Hjemlevering

Oda, Schibsted og en rekke nettbutikker går sammen om levering

Elkjøp tar et strategisk valg, men vinneren er kanskje ikke den du tror det er.

Nå kan varene som kundene til Elkjøp og Mathilde Arneberg (t.v.) bestiller på nett, få gratis haik med dagligvareleveringene til Oda og norgessjef Kristin Thornes Woldsdal.
Publisert Sist oppdatert

– Dette kan være nøkkelen til en mer bærekraftig hjemlevering for kunden, sier Kristin Thornes Woldsdal, daglig leder i Oda Norge.

– Med Odas samleveringstjeneste er kostnaden for transport allerede dekket gjennom kjøpet av kundens dagligvarer. Vi kan derfor tilby gratis «haik» for pakken kjøpt på nett hos partnerne, sier hun.

En rekke av Norges ledende nettbutikker er allerede med. "Samlevering" er nå lansert hos Anton Sport og Sprell, mens Elkjøp, Apotek 1 og Lyko kommer til rett over sommeren.

– – Som en av Nordens største nettbutikker, ønsker vi i Elkjøp å gå foran på miljø og kundeopplevelser. Derfor er vi glade for å kunne tilby en løsning som både sparer miljøet for utslipp og kundene for tid, og ser frem til å samarbeide med Oda om en helt ny type hjemlevering til våre felles kunder, sier Mathilde Arneberg, Direct Distribution Manager i Elkjøp Norge.

Lavere belastning

Dagens netthandelmarked er preget av prisbevisste kunder og hard konkurranse blant nettbutikker og mellom transportaktører. Men hjemlevering koster, og den kostnaden må dekkes inn.

Hittil i bransjen har dette blitt gjort ved at kunden betaler faktisk kostnad eller at netthandleren subsidierer hele eller deler av kostnaden for å kunne tilby lave leveringspriser. Men kunder ønsker lavest mulig priser, og det kan bli dyrt i lengden for netthandlere å subsidiere fraktkostnaden.

– Med samlevering utnytter man leveranser som uansett går, og kan derfor redusere kostnadene ved frakt. Derfor har vi tro på at samlevering kan bidra til å løse opp i dette dilemmaet, sier Thornes Woldsdal.

Samlevering skal også føre til lavere belastning i trafikken og for miljøet.

– Med denne løsningen har kunden allerede bestilt hjemlevering av dagligvarer fra Odas butikk. Ved å samlevere pakken man har kjøpt hos andre på nett, vil ekstra utslipp fra pakkelevering gå mot null og ikke gi økt trafikk, sier Thornes Woldsdal.

Også Schibsteds leveringsaktør Helthjem er med på samarbeidet. Med hjemlevering som kjernevirksomhet ser de frem til være med på å tilby noe helt nytt til markedet:

– Vi tror på samarbeid og heier på initiativ for å minske miljøbelastningen - og her ser vi et stort potensiale for en stor andel av våre retailkunder. Vi har også som mål å gjøre levering så enkelt som mulig for kundene, og dette er en spennende løsning som jeg tror mange vil få øynene opp for, sier Mattias Sturesson, Head of Home Delivery hos HeltHjem.

Først ut av Helthjem-kundene er Lyko.

– Vi ser frem til at alle Lyko sine kunder snart kan få velge gratis levering med sin Oda-bestilling. Vi tror og håper mange vil sette pris på samlevering. Det er en genial måte å spare både penger og miljøet, sier Sturesson.

Hvorfor er dette interessant?

At Elkjøp deltar i dette samarbeidet, er interessant av flere årsaker.

For det første, viser det at de ikke med det første har intensjon om å bruke Porterbuddy (som benyttes av hovedkonkurrenten Komplett, og som ikke minst eies av Instabox, hvor Kompletts største aksjonær, Canica, er en av de største aksjonærene.

For det andre, er dette en utfordring for Posten, som nå er hoveddistributøren til Elkjøp. For hver gang kunden velger noe annet enn Posten (les: samlevering), så taper Posten en leveranse.

For det tredje, betyr det på kort sikt ikke så veldig mye likevel. Fordi samlevering forutsetter at noe faktisk bestilles på samme tidspunkt.

For det fjerde, sier dette noe om de ulike konstellasjonene innen "last mile"-leveranser. Der det i USA i hovedsak er Amazon som leverer og hvor ting blir solgt gjennom, ser vi i Norge, rene leveringsaktører som Porterbuddy/Instabox (som skal levere kjapt), de tradisjonelle postselskapene som Posten og Postnord.

Schibsteds Helthjem, som benytter avisdistribusjon til å levere mindre varer, og til slutt Samlevering, som styres av en matnettbutikk (Oda), men som invitererer inn partnere distribusjonsleddet.

Den som umiddelbart utpeker seg som vinner, er Clas Ohlson, fordi de både selges gjennom Oda, de kan sendes gjennom Porterbuddy/Instabox og ikke minst Posten Bring.