfordreren Tibber.

– Det begynner å komme flere aktører som vil ta denne posisjonen, der det digitale er fundamentet, sier daglig leder for satsingen, Erik Berg Solheim.

– Det starter med en erkjennelse av at interessen og forståelsen for strøm er lav. Vi vil forenkle kommunikasjonen og kun tilby én avtale, som er lik for alle. Vi ønsker å vise hva kundene betaler for på en enkel og visuell måte, og være så transparent som mulig, legger han til.

Heldigitalt

Vibb inngår i den digitale satsingen til Glitre Energi og Agder Energi som er samlet i selskapet Oss, hvor Berg Solheim også er daglig leder. Hittil har det spesialiserer seg på innsamling og sanntidsanalyse av strømdata.

Nysatsingen Vibb skal være en heldigital løsning der kundene kun betaler innkjøpspris for strømmen, som beregnes hver time, i tillegg til et månedsbeløp på 69 kroner. I appen skal brukeren få full oversikt over eget forbruk.

– Vi tror på å skape en heldigital aktør, hvor våre insentiver er tilpasset kunden. Derfor har vi null fortjeneste på strømmen kunden bruker. Vi ønsker at kunden bruker minst mulig strøm, sier Berg Solheim.

Selv om tjenesten er til forveksling lik Tibber, insisterer han på at det er den etablerte bransjen de i hovedsak konkurrerer med. I motsetning til oppstartsselskapet fra Førde, som nå skalerer aggressivt internasjonalt, konsentrerer Vibb seg helt og holdent om hjemmemarkedet.

– Det er hard konkurranse i strømmarkedet. Det er to store aktører som har en betydelig markedsandel. Vi må fokusere vårt verdiforslag og våre tjenester.

– Dere er eid av to tradisjonelle aktører. Hvordan påvirker det produktet?

– Vi er et selvstendig selskap som er heldige med to fremoverlente eiere som ser en plass for en heldigital aktør.

Kunden definerer

Berg Solheim vil ikke gå inn på de tallfestede målsetningene til selskapet.

– Vi må ha kunder, selvsagt. Vi ser mer digitalisering generelt i samfunnet, det er en endring på gang i hvordan folk vil betjene sine kundeforhold, og vi håper å treffe på den trenden. Og så må vi holde fast ved grunnfilosofien med den ene avtalen og null fortjeneste på strømmen kunden bruker, sier han.

Likevel kan det komme noen tillegg i appen. Særlig aktuelt er det å bruke analyseverktøyet til Oss.

– Så ønsker vi å innovere på noen områder, og da vil kundens interaksjon være med å definere hvilke funksjoner vi vil ha i appen.

Kritikkverdig

Strømmarkedet er blant de som hyppigst høster kritikk av Forbrukerrådet. Senest i sommer gjennomførte de en undersøkelse som viste at halvparten av norske forbrukere aldri har byttet strømavtale eller gjorde det for mer enn to år siden.

– Strøm er strøm. Dessverre forsøker selskapene å tilsløre dette gjennom et utall av tilbud og avtaleformer. Vårt klare råd er å bytte til spotprisavtaler med prisgaranti og følge med på hva selskapet gjør når garantitiden er ute, sa rådets administrerende direktør Inger Lise Blyverket i juni.

Strømselskapet Tibber har slått seg opp som en hovedkonkurrent for den etablerte bransjen både i Norge og Europa, tror bransjen er inne i en større omveltning.

– Før vi startet opp, var det et veldig lite bevegelse i markedet. Veldig lite kundeorientert innovasjon, sier gründer og daglig leder Edgeir Vårdal Aksnes.


Internasjonal posisjon

Tibber-gründerne Edgeir Aksnes and Daniel Lindén.

– Nå ser vi det i Skandinavia, og på hele kontinentet. Det er en skikkelig bølge. Du kan sammenligne det med det som har skjedd innen musikk og finans, mener han.

I tillegg til de rene strømselskapene nevner han Otovo, Easee og Zaptec som eksempler på selskaper som tenker nytt om strømforsyning.

– Det virker som at Norge er i ferd med å få en posisjon internasjonalt innen skalerbare konsumentprodukter innen strøm og energi, sier Vårdal Aksnes.